نقدی فرمالیستی بر نمایش ایوانف با طراحی و کارگردانی امیررضا کوهستانی چخوفی دیگر رضا آشفته: ایوانف امیررضا کوهستانی همچنان یک اجرای چخوفی است و درواقع هم اجرایی منحصر به کوهستانی است. چخوفی است چون هم از ابعاد تراژدی- کمدی بهره مند است و هم در سبک و ...
نقدی بر سوگواری قبل از مصیبت به نویسندگی و کارگردانی کهبُد تاراج موقعیتی مبهم و غیرنمایشی حسن پارسانی:معمولأ کارکرد و ویژگی هنر،ازجمله هنرتئاترآن است که وقتی به زیبائی ها و زشتی ها می پردازد ، درهر دو حالت، یعنی حتا هنگامی که زشتی ها را همانگونه که هست ...
نقد نمایش انسانم آرزوست ، به نویسندگی و کارگردانی داوود فتحعلی بیگی یک کمدی درام تخت حوضی جذاب حسن پارسایی: تأثیرگذار ترین و تحول ساز ترین گونه های نمایشی ، گونه های اجتماعی و سیاسی انتقادی اند ، چون مسائل جامعه را به شکلی هنرمندانه به نمایش می گذارند و ...
نقد نمایش شایعه اثر ژان میشل ریب با طراحی و کارگردانی «داریوش مؤدبیان» ترکیبی زیبا از کمدی و درام حسن پارسایی:اگر نمایشنامه نویس بتواند موضوعی ساده را چنان به پردازش درآورد که از بطن آن داده هائی نامتعارف و حتا متناقض و پارادوکسیکال بیرون آید ونهایتأ اثرش ...
نقد نمایش سفر به نهایت دور نویسنده و کارگردان نهایت دور نزدیک ...! سید علی تدین صدوقی: سفر به بی نهایت دور نوشته و کار محمد میر علی اکبری و دارماتورژی روزبه حسینی همانطور که از نامش پیداست یک نمایش علمی تخیلی است که در آن دنیا دارد کم ...
نگاهی به نمایش جهان انزوا،به کارگردانی رضا کوچکزاده اثری به غایت ضدجنگ با ابعاد و ویرانیهای واقعی صهبا منیرزاد:جهان انزوا را باید اثری به غایت ضدجنگ دانست چرا که زشتیهای جنگ را بیشمار میداند؛ هر چند که تمام این زشتیها برای انسان امروز، قابل درک است، جنگ را ...
نقد نمایش پرتقال های کال به کارگردانی صابر ابر بازتاب نارسائی های متن بر روی صحنه حسن پارسایی:در تعریف داستان های خاص تئاتر معمولأ علاوه بر سرگرم کنندگی موضوع و داستان ، ایجاد فرصت های عمیق تر و تحلیل گرانه برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر و ارزیابی ...
نقد بر نمایش کمدی «خرمهره» مرا داد فرمود و خود داور است عرفان پهلوانی: گویا در روزگار ما نیازمند یادآوری است که اثری هنری و همچنین آفرینشی دراماتیک «ارزشمند» و «ماندگار» است که بتواند از ظرف زمان و مکان خود فراتر رود.
بررسی نمایش الجزایر نوشته و کارگردانی میلاد فرج زاده تقابل وعتاب با بیهودگی زندگی حسن پارسائی: اقتباس از داستان ها و رمان ها برای نوشتن نمایشنامه و آدابته کردن آن برای اجرای روی صحنه معمولأ به شیوه های مختلفی انجام می شود؛ ممکن است فرد، فقط طرح ...
نقدی بر نمایش ترنسمیترها نوشته و کار حمیدرضا مهنانی بدبختی های کشف گنج رضا آشفته: حرکت روی خط خوشبختی در دنیای امروز مسالۀ خیلی هاست و به همین دلیل ساده هم همان اکثریت ناکام از خوشبختی از راه زندگی بیرون افتاده و در کژراهۀ بدبختی معلوم ...
نقد نمایش «پدر یک دقیقه ای» به نویسندگی و کارگردانی رضا فیاضی از روانشناسی تا درام، راهی دشوار و زیبا عرفان پهلوانی:«رضا فیاضی» بازیگری است کاربلد و گیرا؛ او سال ها تجربه در زمینه ی بازیگری در رسانه های گوناگونی همچون تاتر، سینما و تلویزیون را اندوخته است و حتی تجربه ...
