نقد نمایش نیازمندیها به کارگردانی سیما تیرانداز تکه آینهای از معضلات اجتماعی ایران تئاتر - عباس عبدالعلیزاده: نیازمندیها نمایشی پنج اپیزودی به کارگردانی سیما تیرانداز است که بازیگران آن فارغالتحصیلان آکادمی بازیگری خانه فرهنگ آوا ...
نقد نمایش عروسی خون نوشته فدریکو گارسیا لورکا به کارگردانی احسان مالمیر لورکا ودیالکتیک شاعرانه ایران تئاتر-سید علی تدین صدوقی :عروسی خون اولین نمایشنامه از سهگانه لورکا ست. سه نمایش تراژیک که به ترتیب عبارتاند از عروسی خون، یرما و خانه برناردو آلبا. لورکا را ...
نگاهی به تازهترین اثر همایون غنی زاده مجلس شبیه مرگ آقای می سی سی پی ایران تئاتر- عباس عبدالعلی زاده: نمایشنامه ازدواج آقای می سی سی پی اثر تحسینشده فردریش دورنمات این بار از مسیر ذهنی همایون غنی زاده گذشته و به روی صحنه آمده است.
نقدی بر نمایش پنج ثانیه برف به کارگردانی مرتضی میر منتنظمی خیابانهایی شلوغ ولی پُر از تنهایی ایران تئاتر- بهنام حبیبی :"پنج ثانیه برف"، مجموعهای از روایتهای پنج زن است که در ارتباطی نه چندان ملموس با یک مرد، سریالی از کنشها و واکنشهای روانی و درونی را در ...
نقد نمایش فاوست پلاس پلاس به کارگردانی میلاد اکبرنژاد فاوست ومفیستوی درون که ما را می بلعند ایران تئاتر_سیدعلی تدین صدوقی:ماجرای نمایشنامه فاوست را کموبیش میدانیم. فاوست مرد اهل علم و دانش و اندیشهای است که برای رسیدن به خواستههایش روح خویش را به شیطان ...
نگاهی به نمایش افسون معبد سوخته به کارگردانی کیومرث مرادی جادوی هزارتوی یک تبادل تاریخی ایران تئاتر – علی اکبر عبدالعلی زاده : افسون معبد سوخته اثری است مبتنی بر جذابیتهای بافتهشده در تاروپود عناصر نمایش از محتوی و متن تا طراحی و اجرا .
نقد نمایش همهچیز میگذرد تو نمیگذری حقیقتی که گلویت را می فشارد ایران تئاتر - سید علی تدین صدوقی : نمایش همهچیز میگذرد ... یک ملو درام است که بر متن و کلام استوار گردیده ازاینرو بازیگر محور نیز هست.
نقد نمایش حکومتنظامی به کارگردانی تینو صالحی اندیشه طاعونی، امپریالیسم و تروریست جهانی ایران تئاتر - سید علی تدین صدوقی : نمایش حکومت نظامی برداشتی آزاد از نمایشنامهای با همین عنوان اثر آلبرکامو است. کامو نویسنده و فیلسوفی است که تأثیر او بر ادبیات ...
نگاهی به اهمیت نشست مدیران تئاتر منطقه غرب آسیا در جستوجوی افقهای تازه برای تئاتر منطقه ایران تئاتر - فهیمه نجمی : اگر برای سالها معدود تبادلات تئاتری با فراسوی مرزهای کشور به تکوتوک اجراهای حاضر در بخش بینالملل جشنوارهها محدود میشد، این روزها ...
نگاهی به نمایش «سردار» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی مرند تعهدی زنده در میان سالها انتظار ایران تئاتر - عباس عبدالعلی زاده : «سردار» عنوان تازهترین نمایش نادر برهانی مرند است که با موضوع دفاع مقدس در تالار اصلی تئاتر شهر به روی صحنه میرود. «سردار» ...
