نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقهای خاوران لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم! امین خرمی*: آیین «زار» میان مردمان خونگرم و دوستداشتنی جنوب کشورمان یکی از پُربسامدترین آیینها در انتخاب هنرمندان آثار دراماتیک برای ...
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقهای خاوران پسِ پشت تمام تلخیهای جنگ هیچ امیدی نیست؟ امین خرمی*: نمایش «کیلومتر ۹۴۴» نگاه خود را معطوف به نسلی میکند که کماکان پرسشگری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران ...
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی بازی رو به پیش عشق و سیاست رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در ...
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسینپور پدر در زیرزمین زنده است علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهابالدین ...
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنیترین منابع اقتباس داستانهای ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بیپایان ...
نقدی بر نمایش «دور» نوشته و کار وحید نفر انگار هنوز صدای گلوله میآید بهنام حبیبی: هشت سال دفاع مقدس ایران در برابر متجاوزان عراقی، چنان در تاریخ رشادتهای ایرانیان ثبت شده است که همواره و پیوسته، دستمایه تولید آثار هنری در ...
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار» در مسلخ عشق جز نکو را نکشند سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همانگونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و ...
نگاهی به نمایش «سیزدهبدر» نوشته محمود احدینیا و کار حسین میرزامحمدی وقتی خانه پدری پوسیده بود علیرضا نراقی: رئالیسم بهمثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینهای از جبر و موجبیت محقق میشود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدیها ...
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائهکننده نمایشهای ایرانی در شیوهها و گونههای مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام ...
نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار بهنام حبیبی: نمایش ایرانی همواره و در همه شرایط اجتماعی ایران، با گونههای مردمیاش موردپذیرش تماشاگر ایرانی بوده است. از آن زمان که بر حوضی فرششده در حیاط ...
نگاهی به نمایشنامه «تفنگهای کارار» نوشته برتولت برشت و کار «بهروز سروعلیشاهی» فاشیسم و تفنگهای کارار سیدعلی تدین صدوقی: شاید بتوان با خیالی آسودهتر عنوان «نمایش» را بهجای «تئاتر» برای آثار برشت به کار گرفت؛ چراکه بهزعم من آثار برشت با تفاوتی که ...
نگاهی به نمایش «داشآکل به روایت نوچه کاکارستم» نوشته و کار حامد شیخی باز هم قصه بگو... احمدرضا حجارزاده: برخلاف هنر سینما، در هنر تئاتر به دلیل برخورداری از رشته وابستهای به نام «ادبیات نمایشی»، کمتر کارگردانی به سراغ اقتباس ادبی از ...
یادداشتی بر نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» نوشته امیرحسین طاهری و کار نادر فلاح نیازمند خلاقیت بیشتر حمیدرضا کاظمیپور*: نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» که چندی است در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه میرود، با پرداختن به بخشی از تاریخ این سرزمین و ...
نظری بر نمایش «زیگموند» نوشته و کار مهرداد کوروشنیا زیگموند بودن یا فروید بودن؟! احمدرضا حجارزاده: نمایش «زیگموند» که این شبها در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود، اتفاق ویژه این روزهای تئاتر ماست؛ نمایشی که ...
نگاهی به نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» نوشته و کار مجید شکری سرآغاز کابوس تنهایی بهنام حبیبی: داستان سرگردانی، بیهدفی و تنهایی انسان امروز و میل به تحولخواهی و دگردیسی معنایی او به سوی کمال ناشناختهاش، در روایتهای گوناگون و مکاتب ...
نگاهی به نمایش «شب روی سنگفرش خیس» نوشته اکبر رادی و کار میکاییل شهرستانی دراماتورژی؛ سنگ محکی یگانه سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «شب روی سنگفرش خیس» در همان فضای ناتورالیستی همیشگی رادی اتفاق میافتد. استاد دانشگاهی که بر اثر تحولات اجتماعی بهاجبار ...