نقدی بر نمایش «عقاب» اثر ناصر آویژه از بلندای حماسه و غرور تا پهنه رهایی در آسمان بهنام حبیبی: یک گروه نمایش ایرانی قصد دارند نمایشی را برای مردم ساده و بیآلایش اجرا کنند. نمایش با ورود کاراکتر دانشجوی نمایش و گفتوگوی تلفنیاش با اکبری، یک ...
نقدی بر نمایش «پنچری» نوشته فردریک دورنمات کار احسان ناجی همچنان بیعدالتی... رضا آشفته: نمایش «پنچری» که در تالار شهرزاد اجرا شد بر اساس نمایشنامه رادیویی است که شادروان حمید سمندریان تنظیم و ترجمه کرده بود؛ در این حال این نمایشنامه بنا ...
نقد و نظری بر نمایش «طبقه کور» به نویسندگی و کارگردانی «مجید صدخسروی» مانیفست ایرانی برای جامعه آمریکایی احمدرضا حجارزاده: تئاتر از مهمترین بسترهای موجود در عرصه هنر برای بیان هرگونه نقد و نظری به شرایط و مناسبات موجود در جامعه و میان انسانهاست. از اینرو ...
نگاهی به نمایش «لارو» نوشته و کار سینا صفویفر علم، قدرت، خامدستی علیرضا نراقی: نمایش «لارو» به نویسندگی و کارگردانی سینا صفویفر که در تماشاخانه نوفللوشاتو اجرا میشود، کار گروه بسیار جوانی است که تلاش دارد ...
نقد و نظری بر نمایش «لافکادیو» به کارگردانی احمد تیموری روایت عموشلبی از شیری که جواب گلوله را با گلوله داد احمدرضا حجارزاده: تئاترهای کودک و نوجوان اغلب با مشخصههای شادیآفرینی و پیام اخلاقی و آموزشی برای مخاطب خاص خود شناخته میشدند اما به نظر میرسد طی چند سال ...
یادداشتی درباره نمایش «قلندرو» به کارگردانی امیرعلی ابراهیمی در انتظار چیزی نبودن احمدرضا حجارزاده: وقتی درباره تئاتر حرفهای حرف میزنیم، کاملاً پیداست که تمام ابعاد و مشخصههای استاندارد یک اثر نمایشی را در نظر داریم؛ یعنی هر ...
نگاهی به نمایش «سلفی» نوشته و کار فریدون ولایی سایهها بهمثابه ضمیر ناخودآگاه و نفس انسانی سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «سلفی» همانطور که از نامش پیداست درواقع اشاره به خود است. شاید بتوان «سلفی» را به خودی معنی کرد یا با خود بودن. نمایش نیز حول ...
نگاهی به نمایش «پردهخانه» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه بیرون از تاریکی علیرضا نراقی: نمایش «پردهخانه» نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی گلاب آدینه که مدتی است در تماشاخانه شهرزاد اجرا میشود نمونه درست و کاملی است از آنچه ...
حاشیهای بر نمایش «این آب آشامیدنی نیست» به کارگردانی طاها محمدی نمایشی که دود و نابود شد علیرضا نراقی: انتخاب یک متن علاوه بر اتکا بر علتهای نمایشی و مجذوبکننده، قطعاً برآمده از نوعی کشش موضوعی و خورندها و پسندهای زمانی و جغرافیایی است. یک متن – ...
نگاهی به نمایش «اهانت به تماشاگر» به کارگردانی نادر خوشبخت تماشاگر شکست خورده است علیرضا نراقی: نمایشنامه «اهانت به تماشاگر» نوشته پیتر هاندکه، نویسنده شهیر آلمانی بیش از هر چیز تأملی است در باب نفس تماشاگر بودن، موقعیت تماشا و به همین واسطه ...
نقدی بر نمایش «رضا»، کار امیرحسین آقایی واگویههایی از درد و تنهایی رضا آشفته: «رضا» به کارگردانی امیرحسین آقایی که این روزها روی صحنه تالار مولوی اجرا میشود، نمایشی است اجتماعی و از مسائل و مشکلاتی میگوید که در ...
