از تاریخ
 تا تاریخ
 
نقد نمایش زنانیکه به بزها خیره شده اند با طراحی٫ نویسندگی وکارگردانی ایوب آقاخانی

گذر از رئالیسم در بازشناخت ارتباط از دست رفته
نقد نمایش زنانیکه به بزها خیره شده اند با طراحی٫ نویسندگی وکارگردانی ایوب آقاخانی

گذر از رئالیسم در بازشناخت ارتباط از دست رفته

سید علی تدین صدوقی:نمایش زنانیکه به بزها خیره شده اند به نویسندگی وکارگردانی ایوب اقاخانی درتماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه است . نمایش به موقعیت زنانی می پردازد که ...

بررسی نمایش «سپنج رنج و شکنج فرخنده» به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی

   یک «درام اشتراکی» نو و تجربی
بررسی نمایش «سپنج رنج و شکنج فرخنده» به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی

   یک «درام اشتراکی» نو و تجربی

ایران تئاتر- حسن پارسائی :در  نمایش‌های "شورایی" که مبتکر آن" آگوستو بوآل "  بوده ،  روند شکل‌گیری نمایش و حتی انتخاب مکان اجرای آن اساساً به مشورت گذاشته می‌شود .

نقد نمایش پری نوشته خیرالله تقیانی پور با کارگردانی امیر غفارمنش

کمدی تراژدی که نگاهش به امروز است
نقد نمایش پری نوشته خیرالله تقیانی پور با کارگردانی امیر غفارمنش

کمدی تراژدی که نگاهش به امروز است

سیدعلی تدین صدوق:  نمایش پری نوشته خیراله تقیانی پور که دو سه سال قبل به وسیله خود او کارگردانی شده بود که با تسلط بر مفاهیم زیر متن و شیوه کارگردانی خاص ونگاه مخصوص ...

نقد فرمالیستی بر نمایش کچلو با طراحی و کارگردانی رضا کشاورز

استقلال و فردیت یافتن نوجوانان
نقد فرمالیستی بر نمایش کچلو با طراحی و کارگردانی رضا کشاورز

استقلال و فردیت یافتن نوجوانان

رضا آشفته: کچلو برگرفته از افسانۀ حسن‌کچل است که به شیوه تلفیقی نمایش‌های ایرانی و پانتومیم اجراشده است. به عبارت بهتر این نمایش بر آن است که به موضوعی بپردازد که ...

بررسی نمایش هزار و یک مکر به نویسندگی  شهناز  روستائی و کارگردانی  برکه فروتن

کمدی زنانه پوشی  و زن نمائی مردان
بررسی نمایش هزار و یک مکر به نویسندگی شهناز روستائی و کارگردانی برکه فروتن

کمدی زنانه پوشی و زن نمائی مردان

حسن پارسائی:عناصر موضوعی نمایش " سیاه بازی " یا " تخت حوضی" که عملأ بخشی ازعوامل مؤثر در شکل دهی ساختاری آن به شمار می آیند، بسیارمتنوع اند وشامل اغلب داده ها وداشته ...

نقد نمایش « ژاندارک در آتش» به نویسندگی  محمد رحمانیان و کارگردانی مهسا گنجی

 سایه  تراژیک  مرگ  بر معصومیت زندگی
نقد نمایش « ژاندارک در آتش» به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردانی مهسا گنجی

 سایه  تراژیک  مرگ  بر معصومیت زندگی

حسن پارسایی: متن نمایشی و نیز هرگونه متن داستانی باید الزاماً برآیند شرایط اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی جامعه‌ای باشد  که  نویسنده  در آن زندگی می‌کند،زیرا میزان شناخت ...

بررسی نمایش«هنرور» ، به نویسندگی مهدی اسدزاده و کارگردانی  عرفان ابراهیمی

یک منودرام زیبا و جذاب
بررسی نمایش«هنرور» ، به نویسندگی مهدی اسدزاده و کارگردانی عرفان ابراهیمی

یک منودرام زیبا و جذاب

حسن پارسایی:نمایش‌های  تک پرسوناژی و تک‌پرده‌ای علاوه  بر به صحنه رفتن عمومی،این ویژگی را هم دارند که کارگاهی آموزشی هم تلقی شوند و در کارگاه‌ها برای آموزش ...

بررسی نمایش «بهشت با طعم چای تلخ » به نویسندگی و کارگردانی خسرو امیری

  گزارشی نمایشی از یک وضعیت
بررسی نمایش «بهشت با طعم چای تلخ » به نویسندگی و کارگردانی خسرو امیری

  گزارشی نمایشی از یک وضعیت

حسن پارسایی: نگاه سطحی و معمولی به رویدادها و سپس کمک گیری از یک طراحی کلی وصرفأ موضوعی ،برای چیدمان و کنارهم گذاشتن حوادث، سرانجام نارسائی هاوضعف های خود راآشکار می ...