نقدی بر نمایش خواهران پاپن نوشته و کار مریم مالمیر آرزوی بر باد رفته رضا آشفته: خواهران پاپن برداشتی از کلفتهای ژان ژنۀ فرانسوی است که در آن دو خواهر کلفت دوست دارند که خانم خود را بکشند و بتوانند در لباس او و به حس و حالت اشرافی گری ...
نقد نمایش «پرواز عمود کبوتر دریائی ...» به کارگردانی سیما شیبانی تماشاگرشریک؛تماشاگربازیگر مسعود موسوی: مشارکت دادن تماشاگران در یک اجرا ویا به اصطلاح تماشاگر شریک از گذشته های خیلی دور در بین روشهای مورد نظر تعداد بیشماری از کارگردانان تاتری قرار داشته ...
سزارین نوشتۀ آرین لطفعلیان و کار محمدرضا تک زارع روایتی از کارتونهای دهۀ 60 رضا آشفته: سزارین یک نمایش به شیوۀ تک گویی* است که در آن وضعیتی شکل می گیرد که مردی دربارۀ خودش که زندگی فانتزی و غیرمتعارفی دارد، اعترافات و واگویه هایش را برای ...
نقد ی بر نمایش راپورت های شبانه دکتر مصدق نوشته و کارگردانی اصغر خلیلی کمینه گرائی در معرفی یک شخصیت تاریخی و سیاسی حسن پارسائی: انتخاب موضوعی که برای مردم بسیارآشناست وآنان آگاهی زیاد درمورد آن دارند،نویسنده را ملزم می کند در رابطه با پردازش آن برای دنیای نمایش طراحی خاص ...
نقدی بر نمایش «لاکی عجق وجق»به کارگردانی آناهیتا غنی زاده درگیر ایده های اولیه بدون پردازش دراماتیک عرفان پهلوانی:نمایش «لاکی عجق وجق» به نویسندگی «امیر مشهدی عباس» و کارگردانی «آناهیتا غنیزاده» تیر و مرداد ۱۳۹۵ در تالار هنر به روی صحنه می رود. شوربختانه این نمایش از ...
نقدی بر نمایش «قصههای من و تو و رستم و شاهنامه» از شاهکار فردوسی تا آفرینش کودکانه احمدرضا حجارزاده : تئاتر کودک مثلِ سینمای کودک،گونهای دشوار و نسبتاً مهجور در میان فضای موجود برای کارهای نمایشی و تصویری است. با اینحال خوشبختانه برخلاف سینما ...
نقد و بررسی نمایش بچه تابستان نوشته حسن حامد و کارگردانی دریا نظری گزاره ای صحنه ای و کوتاه درباره یک پسربچه خیابانی حسن پارسائی:
نقدی بر نمایش روزهای بی باران نوشته و کار امین بهروزی تلخ و شیرین زندگی در مواجهه با مرگ رضا آشفته: روزهای بی باران ما را در مواجهۀ با مرگ متوجه زندگی به عنوان امری میرا و ویران شدنی می گرداند. این آگاهی هم می تواند تلخ و تراژیک باشد چون بن مایۀ هستی بر پایۀ ...
نقد نمایشواره «مای بر» نوشته و کارگردانی ابوالفضل کاهانی تئاتر و ضد تئاتر بر یک صحنه حسن پارسائی:تاریخ تئاتر نشان داده که ساختارمندترین و گیراترین نمایش ها آن هائی بوده اند که بر اساس یک نمایشنامه مهم به اجرا درآمده اند. بی توجهی به متن نمایشی وقائل ...
نقد ی بر نمایش « بیرون ، پشت در» نوشته ولفگانگ بورشرت نمایشی که تمامأ از جنس تئاتر است حسن پارسائی: یک نمایشنامه خوب معمولأ تضمین کننده اجرای نمایشی قابل قبول است ، مگرآن که کارگردان بخواهد " فراجوئی و فرا نمائی" بکند وبا اتکاء برداده ها و داشته های ...
نقدی فرمالیستی بر اجرای هیپولیت با طراحی و کارگردانی فرزاد امینی روزگار نفرین شدن مردمان ناپرهیزگار رضا آشفته: گاهی دگرگونی متون کلاسیک که بر پایه ارائه فرم و ساختار نوین انجام می شود، برای مخاطب چالش بیشتری را به همراه دارد که آیا آن را بپذیرد یا ردش کند؟! در اجرای ...
نگاهی به نمایش بیگانه به کارگردانی مسعود دلخواه من یک بیگانه هستم کیوان نخعی: دکتر دلخواه با آگاهی کامل از افکار کامو و تحلیل صحیح رمان " بیگانه " توانسته است به اقتباسی دقیق ازآن دست بزند. این در حالی است که با توجه به تعدد صحنه و ...