نقد نمایش درباره تصویرت از من تجدید نظر کن به کارگردانی آروند دشت آرای دروغ بودگی در تجربه ای دوسویه با مخاطب سید محمد تقی زاهدی: «درباره تصویرت از من تجدید نظر کن»؛ «سبکی جدید در تئاتر» بوجود آورده و تعریفی جدید از تجربه مشترک عوامل تئاتر و مخاطبین را به رُخ میکشد. اثری غنی ...
سیاهپوشان با زبان کوهستانی به تالار مولوی آمدند فریاد اعتراض پینتر با زبان کوهستانی ایران تئاتر - بهنام حبیبی: "زبان کوهستانی"، زبان اعتراضی هارولد پینتر به وزن سنگین نظامهای بالاسری و خفقانهای اندیشگی دیکتاتوریهای خشونت محوری است ،که ریشه در ...
نقدی بر نمایش آخرین انار دنیا به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی کاش آخرین انار دل ما پیدا بود ایران تئاتر - بهنام حبیبی: تالار سایه مجموعه تئاتر شهر، این روزها "آخرین انار دنیا"ی "بختیار علی" را در روایت دراماتیکش تجربه میکند.
نگاهی به نمایش روایت عاشقانه با طراحی و کارگردانی بابک دقیقی بازنمود مردانه از خصلت های روانی زنان سیدعلی تدین صدوقی:نمایش روایت عاشقانه یک براساس نویسی است و با متن اصلی به لحاظ اجرایی متفاوت است و در یک بهاصطلاح آشپزخانه اتفاق میافتد .
نگاهی به رخدادهای نمایشی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران(بخش دوم) از اندوه ببریده شدن از نیستان، تا لذت تماشای نمایش در نیآوران عرفان پهلوانی:بگذارید بخش دوم این نوشته را با این آرزو که مدیران فرهنگی پیش از درآمدزایی رخدادهای هنری به این بیاندیشند که چگونه میتوان از هنرمندان، هنر و به ویژه ...
نگاهی به نمایش دوشیزگان باغ لیمو نوشته علی محمد رادمنش و کارگردانی فاطمه رادمنش براساس نویسی و چالش اقتباس از آثار لورکا سید علی تدین صدوقی:در سالهای اخیر بر اساس نویسی ،اقتباس ، برداشت ، نگاه ، نیمنگاه و... از آثار بزرگ و معروف نویسندگان بنام و مشهور در بین هنرمندان تئاتر بسیار باب ...
نقد نمایش باد شیشه را می لرزاند به کارگردانی هستی حسینی ومصطفی کوشکی اثری اجتماعی در قالب اجرایی اکسپرسیونیستی سید علی تدین صدوقی: نمایش باد شیشه را میلرزاند یک رئالیست اجتماعی است که معضلات و مسایل مبتلابه جامعه را در خصوص زنان وتبعیض و ظلم و ستمی که توسط مردان و جامعه مرد ...
نقد نمایش سردار با نویسندگی و کارگردانی نادربرهانی مرند تلفیقی دراماتیک از رئالیست جادویی و سیال ذهن سیدعلی تدین صدوقی: نمایش سردار موضوعی را مطرح میکند که شاید در خصوص رزمندگان دفاع مقدس کمتر مطرحشده باشد وان بیماری است که دکتر کامران که نقش آن را حسن پاکدل ...
نقد نمایش زیرزمین تا پشت بام به کارگردانی افسانه ماهیان محدودیت،ممنوعیت،مهاجرت ایران تئاتر- مسعود موسوی: بحران هویت براساس شاخص های مختلف از جمله مهاجرت یکی از تم هایی است که در شرا یط کنونی مورد توجه بسیاری از هنر مندان در شاخه های مختلف هنری ...
نقد نمایش کولا نوشته و کارگردانی نصیر ملکی جو مصرف گرایی و از خودبیگانگی سید علی تدین صدوقی:نمایش کولا بهظاهر ایده خود را از کتاب ترسولرز " مدیحهای برای ابراهیم " نوشته سورن کریگارد گرفته است ظاهراً در تقبیح مصرفگرایی کارتلها و ...