نگاهی به نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به کارگردانی محمد مروج مراقبت و تنبیه از اسطوره تا تیمارستان علیرضا نراقی: نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به نویسندگی و کارگردانی محمد مروج که این روزها در تماشاخانه نوفللوشاتو اجرا میشود، درامی دیریاب در باب مضامینی ...
یادداشتی بر نمایش «ریزجان» به کارگردانی ندا وفایی سفرِ بزرگِ مردِ کوچک! احمدرضا حجارزاده: در میان انواع نمایش کودک و نوجوان، اگر روزی روزگاری نمایشهای عروسکی ارج و قربی داشتند، طی یک دهه گذشته متأسفانه تولید نمایشهای عروسکی ...
نقدی بر نمایش «تا اون» اثر هادی حوری گروتسکی از تقابل نابرابر قدرت و آگاهی سیدعلی تدین صدوقی: هادی حوری را سالهاست میشناسم حتی یکی از متنهایش را سالیان پیش برای اجرا دراماتورژی کردهام. او هماره یک دغدغه اساسی و اصلی و حیاتی ...
نقدی بر نمایش «تنداده» نوشته، طراحی و کارگردانی منصور صلواتی یک چراغ قرمز و این همه بطالت رضا آشفته: نمایش «تنداده» با نویسندگی، طراحی و کارگردانی منصور صلواتی که هفتمین کار این کارگردان است، در دیوار چهارم میخواهد تماشاگرش را دچار زیبایی ...
درباره نمایش «اطلاع ثانوی»، کار مینا میرزاآقا جنگ قدرت روی صحنه تئاتر علیرضا نراقی: دختر با چشمانی بسیار مشتاق و مجذوب به ما خیره است. با صدایی که به گوش میرسد و ورود شخصیت تازه، مشخص میشود که دختر در حقیقت با آن چشمان از حدقه ...
نقدی بر نمایش لیلیت اثر محمدرضا شاه مرادی جای خالی دراماتورژ در اتاق بازجویی ایران تئاتر- علی رحیمی: لیلیت داستان تقابل میان عشق و ایدئولوژی در یک اتاق بازجویی است. اتاقی که جای دراماتورژ در آن خالی است.
نگاهی به نمایش «راشومون» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران چندین روایت از یک جنایت ایران تئاتر – سید رضا حسینی: نمایش «راشومون» در حال حاضر در دو بخش «تراژدی» و «درام غیر ایرانی» تلویزیون تئاتر ایران دردسترس است و از جمله آثار نمایشی جدیدی به شمار ...
نگاهی به نمایش «یه گوله ماه نقرهای» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران تلاش خستگی ناپذیر برای یافتن ماه نقرهای ایران تئاتر – سید رضا حسینی: در مطلب پیش رو به بررسی اجمالی نمایش «یه گوله ماه نقرهای» خواهیم پرداخت. این اثر نمایشی از نمایشهای رده سنی کودک و نوجوان قرار ...
نگاهی به آثار واقعگرایانه حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر خلاقیت در متن؛چشم اسفندیار رسیدن به واقعیت روی صحنه ایران تئاتر – سیدرضا حسینی:سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با تمام محدودیت هایی که در شسرایط کرونایی داشت برگزار شد و به پایان رسید .در این رویداد هنری نمایشهایی با ...
نقد نمایش «هرکسی یا روز می میرد یا شب من شبانه روز» به کارگردانی سجاد افشاریان تعدد موضوع و ضرورت هارمونی و ایجاز دراماتیک ایران تئاتر- سید علی تدین صدوقی : تعدد موضوع و رویدادها و نبود ایجاز در نمایش «هرکسی یا روز می میرد یا شب من شبانه روز» موجب می شود که اصل ماجرا و معنا و مفهومی که مد ...