نقد نمایش هفت هشتم به کارگردانی حمید اصغری تتماج و علی برجی نمایشی که بر طراحی تأکید دارد حسن پارسایی: مهم ترین ویژگی و خصوصیت "هنر" - از جمله هنر تئاتر- نشان دادن وعینی کردن مضامین و مفاهیم وآشکارنمودن رابطه واقعیت های تخیلی یاغیرتخیلی با انسان است.این ...
نقدی بر نمایش مجلس ضربت زدن رمز و راز گشایش سکوت بیست و پنج سالۀ علی(ع) رضا آشفته: مجلس ضربت زدن دربارۀ شخصیت والای علی (ع) است که در این متن در مقام لاهوت و آسمان است و ابن ملجم مرادی قاتل حضرت علی (ع) در تقابل ، روایتگر فضایل ایشان می ...
نقدی برشینیون به کارگردانی حسین پوریانی فر تأویل زائی بی بدیل یک نمایش حسن پارسائی :بهترین آثار نمایشی و تئاتری آن هائی اند که رویکردی نامتعارف ، تحلیل گرانه و تأویل آمیز به زندگی، اوضاع اجتماعی و موقعیت انسان در دنیای معاصر دارند و ...
تاملاتی دربارۀ نمایش آنات نوشته و کار امیرحسین آسانی بیرون از بوطیقای مرسوم رضا آشفته: در آغاز قرن بیستم بود که مارسل دو شان، نقاش و مجسمه ساز با "حاضر- آماده هایش" جهان هنر معاصر را با دگرگونی اساسی روبرو کرد که دیگر در هیچ ...
نگاهی به نمایش زخم های وحشتناک زمین بازی دیوانگی و عشق رضا آشفته: کودکی که به سن دو سال و نیم رسیده و لبخند نمی زند، به نظر باعث نگرانی مان می شود. لبخند، ممکن است نشانۀ سلامت و تعادل روحی باشد. راست است که دیوانه ها بیشتر از ...
نقدی بر نمایش «بیگانه» به کارگردانی مسعود دلخواه مدرنیزم و از خود بیگانگی انسان حسن پارسایی: نمایش ˝بیگانه˝ به کارگردانی مسعود دلخواه در ژانر بدیع و تجربی ˝تراژدی ابزورد ˝ قرار میگیرد.
نگاهی به کتاب «نظریه سیاه بازی» از شادزیستی ایرانیان تا نمایش سیاه بازی عرفان پهلوانی : کتاب شریف و خواندنی «نظریهی سیاه بازی» نوشتهی «محسن سراجی» است. این پژوهش گرامی و ارزشمند در آشفته بازار این روزهای کتاب، با خاموشی پرسش برانگیز ...
کمدیا دلارته ؛ نظریه پنهان بازیگری کمدی ِ امکان یک تاثیر کمدیا دلارته و حرف زدن از کمدیا دلارته از آن جهت اهمیت دارد که محل ارجاع ذائقه ی ذهن نظریه پرداز تئاتر مدرن است . کمی قبل تر از آنکه اگزوتیسم فرهنگ نامدون نمایش ...
نگاهی به نمایش "در پهنۀ دریا"، به کارگردانی شهرام مسعودی این پیشانی نوشت سیاه است که قربانی می شود رضا آشفته : "در پهنۀ دریا"، نمایشی بر گرفته از اثری به همین نام از اسلاومیر مروژک لهستانی است که در دستگاه نمایش های ایرانی و برگرفته از تقلید، روحوضی، تعزیه و روضه ...
نقد و نقبی برنمایش «اکتبر 1942 پاریس» به کارگردانی مسعود موسوی مقاومت یک زن بیداردل *رضا آشفته اکتبر ۱۹۴۲ پاریس، برداشتی مدرن از آنتیگونه سوفوکل است که در آن مقاومت در برابر اشغالگران نازیسم آلمانی و خائنان فرانسوی شکل گرفته است. میلاد حسینی بر آن ...
نقد و نقبی بر نمایش راه مهر، راز سپهر کار شکرخدا گودزی شکست اسطورۀ اسفندیار رضا آشفته * راه مهر، راز سپهر نمایشی درباره تعصب کورکورانه و غالب شدن نادانی است و در این باره یک بازنگری و نگاه تاویل گرایانه و نوین به حماسۀ رستم و اسفندیار ...
نگاهی به نمایش ناسور نوشتۀ خیرالله تقیانی پور و کارگردانی افسانه زمانی ترجمانی از عشق رضا آشفته : ناسور نمایشی است دربارۀ عشق. در این نمایش خیرالله تقیانی پور، نویسنده، خواسته در متن تلفیقی بین ساختار درام نویسی غربی و ایرانی ایجاد کند، در آن بخش که ...