نقدی بر« داستان عامه پسند » به کارگردانی سید مهدی احمد پناه

   
نقدی بر« داستان عامه پسند » به کارگردانی سید مهدی احمد پناه

    "موقعیت"  و "کلام"  در خدمت کمدی

حسن پارسایی:در اجرای نمایش ، هرجمله و عبارتی که به عنوان دیالوگ بیان می شود،الزامأ باید توسط تماشاگران حاضردرسالن شنیده شود ، مگر آن  که  دلیل و کاربرد  خاصی در بین ...

نقدی بر نمایش راپورت های شبانه دکتر مصدق نوشته و کارگردانی اصغر خلیلی

مرور رخداد 28 مرداد 1332
نقدی بر نمایش راپورت های شبانه دکتر مصدق نوشته و کارگردانی اصغر خلیلی

مرور رخداد 28 مرداد 1332

مسعود موسوی: مرور اتفاقات تعیین کننده و همچنین  زندگی نامه اشخاص مهم و تاثیر گزار در یک محدوده تاریخی، همواره دردستور کار نمایش نامه نویسان قرار داشته و بارها و ...

نقد نمایش «قصه بختِ برگشته» به نویسندگی و سرایش «کیومرث قنبری آذر» و کارگردانی «دکتر رحمت امینی»

در تکاپوی گشایش بخت...
نقد نمایش «قصه بختِ برگشته» به نویسندگی و سرایش «کیومرث قنبری آذر» و کارگردانی «دکتر رحمت امینی»

در تکاپوی گشایش بخت...

عرفان پهلوانی:نمایش «قصه بختِ برگشته» به نویسندگی و سرایش شعرهای «کیومرث قنبری آذر» و کارگردانی «دکتر رحمت امینی» که امرداد و شهریور ۱۳۹۵ در تالار هنر به روی صحنه ...

نگاهی به نمایش عروسکی «رویای شب نیمه تابستان»

کمدی جادویی شکسپیر، دراماتیک یا دکوراتیو
نگاهی به نمایش عروسکی «رویای شب نیمه تابستان»

کمدی جادویی شکسپیر، دراماتیک یا دکوراتیو

سپیده شمس: «رویای شب نیمه تابستان» نمایشنامه کمدی شکسپیر شاید یکی از مناسبترین نمایشنامههای شکسپیر برای اجرای نمایش عروسکی باشد. به این دلیل که فضای این نمایشنامه، ...

نگاهی به نمایش عروسکی«بغلم کن تا دمپایی نیومده»  به کارگردانی طلیعه طریقی

روایتهای گرانبار شده از معنا
نگاهی به نمایش عروسکی«بغلم کن تا دمپایی نیومده» به کارگردانی طلیعه طریقی

روایتهای گرانبار شده از معنا

سپیده شمس:«بغلم کن تا دمپایی نیومده» نمایشی عروسکیست که سعی دارد روایت های متکثری ازچند قشر از زنان امروز و دغدغه هایشان را برصحنه بیاورد واگرچه عروسکهای خلاقانهای ...

نقدی بر
نقدی بر "دوباره اون اهنگ و بزن سام" به کارگردان داود بنی اردلان               

طنزی که مخاطب را بی پروا و عریان به خودش نشان می دهد

سید علی تدین صدوقی:وودی آلن دنیای کمدی مخصوص به خودش را دارد ، او اتفاقات ومسایلی را که پیرامون ما ن در جریان است وما ازکنارشان میگذریم با موشکافی وتیز بینی خاص خود ...

نقدی برخوشبختی های کوچک سوسک شدن به کارگردانی آزاده انصاری

اسارت انسان در مسخ شدگی مدرن و روئین
نقدی برخوشبختی های کوچک سوسک شدن به کارگردانی آزاده انصاری

اسارت انسان در مسخ شدگی مدرن و روئین

سید علی تدین صدوقی: فضا یی که کافکا می سازد فضایی خیالی ، وهم انگیز،فرا واقیعتی واکسپرسیونیستی است . فضایی که به نوعی می توانی وحشت ، شقاوت ،ترس، هراس، دهشت ، عصیان ، ...

نقد نمایش انسانم  آرزوست ، به نویسندگی و کارگردانی  داوود فتحعلی بیگی

یک کمدی درام تخت حوضی جذاب
نقد نمایش انسانم  آرزوست ، به نویسندگی و کارگردانی داوود فتحعلی بیگی

یک کمدی درام تخت حوضی جذاب

حسن پارسایی: تأثیرگذار ترین  و تحول ساز ترین  گونه های  نمایشی ، گونه های اجتماعی و سیاسی انتقادی اند ، چون مسائل جامعه را  به شکلی هنرمندانه  به  نمایش می گذارند و ...

