خب میگفتی ... ! فکر میکنی که الان دیگه باید خوشحال باشی، چون داری اجرا میری، تئاتر شهر، تالارنو، اما میبینی که ته دلت خالیه، خالیه خالی، چون باز به این فکر میکنی که......
یادداشت”امیر آتشانی” کارگردان نمایش”خسیس” به بهانه اجرای این نمایش در تالار”خانه نمایش”، اداره تئاتر امیر آتشانی: اولین بار به سال ۱۳۷۱ با نمایش”نیرنگهای اسکاپن” که دکتر قطب الدین صادقی به عنوان استاد راهنما نمایش فوق را در تئاتر شهر به روی صحنه برد با این ژانر نمایشی ...
یادداشتی بر نمایش” ماه پیشونی “نوشته” ایوب آقاخانی “و به کارگردانی” آزاده انصاری “ عباس غفاری: ماه پیشونی دختر زیبا و ساده دل، در چنگال مادر ناتنی و خواهر پرخورَش! روزگار سختی را میگذراند. تا اینکه روزی از روزها باد، پنبههایش را به چاه میاندازد، ...
نگاهی به نمایش”چهار فصل” نوشته”آرنولد وسکر” و به کارگردانی”سعید ذهنی” نمایش”چهار فصل” با تمام پیچیدگیهای زبانی گاهی بسیار ساده و روان است به گونهای که ما را دچار تردید میسازد و این که چگونه نمایشی با وجود پیچیدگیها و ابهامات ...
یادداشتی درباره اجرای نمایش”الو تریا”نوشته ساموئل بکت در تالار قشقایی بکت مرده است. این را همه پزشکان تایید میکنند. با این حال باید از او ترسید. برای نوشتن درباره بکت باید ترسید.
یادداشت محمدرضا جوزی یکی از کارگردانان نمایش”الو تریا” به مناسبت اجرای این نمایش در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر محمدرضا جوزی: سال گذشته دوست خوبم وحید رهبانی که با هم در دو نمایش”در انتظار گودو”و”کرگدن” همکاری داشتیم(او در مقام کارگردان و من به عنوان بازیگر)، گفت که قصد دارد ...
یادداشت فرهاد مهندسپور درباره عملکردش در اداره کل هنرهای نمایشی همیشه با خودم گفتهام اگر کاری را به درستی انجام دادهام، نباید بترسم از آن که آن را توضیح بدهم و اگر بخاطر آن ناروا شنیدم نباید پاسخی بدهم. این در حالی است که باید ...
یادداشتی از آزاده انصاری کارگردان نمایش عروسکی”ماه پیشونی” درباره هنر نمایش عروسکی آزاده انصاری: عروسک به مفهوم عام و خاصش جسمی است بیجان و بیاراده که تمام توان و خلاقیتش را از فکر و اراده و دست صاحب، نمایشگر یا بازی دهندهاش میگیرد. حرکت در ...
یادداشتی از آزاده انصاری کارگردان نمایش عروسکی”ماه پیشونی” درباره هنر نمایش عروسکی آزاده انصاری: عروسک به مفهوم عام و خاصش جسمی است بیجان و بیاراده که تمام توان و خلاقیتش را از فکر و اراده و دست صاحب، نمایشگر یا بازی دهندهاش میگیرد. حرکت در ...
یادداشتی بر نمایش”خواتین پنج قلعه” به کارگردانی مریم کاظمی ”خون بس” به معنای آتش بس و پایان خونریزی و جنگ میان طوایف است. در میان این قبایل مرسوم است که اگر فردی از یک قبیله فردی را در قبیلهای دیگر به قتل برساند باید دختری ...
یاداشت علی اکبر علیزاد بر نمایش”دن کیشوت” به کارگردانی علیاصغر دشتی شاید بهتر این باشد که به جای بالا بردن حجم متنها و یا به اصطلاح”بازخوانی”های بیسروته، کمی در باب موقعیت هنری خود تامل کنیم
چیستا یثربی:وقتی در سال ۷۶، اشعار"سیلویا پلات"(Sylvia Plath) را برای کتاب"آبی کوچک عشق- گزیده اشعار عاشقانه جهان" ترجمه کردم، تازه دریافتم که سیلویا همسر"تد ...
یادداشت سیدمحمد خاتمی پس از بازدید از نمایش”اپرای رستم و سهراب” سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور کشورمان پس از بازدید از نمایش”اپرای عروسکی رستم و سهراب” طی یادداشتی به هنرمندان این نمایش تبریک گفت.
یاداشتی بر نمایش”داستان باورنکردنی یک زن” کاش خلاقیتهای کارگردان در متن عمیقتر اعمال می شد تا نویسنده و کارگردان ثابت میکردند که میتوان اثری عام پسند اما با عمقی قابل اعتنا تولید کرد.
چگونگی نوشتن نمایشنامه”شهرهای نامرئی” از زبان نویسنده اثر ایده اصلی شهرهای نامرئی اولین بار در بحثهایی که با حسن معجونی داشتم شکل گرفت. حسن مدتها بود که قصد داشت این ایده را به مرحله عمل برساند. وقتی اولین بار ایده را ...
یاداشتی بر موسیقی نمایش؛داستان باور نکردنی یک زن؛ در قواعد ساختاری موسیقی این نمایش ایده موسیقیایی جدیدی به چشم نمیخورد و تنها ساخت موسیقی بر طبق قانونهای موسیقی مشرق زمین پیش رفته است