نقد نمایش زنانیکه به بزها خیره شده اند با طراحی٫ نویسندگی وکارگردانی ایوب آقاخانی گذر از رئالیسم در بازشناخت ارتباط از دست رفته سید علی تدین صدوقی:نمایش زنانیکه به بزها خیره شده اند به نویسندگی وکارگردانی ایوب اقاخانی درتماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه است . نمایش به موقعیت زنانی می پردازد که ...
نقد نمایش هیپولیت به کارگردانی فرزاد امینی چالشی در هماهنگی محتوا و فرم مسعود موسوی:یکی از مهم ترین مسائلی که در کارگردانی اثار نمایشی می بایست در نظر گرفته شود دقت به این موضوع است که نمایش مورد نظر برای مخاطبینی با چه ویژگیهای تاریخی و ...
نگاهی به نمایش «بهشت 50 درجه بالای صفر» شرح یک آلبوم عکس زنده از گذشته تا امروز ایران تئاتر - عباس عبدالعلی زاده: این سالها تا اشاره ای به دمای ۵۰ درجه بالای صفر می شود ناخدآگاه یاد مناطق جنوبی ایران به خصوص استان خوزستان به ذهن متبادر می شود. با ...
بررسی نمایش «سپنج رنج و شکنج فرخنده» به کارگردانی شهرام گیلآبادی یک «درام اشتراکی» نو و تجربی ایران تئاتر- حسن پارسائی :در نمایشهای "شورایی" که مبتکر آن" آگوستو بوآل " بوده ، روند شکلگیری نمایش و حتی انتخاب مکان اجرای آن اساساً به مشورت گذاشته میشود .
نگاهی به نمایش یرما به کارگردانی اشکان صادقی و ...بار دیگر یرما مسعود موسوی: برخی از نمایشنامهها از آنچنان ویژگیهای بارز و دراماتیک ارزندهای برخوردار هستند که حتی اگر بارها و بارها بر صحنههای مختلف کشور توسط ...
نقد نمایش پری نوشته خیرالله تقیانی پور با کارگردانی امیر غفارمنش کمدی تراژدی که نگاهش به امروز است سیدعلی تدین صدوق: نمایش پری نوشته خیراله تقیانی پور که دو سه سال قبل به وسیله خود او کارگردانی شده بود که با تسلط بر مفاهیم زیر متن و شیوه کارگردانی خاص ونگاه مخصوص ...
نقد فرمالیستی بر نمایش کچلو با طراحی و کارگردانی رضا کشاورز استقلال و فردیت یافتن نوجوانان رضا آشفته: کچلو برگرفته از افسانۀ حسنکچل است که به شیوه تلفیقی نمایشهای ایرانی و پانتومیم اجراشده است. به عبارت بهتر این نمایش بر آن است که به موضوعی بپردازد که ...
نقدی بر نمایش «پُرتره مرد ریخته » هزار ُتوی عشق ، تنهائی و رنج ایران تئاتر- حسن پارسائی: نمایشنامههای متعددی نوشتهشدهاند که موضوعشان خود تئاتر بوده، اما متونی که فقط به یکی از شخصیتهای مهم دنیای تئاتر بپردازند، کم ...
بررسی نمایش هزار و یک مکر به نویسندگی شهناز روستائی و کارگردانی برکه فروتن کمدی زنانه پوشی و زن نمائی مردان حسن پارسائی:عناصر موضوعی نمایش " سیاه بازی " یا " تخت حوضی" که عملأ بخشی ازعوامل مؤثر در شکل دهی ساختاری آن به شمار می آیند، بسیارمتنوع اند وشامل اغلب داده ها وداشته ...
نقدی جامعه نگر بر نمایش سیه نامه باستان نوشته و کار هادی حوری در رد دروغ رضا آشفته:سیه نامه باستان نمایشی ایرانی است که با نگاهی پارودیک (نقیضه نما) به حماسه ی رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی شکل گرفته است.