نقد نمایش  شایعه اثر  ژان میشل ریب با طراحی و کارگردانی «داریوش مؤدبیان»

     ترکیبی زیبا از کمدی و درام
نقد نمایش شایعه اثر ژان میشل ریب با طراحی و کارگردانی «داریوش مؤدبیان»

     ترکیبی زیبا از کمدی و درام

حسن پارسایی:اگر نمایشنامه نویس بتواند  موضوعی ساده را چنان به پردازش درآورد  که از بطن آن  داده هائی  نامتعارف و حتا  متناقض  و پارادوکسیکال بیرون آید ونهایتأ اثرش ...

نگاهی به نمایش جهان انزوا،به کارگردانی رضا کوچک‌زاده

اثری به غایت ضدجنگ با ابعاد و ویرانی‌های واقعی
نگاهی به نمایش جهان انزوا،به کارگردانی رضا کوچک‌زاده

اثری به غایت ضدجنگ با ابعاد و ویرانی‌های واقعی

صهبا منیرزاد:جهان انزوا را باید اثری به غایت ضدجنگ دانست چرا که زشتی‌های جنگ را بی‌شمار می‌داند؛ هر چند که تمام این زشتی‌ها برای انسان امروز، قابل درک است، جنگ را ...

نقد نمایش  پرتقال های کال  به  کارگردانی  صابر ابر                

    بازتاب  نارسائی های متن بر روی صحنه
نقد نمایش پرتقال های کال به کارگردانی صابر ابر                

    بازتاب نارسائی های متن بر روی صحنه

حسن پارسایی:در تعریف داستان های خاص تئاتر معمولأ علاوه بر سرگرم کنندگی موضوع و داستان ، ایجاد فرصت های عمیق تر و تحلیل گرانه برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر و ارزیابی ...

نقد نمایش «پدر یک دقیقه ای» به نویسندگی و کارگردانی رضا فیاضی

از روانشناسی تا درام، راهی دشوار و زیبا
نقد نمایش «پدر یک دقیقه ای» به نویسندگی و کارگردانی رضا فیاضی

از روانشناسی تا درام، راهی دشوار و زیبا

عرفان پهلوانی:«رضا فیاضی» بازیگری است کاربلد و گیرا؛ او سال ها تجربه در زمینه ی بازیگری در رسانه های گوناگونی همچون تاتر، سینما و تلویزیون را اندوخته است و حتی تجربه ...

نقد نمایش «پرواز عمود کبوتر دریائی ...» به کارگردانی سیما شیبانی

تماشاگرشریک؛تماشاگربازیگر
نقد نمایش «پرواز عمود کبوتر دریائی ...» به کارگردانی سیما شیبانی

تماشاگرشریک؛تماشاگربازیگر

مسعود موسوی: مشارکت دادن تماشاگران  در یک اجرا ویا به اصطلاح تماشاگر شریک از گذشته های خیلی دور در بین روشهای مورد نظر تعداد بیشماری از کارگردانان تاتری قرار داشته  ...

  نقد ی بر نمایش راپورت های شبانه دکتر مصدق نوشته و کارگردانی اصغر خلیلی

کمینه گرائی در معرفی یک شخصیت  تاریخی و سیاسی 
  نقد ی بر نمایش راپورت های شبانه دکتر مصدق نوشته و کارگردانی اصغر خلیلی

کمینه گرائی در معرفی یک شخصیت تاریخی و سیاسی 

حسن پارسائی: انتخاب موضوعی که برای مردم  بسیارآشناست وآنان آگاهی زیاد  درمورد آن دارند،نویسنده را ملزم می کند در رابطه با پردازش آن  برای دنیای نمایش طراحی خاص ...

نقدی بر نمایش «لاکی عجق وجق»به کارگردانی آناهیتا غنی زاده

درگیر ایده های اولیه بدون پردازش دراماتیک
نقدی بر نمایش «لاکی عجق وجق»به کارگردانی آناهیتا غنی زاده

درگیر ایده های اولیه بدون پردازش دراماتیک

عرفان پهلوانی:نمایش «لاکی عجق وجق» به نویسندگی «امیر مشهدی عباس» و کارگردانی «آناهیتا غنیزاده» تیر و مرداد ۱۳۹۵ در تالار هنر به روی صحنه می رود. شوربختانه این نمایش از ...

نقدی فرمالیستی بر اجرای هیپولیت با طراحی و کارگردانی فرزاد امینی

روزگار نفرین شدن مردمان ناپرهیزگار
نقدی فرمالیستی بر اجرای هیپولیت با طراحی و کارگردانی فرزاد امینی

روزگار نفرین شدن مردمان ناپرهیزگار

رضا آشفته: گاهی دگرگونی متون کلاسیک که بر پایه ارائه فرم و ساختار نوین انجام می شود، برای مخاطب چالش بیشتری را به همراه دارد که آیا آن را بپذیرد یا ردش کند؟! در اجرای ...