دیباچه ی تفصیلی رقص مدرن و من پیچیده به بالای خود ؛ تاکم علی شمس رقص مدرن ، رقص معاصر ، رقص آزاد ، رقص فوتوریستی ، رقص پست مدرن، دیجیتال دنس ، دیدئو دنس ،رقص محیطی و.... از دلسارته تا دانکن ، دوئت جان با تن
نگاهی روان شناسانه به نمایش ماز، نوشته و کار علی حاج ملاعلی نیروی بازدارندۀ زندگی رضا آشفته ماز نمایشی روان شناسانه است که می خواهد جهان دیگری را پیش رویمان قرار دهد که در آن وضعیت درونی و ذهنی را در خواب و خیال بازآفرینی می کنیم که ...
یادداشت محمّد اسدی نژاد به بهانه زادروز « جواد انصافی» حضوری بر تولدت، استاد ... به گزارش ایران تئاتر،تاریخ پربار سرزمین کهنِ باستانیِ ایران آکنده از نام وُ نشان هایی ست که همیشه برایمان خاطرات خوشی را تداعی میکنند. نام هایی که جاودانه بر تارک ...
نمایشنامه نویسی معاصر اروپا // توقفگاه نخست:آلمان نوشته «سونیا آنتی نوری» ترجمه «مهدی فتوحی» در فضای معمول تئاتر، کشورهای آلمانی زبان، مدّاح سنتی از تالیف ...
در تحلیل تکنیک های اجرایی سعدی افشار از پشت نقاب سیاه هنر نقش پوش سیاهی مانند سعدی افشار، هنری بود که ما در موسیقی بدان بداهه نوازی می گوییم. ولی آیا هرکسی می تواند بداهه نوازی کند؟ مهدی فتوحی:
درباره «مالی سویینی» کار مرتضی میرمنتظمی مردی که زنش را با یک قزلآلا اشتباه گرفت وقتی نمایشنامه مالی سویینی را زمین میگذارید و در تاریکی سالن اجرا فرو میروید، درست پیش از تابیدن نخستین پرتوهای نور، با خود فکر میکنید کدام مالی را میبینید. ...
نگاهی به «گنجفه» کاری از نوشین تبریزی دگردیسی تاریخی متن در یک جا موفق عمل میکند و آن زیادهروی نکردن در ساخت زبانی کلیشهای و بسیار شنیده شده برای تصویر کردن آن دوره تاریخیست. زبان شخصیتها در عین داشتن رمزگانی ...
سه برهه تاریخی از منظر برهانیمرند در نمایش «در خواب دیگران» خودهای پنهان امیرعلی حفیظی نمایشنامه «در خواب دیگران» در یک ساختار اپیزودیک به موقعیت یک ...
نگاهی به نمایش «دیوان غربی شرقی» به کارگردانی محسن حسینی تئاتر بینافرهنگی و ابهامات و ضرورتهای اجرایی آن نمایش کلاژیست از مهارتهای مختلف اجرایی بر صحنه که بر بسترهای مختلف فرهنگی و حتی رسانهای ارائه میشود. بر اساس ذات و هدف نهایی این نمایش، گاهی نیز امر زبانی ...
نگاهی به ساختار اجرایی نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوسترمایر هملتِ دیوانه هملت در شخصیتپردازی اوسترمایر خصلتی تقدیرگرایانه دارد، او کارد بر گلوی خود میگذارد اما با تاکید بر منع مذهبی، انتحار و رهایی از پلشتی جهان را ناممکن میخواند. در ...
«چر» و روایت تاریخ دشواریهای بازنمایی فاجعه بر صحنه در حوزه حرکت و طراحی هرچند با انتخابی که کارگردان در مورد محدود کردنِ طول و عرض گسترهی حرکتیِ بازیگران کرده میزانسنهایِ متنوع قابلیت اجرا ندارند، اما طراحی ...
«دعوت به دو نمایش همراه»؛ یک مهمانی و یک اجرا موقعیتی متناظر برای شخصیتهای متفاوت نویسنده جهت ایجاد حلقه رابط دو اپیزود نیز هوشمندانه از مشترکات زیادی بهره برده است که هم اسم بودن شخصیت کمککننده به زنان هر دو اپیزود (هما) از جمله این اشتراکات است. ...
