نقدی بر نمایش «سبکی» نوشته و کار داریوش علیزاده یک پازل با قطعات نایاب رضا آشفته: نمایش سبکی درباره تقابل سه نسل از یک خانواده است که چگونه سرنوشتی را پیش روی داشتهاند و در این سیر تولد زندگی و مرگ بر آنها چه میگذرد که درواقع ...
نگاهی به نمایش «مجلس شبیهخوانی نسوان» ناگزیر از مدرن بودن علیرضا نراقی: روایت در معنای اعم خود در همه چیز و هر بیانی حضور دارد. اما به معنای اخص کلمه در هنر نمایش، روایت در برابر کنش قرار میگیرد. تئاتر روایی در معنایی ...
نگاهی به نمایش «مبارک در ژاپن» نوگرایی دراماتیک در تکامل نمایش سیاهبازی سیدعلی تدین صدوقی: نمایش سیاهبازی «مبارک در ژاپن» سالها قبل با بازی زندهیاد استاد سعدی افشار و با حضور علی فتحعلی و... روی صحنه رفته بود. این نمایش در ...
نگاهی به نمایش «پروین» نوشته و کار حسین کیانی روایت جوانمرگی شاعری بزرگ حمید رستمی: اینکه در مورد شاعری معاصر در حد و اندازه پروین اعتصامی که شهره خاص و عام است و فقط ۸۱ سال از زمان درگذشتش میگذرد تا این حد کم میدانیم و نیز اینکه ...
نقدی بر نمایش «بیچرا زندگان» نوشته لیلی عاج و کار الهام شعبانی بلاتکلیفی آدمها رضا آشفته: «بیچرا زندگان» نمایشی درباره مسائل روانشناسانه و بهویژه بیماری آفازی یا صداآزاری است. یک زن خبرنگار حوادث، با پرت شدن، دچار این اختلال ...
درباره نمایش «اطلاع ثانوی»، کار مینا میرزاآقا جنگ قدرت روی صحنه تئاتر علیرضا نراقی: دختر با چشمانی بسیار مشتاق و مجذوب به ما خیره است. با صدایی که به گوش میرسد و ورود شخصیت تازه، مشخص میشود که دختر در حقیقت با آن چشمان از حدقه ...
نقدی بر نمایش شهادت پیوتر اوهه به کارگردانی رضا عربی کامیابی در کمدی و غفلت در وحشت رضا آشفته: نمایش شهادت پیوتر اوهه نوشتۀ اسلاومیر مروژک لهستانی با ترجمۀ محمدرضا خاکی و کارگردانی رضا عربی در تالار حافظ به لحاظ کمدی بودن مخاطب را اقناع میکرد اما ...
نگاهی به نمایش «شام آخر» اثر مسعود دلخواه دعوت به ضیافت مرگ حسین قره: «شام آخر» اثر مسعود دلخواه یک نمایش موزیکال است که این روزها در سالن دکتر ناظرزاده کرمانی اجرا میشود. این اثر روایتی است از روزهای پایانی عمر یسوعا (عیسی ...
نگاهی به نمایش«روده درازی های یک مرده بی صاحب» به کارگردانی هادی کیانی آمیزش هیجان انگیز نمایش های سنتی ایران با تئاتر مدرن خیابانی ایران تئاتر - محمد رضا روزبهانی*: پیشینه تئاترایران را، که جنبه مذهبی و مقدس دارد، به آئین و مناسک مهر پرستی نسبت می دهند. به گفته میر چاه الیاده، بشر در تلاش برای ...
نگاهی به نمایش بروخا از گرگان حاضر در چهلمین جشنواره تئاتر فجر کشتن لورکا توسط برناردا ایران تئاتر- سید علی تدین صدوقی : نمایش بروخا به نویسندگی و کارگردانی رضا پورتراب زاده رودسری از گرگان در روز اول جشنواره در تالار وحدت به روی صحنه رفت
یادداشتی بر نمایش «میخواستم اسب باشم» آیا تو هم رؤیاهایت را به دست فراموشی سپردهای؟ روایتی سرراست از بازخوانی خاطرات یک زن مرده ایران تئاتر-آران قادرپور: «میخواستم اسب باشم» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی عباس غفاری روایت چهار زن در سنین مختلف است که ۴ سال است در اردوگاه نازیها و در ...
نقدی بر نمایش لیلیت اثر محمدرضا شاه مرادی جای خالی دراماتورژ در اتاق بازجویی ایران تئاتر- علی رحیمی: لیلیت داستان تقابل میان عشق و ایدئولوژی در یک اتاق بازجویی است. اتاقی که جای دراماتورژ در آن خالی است.
نگاهی به نمایش «آدیداس» با کارگردانی پویا غازی گریه بر مغلوب ایران تئاتر-علیرضا اسدی: تفاوت در مناسبات دیدگاهها در جابهجایی نسلها بهویژه در برهه پیمایش شتابزده تکنولوژی و تکثر اعتقادات بشری همواره بهعنوان مضمونی ...
نگاهی به نمایش «قصه ظهر جمعه» با کارگردانی راحله شمس آبادی؛ اجرایی شریف با خوانش زنانه ایران تئاتر- محمدرضا رسولی: این روزها نمایش «قصه ظهر جمعه» نوشته محمد مساوات با کارگردانی راحله شمسآبادی در تماشاخانه سپند اجرا میشود. «قصه ظهر جمعه» ...
نگاهی به نمایش پنگوئن ، مرغ دریایی و چند پرنده دیگر شکسپیر ،چخوف و چند چیز دیگر ! ایران تئاتر - سید علی تدین صدوقی : ظریفی از اساتید تئاتر می گفت اینطور که معلوم است ما باید برویم و دوباره تئاتر را یاد بگیریم .البته تا حدودی درست می گفت چرا که این ...
نگاهی به فیلمتئاتر «هفت قصه از هفت پری زمینی برای تو» حقیقت یا واقعیت؛ مسئله این است ایران تئاتر-رامین فنائیان: روزبه حسینی هنرمندی تجربهگراست. او خود را به قالبها و فرمهای شناختهشده هنری محدود نمیکند و حتی در زمانهای که بسیاری از مشاغل ...