نقد نمایش « ژاندارک در آتش» به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردانی مهسا گنجی سایه تراژیک مرگ بر معصومیت زندگی حسن پارسایی: متن نمایشی و نیز هرگونه متن داستانی باید الزاماً برآیند شرایط اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی جامعهای باشد که نویسنده در آن زندگی میکند،زیرا میزان شناخت ...
نقد نمایش مکعب به کارگردانی محمد اله دادی پرفورمنسی گروتسک سید علی تدین صدوقی:نمایش مکعب در خصوص خواب و رؤیا است .اینکه خوابها و رؤیاهای ما دنیایی عجیب و رازآلود دارند و برای انسانها هماره جالب ، پر کشش و اعجابانگیز ...
بررسی نمایش«هنرور» ، به نویسندگی مهدی اسدزاده و کارگردانی عرفان ابراهیمی یک منودرام زیبا و جذاب حسن پارسایی:نمایشهای تک پرسوناژی و تکپردهای علاوه بر به صحنه رفتن عمومی،این ویژگی را هم دارند که کارگاهی آموزشی هم تلقی شوند و در کارگاهها برای آموزش ...
نقد نمایش موزیکال «پسرک خنده نداشت»نوشته و کارگردانی میثم عباسی خنده زدن لب نمی خواد عرفان پهلوانی:نمایش موزیکال «پسرک خنده نداشت» بی هیچ گمان یکی از بهترین نمایشهای ویژه کودکان و نوجوانان است که در سالهای نزدیک گذشته (اخیر) و امسال اجرا شده اند. ...
بررسی نمایش «بهشت با طعم چای تلخ » به نویسندگی و کارگردانی خسرو امیری گزارشی نمایشی از یک وضعیت حسن پارسایی: نگاه سطحی و معمولی به رویدادها و سپس کمک گیری از یک طراحی کلی وصرفأ موضوعی ،برای چیدمان و کنارهم گذاشتن حوادث، سرانجام نارسائی هاوضعف های خود راآشکار می ...
نقدی بر« داستان عامه پسند » به کارگردانی سید مهدی احمد پناه "موقعیت" و "کلام" در خدمت کمدی حسن پارسایی:در اجرای نمایش ، هرجمله و عبارتی که به عنوان دیالوگ بیان می شود،الزامأ باید توسط تماشاگران حاضردرسالن شنیده شود ، مگر آن که دلیل و کاربرد خاصی در بین ...
نقدی بر نمایش خروس می خواند، نوشته و کار شهرام کرمی ویرانی انسان رضا آشفته: خروس می خواند در پاسداشت والدین است و گوشزد می کند بر ما، آنچه که می تواند در دنیای مدرن روابط انسانی را تحت الشعاع خود قرار دهد. یکی از این موارد خانۀ ...
نقدی بر نمایش راپورت های شبانه دکتر مصدق نوشته و کارگردانی اصغر خلیلی مرور رخداد 28 مرداد 1332 مسعود موسوی: مرور اتفاقات تعیین کننده و همچنین زندگی نامه اشخاص مهم و تاثیر گزار در یک محدوده تاریخی، همواره دردستور کار نمایش نامه نویسان قرار داشته و بارها و ...
نقد نمایش «قصه بختِ برگشته» به نویسندگی و سرایش «کیومرث قنبری آذر» و کارگردانی «دکتر رحمت امینی» در تکاپوی گشایش بخت... عرفان پهلوانی:نمایش «قصه بختِ برگشته» به نویسندگی و سرایش شعرهای «کیومرث قنبری آذر» و کارگردانی «دکتر رحمت امینی» که امرداد و شهریور ۱۳۹۵ در تالار هنر به روی صحنه ...
نگاهی به نمایش جهان انزوا، نوشته نائومی والاس و کارگردانی رضا کوچک زاده اثری بهغایت ضد جنگ با ابعاد و ویرانیهای واقعی جهان انزوا نوشتهی نائومی والاس نویسنده آمریکایی است که روایتی بیشتر توصیفی و کمتر تصویری از جنگ آمریکا و متحدانش در عراق دارد.
