نگاهی به نمایش «فقط یک ساعت آرامش» به کارگردانی رضا بهدادنیا ناکامی در ایرانیزه کردن نمایشنامهای از فلوریان زلر سیدعلی تدین صدوقی: متن نمایش «فقط یک ساعت آرامش» که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو اجرا میشود، برگرفته از نمایشنامه «یک ساعت آرامش»، نوشته فلوریان زلر ...
نگاهی تئاتری به سریال «آکتور» نمایشهای سورپرایزی نوید محمدزاده و احمد مهرانفر بهنام حبیبی: سریال «آکتور» به نویسندگی و کارگردانی نیما جاویدی، این روزها در حال پخش از فیلیمو است. در این سریال، علی (نوید محمدزاده) و مرتضی (احمد ...
نگاهی به نمایش «در انتظار آدولف» به کارگردانی وحید صالحی نظامآبادی تجسم تحققنیافته علیرضا نراقی: گفته شده است که یک دروغ همواره دروغهایی دیگر را در پی خواهد آورد و این مسئله منحصر در دروغ نیست چراکه هر دروغی ریشه در رازی دارد و بهاینترتیب ...
نگاهی به نمایش «شاهزاده شامپیا» نوشته منوچهر اکبرلو و کارگردانی احسان مجیدی داستان دختر موقرمزی که از پاسخهای شما قانع نمیشود احمدرضا حجارزاده: گرچه همیشه گفتهاند و میدانیم که سن برخورداری از استقلال اجتماعی و تصمیمگیری و برنامهریزیهای مهم آدمها برای زندگی و آینده، از ...
یادداشتی بر نمایش «دنیای خیالانگیز من» به کارگردانی بهناز مهدیخواه نمایشی به رنگ زندگی احمدرضا حجارزاده: بارها گفتهاند و شنیدهایم آنچه برای بچهها آیندهای سرشار از شادی و امید به زندگی پدید میآورد، شیوه زیست او و تجربهها و نگاهش ...
نقد و نظری بر نمایش «سمندر و شهر کاغذی» به کارگردانی محمدرضا شاهمردی تنها راه نجات، صلح و مهربانی است احمدرضا حجارزاده: با راه افتادن دوباره جریان اصلی تئاتر و از جو جشنواره تئاتر فجر خارج شدن فضای تئاتر کشور، دوباره ریتم معمول اجرای نمایشهای بزرگسال به ...
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشتکوهی» شرکتکننده از تهران مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همانطور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیتپردازیها، ...
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضویراد آگاهی و درمان بیماریها عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعهشناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گرههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار ...
نقدی بر نمایش «در سوگ شب هزارویکم» نوشته شهرام احمدزاده و کار پویان عطایی از اصفهان شهرزاد بیسرانجام رضا آشفته: نمایش «در سوگ شب هزارویکم» میخواهد قهرمان افسانهای شب هزارویکم، یعنی شهرزاد قصهگو را به صحرای کربلا ببرد تا روایتگر ...
نقدی بر نمایش «آسمان پابهماه» نوشته و کار سعیده آجربندیان وجدان بیدار انسان رضا آشفته: نمایش «آسمان پابهماه» درباره وجدان بیدار انسان در هر شرایطی است که گویا در نظم نوین نیز باید چنین بیداریای وجود داشته باشد. در این نمایش آنچه ...
نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان زمانی که نهنگ ماه را میبلعد سید علی تدین صدوقی: حاکم شهر که آدم خوبی است ناپدید میشود و فردی دیگر به همراه سربازانش جای او را میگیرد. او فرد مستبدی است پس اعلام میکند چنانچه مردم شهر ...
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا سوار بر بالهای خیال تا وصال با عشق واقعی بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایشهای ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستانهای نمایشی، تماشاگرش را بر بالهای خیال سوار میکند، در مکان ...
نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر ظرفیت بالای نمایشهای سنتی-آیینی سیدعلی تدین صدوقی: داستان نمایش «مطرب آقا» برگرفته از یک اتفاق واقعی در هفتاد-هشتاد سال پیش است. تاجری معروف در مشهد که فردی بهظاهر دیندار و متشرع بوده ...
نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی در جدالی ابدی با شیطان درون عرفان پهلوانی: به دفتر کار شیطان خوش آمدید! شما قرار است در این دفتر، بیننده معامله ویژه شیطان با هفت کاراکتر باشید و برای معامله ویژه خود با شیطان آماده ...
نقدی بر نمایش «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری از سپنتای خانه ماست تیرهگونی بیگانگان عرفان پهلوانی: خانه سپنتاست؛ چه نیستان باشد که از آن ببریده شدهایم و ناله مردمان را بر نفیرمان در پی داشته است؛ چه زهدان مادر که گویا آرامترین خانه انسان در این ...
نقدی بر نمایش «آلاء» نوشته و کار محمد کاظمتبار پای درخت سرخ رضا آشفته: نمایش «آلاء» که جمعه هفتم بهمن در دو نوبت در تالار قشقایی تئاتر شهر به صحنه رفت، یک تکگویی درباره زنی است که پای درختی رازآمیز دفن شده و هر لحظه ...
نگاهی به نمایش «خاکستری» نوشته و کار پریا امینی از شهرکرد سکوت دراماتیک و علمگرایی در موقعیت معلق سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «خاکستری» به روزهای اشغال فرانسه توسط نازیها در جنگ جهانی دوم برمیگردد. زنی که برای حفظ دخترش و رهایی شوهرش که در دست نازیها ...
نقدی بر نمایش «لومیر» نوشته و کار تکسما مونوز از اسپانیا یک رضایت نسبی رضا آشفته: نمایش «لومیر» سرگرمکننده و شادیآور است و بیشتر برای مخاطب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده اما میتواند مخاطب بزرگسال را نیز راضی نگه دارد ...
نظری به نمایش «دو خاطره خیس» به کارگردانی رحیم قرایی و مسلم نارکی از گچساران نبرد دوگانه و موازی بهنام حبیبی: زن و شوهری در آبادان در زمان پیش از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، درباره بچهدار شدن، بحث میکنند. مرد که از آغاز جنگ و مشکلات مربوط به آن برای ...
درباره نمایش «مادرم زری سر زا رفت» به نویسندگی محمود خرمآزادی و کارگردانی داوود پارسا جادوی لذت و رنج مهدی نصیری: جادویی در تئاترهای این سالهای یاسوج و گچساران وجود دارد که خیلی دوستش دارم. این جادوی تئاتری مخصوص نمایشهای همین منطقه است. جور دیگری از آن مثلاً در ...
نگاهی به نمایش «ایرانیان» نوشته و کار رضا صابری از مدینه تا مرو روی پلههایی ثابت سید علی تدین صدوقی: نمایش «ایرانیان» بررسی سفر حضرت علی بن موسیالرضا (ع) امام هشتم شیعیان از مدینه به مرو است. مأمون نقشه راهی را برایشان ترسیم کرده که از ...
نگاهی به نمایش «هفت شبانهروز» نوشته آرش رضایی به کارگردانی مهدی روزبهانی و فروزان حسینی (کرج) فرم ساده، طراحی کاربردی و محتوای غنی سید علی تدین صدوقی: نمایش «هفت شبانهروز» حداقل دو داستان را روایت میکند؛ یکی قصه واقعی اولین شهیده انقلاب اسلامی به نام «فرزانه دانش آشتیانی» که در ...
نگاهی به نمایش «نذر عباس» کار محمد یزدی سفری که بازگشت ندارد مهدی نصیری: نمایش محمد یزدی ، بیش از هر چیز دیگر یک چیز مهم دارد. چیزی که همه عناصر اجرا را به هم مربوط کرده و نقطه تمرکز و اتکای اجراست؛ بازیگر! بازیگر «نذر ...
درباره نمایش «نقطه صفر مرزی» کار محمدرضا عبادیانی پرداختی که به ضدخودش تبدیل میشود مهدی نصیری: یکی از مهمترین چیزهایی که در این سالها مدام در نوشتههایم تکرار میکنم درباره روایت نمایشی و عملکردهای درست روایت در درام است. میگویم که در ...