«خانم»؛ بازخوانی روانکاوانه طاهری از ژنه صدایی درون من خوانش امیرحسین طاهری از نمایشنامه «کلفتها» اثر ژان ژنه خوانشی خلاقانه و قابل تأمل است. نگاه کارگردان بسیار متکی بر پایه روانکاوی بوده و میکوشد از این منظر ...
نگاهی به «من ـ مدهآ» به کارگردانی سالومه یوگلیدزه برآمدن تناقضات درون؛ زنانگیهای امر تراژیک «من-مدهآ» فضای نمایش را در یک آشپزخانه به تصویر میکشد. زنها آشپزی میکنند، سبزی پاک میکنند، رخت میشویند، تلویزیون نگاه میکنند و آواز میخوانند و غیره. ...
«من شاه ریچارد بودم» به روایت محمد عاقبتی صدای دادگاه خویشتن در این اجرا، مخاطب با استفاده منطقی و حسابشده از تکنولوژی در زمینه کارگردانی نمایش مواجه میشود. عاقبتی در مقام کارگردان در نمایش خود بدون بهرهبرداری غیر منطقی ...
مدرنیسم اجرایی در «بازی سایه» بدن، کلانشهر و هجومِ طاعونِ سایهها محصول نهایی ارائه شده بر صحنه، تجربهای جذاب از تئاتر حرکت و تصویر است. تئاتری که تا انتها قراردادهایی را که با مخاطب خود در شیوه اجرایی و روایتگری خود بنا مینهد، ...
نگاهی به نمایش «بهمن» کار افروز فروزند پرسش از خود در این گذار اجباری پردهای مشکی میان تماشاگران و صحنه آویخته میشود که بهنوعی حاصل تفسیر کارگردان بیرونی اثر یعنی افروز فروزند است. اگر کارگردان درون نمایش این ...
درباره اجرای «متاستاز» کاری از علیاصغر دشتی زاده اضطرابِ جان هرجور روایتِ چیدهشده، سامانیافته و منظم با نوعی فاصلهگیری از موقعیت حقیقی بیمار سرطانی و همپا، کسی که بهطور مسقیم درگیر فرد بیمار است، همراه خواهد بود. در ...
نگاهی به نمایش «ترور» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی چون آفتاب ابن ملجم باید بر تردیدها و واهمههای درونیاش چیره شود که با انگیزهتر شمشیر را در هنگام نماز فرود آورد... اما نعیمی این شمشیر را به دست همان بسیاری میدهد که ...
نگاهی به نمایش «خاطرات و کابوسهای یک جامهدار...» نوشته و کار علی رفیعی شورانگیز اما ملالآور گویی دراماتورژی در این نمایش در مسیر معکوس حرکت کرده است و درام را پس زده و به جایش زبان و عناصری غیر دراماتیک را وصله کرده است. بدیهی است که تمام نمایش در ذهن ...
نگاهی به نمایش «جنایت و مکافات» به کارگردانی ایمان افشاریان از دریچه نگاه راسکولنیکف در این نمایش ما با تکثیر راسکولنیکف نیز مواجهیم و در واقع تماشاگر به مثابه روانکاو با بیماری روبهرو میشود که بر اثر هیپنوتیزم، ذهنیتش تجسد یافته است. مصداقش را ...
در باب سازوکار نمایشی شدن مونولوگ در اجرای «جوادیه» چه میشود اگر ما مردگان برخیزیم؟ موفقترین تلاش نویسنده، ساخت زبان متن است. زبان هرکدام از آدمهای نمایش، متناسب با زیست و زمانه و ویژگیهای خاص آنها بازسازی شده است. همین تنوع زبانی، زمینه ...
نگاهی به نمایشِ «برنارد مرده است» اقتباس به مثابه یک ترجمانِ گفتمانی علی سرابی در اولین تجربه کارگردانی خود – هرچند این اصطلاح را در مورد او به تساهل به کار میبرم – در ساخت فضایی متناسب با متن موفق عمل میکند. طراحیای کمینهگرا، ...
درنگی اجتماعی بر دهه شصت، در نمایش «هتلیها» تحمیل تاریخ به خاطره نویسنده و کارگردان «هتلیها» در بازنماییِ زیستِ خاص یک طبقه اجتماعی در پایان دهه شصت، موفقاند؛ طبقهای که موقعیتاش بیش از هرچیز محصول شرایط اجتماعیای است که ...
درباره نمایش «بیضایی» به کارگردانی محمد مساوات یک گام تا زدن به سیم آخر «بیضایی» سرشار از برههها و نکتههای نبوغآمیزی است که از دست تماشاگرهای تفننی یا غیر حرفهای تئاتر در میرود اما تئاترروهای حرفهای این ظرایف را، که واجد ...