نگاهی به نمایش عروسکی «رویای شب نیمه تابستان» کمدی جادویی شکسپیر، دراماتیک یا دکوراتیو سپیده شمس: «رویای شب نیمه تابستان» نمایشنامه کمدی شکسپیر شاید یکی از مناسبترین نمایشنامههای شکسپیر برای اجرای نمایش عروسکی باشد. به این دلیل که فضای این نمایشنامه، ...
نگاهی به نمایش عروسکی«بغلم کن تا دمپایی نیومده» به کارگردانی طلیعه طریقی روایتهای گرانبار شده از معنا سپیده شمس:«بغلم کن تا دمپایی نیومده» نمایشی عروسکیست که سعی دارد روایت های متکثری ازچند قشر از زنان امروز و دغدغه هایشان را برصحنه بیاورد واگرچه عروسکهای خلاقانهای ...
نگاهی به نمایش دایره نوشته و کار الکا هدایت رها شدن از یک دایرۀ بسته رضا آشفته: دایره یک تئاتر خلاق است که با هدف پرورش کودکان با مقولۀ آفرینشگری در یک مهدکودک شکل گرفته است و در آن خردسالان هنرنمایی می کنند و در زمینۀ بازی و نوازندگی ...
نگاهی به نمایش «شاعر» نوشته داریو نیکودمی و کار میکاییل شهرستانی شاعری که مال و منال میخواهد میکاییل شهرستانی نمایش «شاعر» را با ۴ گروه از هنرجویانش در تالار دراما به تماشا گذاشته است.
نگاهی به نمایش نویسنده، نوشته اولریک کواد و کار جو استروگرومن از هلند موضعگیری در برابر فاشیسم رضا آشفته: نویسنده دربارۀ آنانی است که با قلم خود به ملت و وطنشان به دلیل ستایش از هیتلر و فاشیسم اظهار ندامت و پشیمانی میکنند.
نقدی بر "دوباره اون اهنگ و بزن سام" به کارگردان داود بنی اردلان طنزی که مخاطب را بی پروا و عریان به خودش نشان می دهد سید علی تدین صدوقی:وودی آلن دنیای کمدی مخصوص به خودش را دارد ، او اتفاقات ومسایلی را که پیرامون ما ن در جریان است وما ازکنارشان میگذریم با موشکافی وتیز بینی خاص خود ...
نقدی برخوشبختی های کوچک سوسک شدن به کارگردانی آزاده انصاری اسارت انسان در مسخ شدگی مدرن و روئین سید علی تدین صدوقی: فضا یی که کافکا می سازد فضایی خیالی ، وهم انگیز،فرا واقیعتی واکسپرسیونیستی است . فضایی که به نوعی می توانی وحشت ، شقاوت ،ترس، هراس، دهشت ، عصیان ، ...
نقد ساختارگرایانه بر نمایش سه خواهر و دیگران نوشته و کار حمید امجد زد و بندهای فروپاشی رضا آشفته:حمید امجد درام نویسی است که همواره سعی کرده است که با نگاه و مطالعات به روز آثارش را در صحنه نمایان سازد و در این سالهای نبودنش همواره نوشته است و حالا ...
بررسی نمایش «خرمهره» نوشته فرهاد نقد علی و کارگردانی محسن قصابیان «کمایش » یک «نمایش » حسن پارسایی: نمایش ازهمان آغاز پیدایش تعریف خاص خودش را داشته ودرهیچ دوره ای نمی توان چگونگی طراحی موضوع وپردازش آن و نیز"ساختار" و "سبک " و " ژانر" متن را نادیده گرفت
نقدی فرمالیستی بر نمایش ایوانف با طراحی و کارگردانی امیررضا کوهستانی چخوفی دیگر رضا آشفته: ایوانف امیررضا کوهستانی همچنان یک اجرای چخوفی است و درواقع هم اجرایی منحصر به کوهستانی است. چخوفی است چون هم از ابعاد تراژدی- کمدی بهره مند است و هم در سبک و ...