توسط کارگروه نقد آثار جشنواره؛ چهل نمایش در جشنواره تئاتر فجر نقد میشود کارگروه نقد آثار جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر، نمایشهای شرکتکننده در بخشهای مختلف را نقد میکند.
نقدی بر نمایش عقیم به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی: یادمان هویتی که عقیم شده... ایران تئاتر- علی رحیمی: عقیم را باید از آن دست نمایشهای اجتماعی محور بنامیم که تمام تمرکز خود را بر آسیب شناسی هویت عقیم شده ایرانی در یک پروسه چندساله قرار داده است.
تاملی بر نمایش گیسو طلا به نویسندگی و کارگردانی بهاره میرزاپور زیر تیغ انتخاب: اختیار با کیست؟ ایران تئاتر- علی رحیمی: «گیسو طلا» پس از حضور موفق در سومین جشنواره تئاتر شهر در سال ۱۳۹۳ و کسب ۴ جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین موسیقی و بهترین ...
نگاهی به کمبود برنامههای تئاتر محور در رسانه ملی یک عقب افتادگی پرخطر ؛ سهم اندک تئاتر از صدا و سیما ایران تئاتر : زمانی که هنوز موج ساخت سریالهای تلویزیونی آغاز نشده بود، تلویزیون خصوصاً شبکه دو محلی برای ساخت تلهتئاترهای متنوع بود و سریالهایی که ساخته ...
یادداشتی برای نمایش پلاک 729 اشتباهات کوچک، فجایع بزرگ می آفرینند ایران تئاتر -علی رحیمی: نمایش پلاک ۷۲۹ را در یک جمله می توان تداعی گر طرح «اثر پروانه ای » بدانیم. طرحی که مدعی است هر عامل جزئی در یک سیستم می توان در خلق یک رویداد بزرگ ...
نگاهی به نمایش«علی کوچیکه»به کارگردانی حسین فرخی حاضر در فجر 35 مرد و زن پیکره ی هستی اند کارگروه نقدجشنواره تئاتر فجر - رضا آشفته : علی کوچیکه هم برگرفته از یکی از زیباترین شعرهای فروغ فرخزاد است که در دهه ۴۰ به دلیل تصادف فوت کرد.
نقدی بر نمایش تازه عاطفه تهرانی داستان انسانهایی که زندگی را نه زندگی، بلکه مردگی میکنند ایران تئاتر- مسعود موسوی: تأکید بر مفاهیم جهانشمول و معضلاتی که انسان معاصر با آنها دستبهگریبان است، استفاده از مجموعه بازیگران کار بلد و پرتلاش و ... ...
نقدی بر نمایش «آسمان برای تو می بارد» اجرای خوب به یک تلنگر تکراری جان داد ایران تئاتر-علی رحیمی:«تلنگر تکراری» زیبنده ترین توصیفی است که بازتعریف نمایشنامه «آسمان برای تو می بارد» بر آن تکیه دارد. نمایشنامه ای که علی برجی تلاش نمود با بهره ...
کانون ملی منتقدان تئاتر بررسی می کند نمایش زمستان در دوشنبههای نقد تئاتر جلسه نقد و بررسی نمایش "زمستان" نوشته و کار باقر سروش روز دوشنبه ۱۰ آبان ماه توسط کانون ملی منتقدان تئاتر ایران برگزار میشود.
در نقد تئاتر بررسی می شود وضعیت تماشاخانههای خصوصی تئاتر پنجاه و دومین برنامه «نقد تئاتر»، در روز شنبه (۱۷ مهر ماه) به بررسی «نقش و وضعیت تماشاخانههای خصوصی تئاتر در ایران» می پردازد.
نقد و نقبی بر نمایش راه مهر، راز سپهر کار شکرخدا گودزی شکست اسطورۀ اسفندیار رضا آشفته * راه مهر، راز سپهر نمایشی درباره تعصب کورکورانه و غالب شدن نادانی است و در این باره یک بازنگری و نگاه تاویل گرایانه و نوین به حماسۀ رستم و اسفندیار ...