نقدی بر سوگواری قبل از مصیبت به نویسندگی و کارگردانی کهبُد تاراج موقعیتی مبهم و غیرنمایشی حسن پارسانی:معمولأ کارکرد و ویژگی هنر،ازجمله هنرتئاترآن است که وقتی به زیبائی ها و زشتی ها می پردازد ، درهر دو حالت، یعنی حتا هنگامی که زشتی ها را همانگونه که هست ...
نقد نمایش انسانم آرزوست ، به نویسندگی و کارگردانی داوود فتحعلی بیگی یک کمدی درام تخت حوضی جذاب حسن پارسایی: تأثیرگذار ترین و تحول ساز ترین گونه های نمایشی ، گونه های اجتماعی و سیاسی انتقادی اند ، چون مسائل جامعه را به شکلی هنرمندانه به نمایش می گذارند و ...
نقد نمایش شایعه اثر ژان میشل ریب با طراحی و کارگردانی «داریوش مؤدبیان» ترکیبی زیبا از کمدی و درام حسن پارسایی:اگر نمایشنامه نویس بتواند موضوعی ساده را چنان به پردازش درآورد که از بطن آن داده هائی نامتعارف و حتا متناقض و پارادوکسیکال بیرون آید ونهایتأ اثرش ...
نقد نمایش سفر به نهایت دور نویسنده و کارگردان نهایت دور نزدیک ...! سید علی تدین صدوقی: سفر به بی نهایت دور نوشته و کار محمد میر علی اکبری و دارماتورژی روزبه حسینی همانطور که از نامش پیداست یک نمایش علمی تخیلی است که در آن دنیا دارد کم ...
نگاهی به نمایش جهان انزوا،به کارگردانی رضا کوچکزاده اثری به غایت ضدجنگ با ابعاد و ویرانیهای واقعی صهبا منیرزاد:جهان انزوا را باید اثری به غایت ضدجنگ دانست چرا که زشتیهای جنگ را بیشمار میداند؛ هر چند که تمام این زشتیها برای انسان امروز، قابل درک است، جنگ را ...
نقد نمایش پرتقال های کال به کارگردانی صابر ابر بازتاب نارسائی های متن بر روی صحنه حسن پارسایی:در تعریف داستان های خاص تئاتر معمولأ علاوه بر سرگرم کنندگی موضوع و داستان ، ایجاد فرصت های عمیق تر و تحلیل گرانه برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر و ارزیابی ...
نقد بر نمایش کمدی «خرمهره» مرا داد فرمود و خود داور است عرفان پهلوانی: گویا در روزگار ما نیازمند یادآوری است که اثری هنری و همچنین آفرینشی دراماتیک «ارزشمند» و «ماندگار» است که بتواند از ظرف زمان و مکان خود فراتر رود.
بررسی نمایش الجزایر نوشته و کارگردانی میلاد فرج زاده تقابل وعتاب با بیهودگی زندگی حسن پارسائی: اقتباس از داستان ها و رمان ها برای نوشتن نمایشنامه و آدابته کردن آن برای اجرای روی صحنه معمولأ به شیوه های مختلفی انجام می شود؛ ممکن است فرد، فقط طرح ...
نقدی بر نمایش ترنسمیترها نوشته و کار حمیدرضا مهنانی بدبختی های کشف گنج رضا آشفته: حرکت روی خط خوشبختی در دنیای امروز مسالۀ خیلی هاست و به همین دلیل ساده هم همان اکثریت ناکام از خوشبختی از راه زندگی بیرون افتاده و در کژراهۀ بدبختی معلوم ...
نقد نمایش «پدر یک دقیقه ای» به نویسندگی و کارگردانی رضا فیاضی از روانشناسی تا درام، راهی دشوار و زیبا عرفان پهلوانی:«رضا فیاضی» بازیگری است کاربلد و گیرا؛ او سال ها تجربه در زمینه ی بازیگری در رسانه های گوناگونی همچون تاتر، سینما و تلویزیون را اندوخته است و حتی تجربه ...