نگاهی به نمایش «مدق الحناء» نوشته عباس الحایک به کارگردانی یوسف البلوشی از عمان زمانی که نهنگ ماه را میبلعد سید علی تدین صدوقی: حاکم شهر که آدم خوبی است ناپدید میشود و فردی دیگر به همراه سربازانش جای او را میگیرد. او فرد مستبدی است پس اعلام میکند چنانچه مردم شهر ...
نگاهی به نمایش «هاراگیری» نوشته و کار اصغر گروسی از شیراز استفاده از طنز و کمدی نیکوست؛ اما بهجا سید علی تدین صدوقی: نمایش «هاراگیری» که یک رسم ژاپنی در بین ساموراییهاست، در مورد دفاع مقدس است و داستانش به روزهای اشغال خرمشهر برمیگردد؛ روزهایی که همه ...
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» به کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا سوار بر بالهای خیال تا وصال با عشق واقعی بهنام حبیبی: «پهلوان قلیچ» نمایشی در گونه نمایشهای ایرانی است که با طراحی و تلفیق داستانهای نمایشی، تماشاگرش را بر بالهای خیال سوار میکند، در مکان ...
نگاهی به نمایش «مطرب آقا» نوشته و کار مهیار هزارجریبی از بهشهر ظرفیت بالای نمایشهای سنتی-آیینی سیدعلی تدین صدوقی: داستان نمایش «مطرب آقا» برگرفته از یک اتفاق واقعی در هفتاد-هشتاد سال پیش است. تاجری معروف در مشهد که فردی بهظاهر دیندار و متشرع بوده ...
نظری به نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی در جدالی ابدی با شیطان درون عرفان پهلوانی: به دفتر کار شیطان خوش آمدید! شما قرار است در این دفتر، بیننده معامله ویژه شیطان با هفت کاراکتر باشید و برای معامله ویژه خود با شیطان آماده ...
نقدی بر نمایش «آلاء» نوشته و کار محمد کاظمتبار پای درخت سرخ رضا آشفته: نمایش «آلاء» که جمعه هفتم بهمن در دو نوبت در تالار قشقایی تئاتر شهر به صحنه رفت، یک تکگویی درباره زنی است که پای درختی رازآمیز دفن شده و هر لحظه ...
نگاهی به نمایش «خاکستری» نوشته و کار پریا امینی از شهرکرد سکوت دراماتیک و علمگرایی در موقعیت معلق سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «خاکستری» به روزهای اشغال فرانسه توسط نازیها در جنگ جهانی دوم برمیگردد. زنی که برای حفظ دخترش و رهایی شوهرش که در دست نازیها ...
نقدی بر نمایش «لومیر» نوشته و کار تکسما مونوز از اسپانیا یک رضایت نسبی رضا آشفته: نمایش «لومیر» سرگرمکننده و شادیآور است و بیشتر برای مخاطب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده اما میتواند مخاطب بزرگسال را نیز راضی نگه دارد ...
نظری به نمایش «دو خاطره خیس» به کارگردانی رحیم قرایی و مسلم نارکی از گچساران نبرد دوگانه و موازی بهنام حبیبی: زن و شوهری در آبادان در زمان پیش از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، درباره بچهدار شدن، بحث میکنند. مرد که از آغاز جنگ و مشکلات مربوط به آن برای ...
درباره نمایش «مادرم زری سر زا رفت» به نویسندگی محمود خرمآزادی و کارگردانی داوود پارسا جادوی لذت و رنج مهدی نصیری: جادویی در تئاترهای این سالهای یاسوج و گچساران وجود دارد که خیلی دوستش دارم. این جادوی تئاتری مخصوص نمایشهای همین منطقه است. جور دیگری از آن مثلاً در ...
نگاهی به نمایش «ایرانیان» نوشته و کار رضا صابری از مدینه تا مرو روی پلههایی ثابت سید علی تدین صدوقی: نمایش «ایرانیان» بررسی سفر حضرت علی بن موسیالرضا (ع) امام هشتم شیعیان از مدینه به مرو است. مأمون نقشه راهی را برایشان ترسیم کرده که از ...
نگاهی به نمایش «هفت شبانهروز» نوشته آرش رضایی به کارگردانی مهدی روزبهانی و فروزان حسینی (کرج) فرم ساده، طراحی کاربردی و محتوای غنی سید علی تدین صدوقی: نمایش «هفت شبانهروز» حداقل دو داستان را روایت میکند؛ یکی قصه واقعی اولین شهیده انقلاب اسلامی به نام «فرزانه دانش آشتیانی» که در ...
نگاهی به نمایش «نذر عباس» کار محمد یزدی سفری که بازگشت ندارد مهدی نصیری: نمایش محمد یزدی ، بیش از هر چیز دیگر یک چیز مهم دارد. چیزی که همه عناصر اجرا را به هم مربوط کرده و نقطه تمرکز و اتکای اجراست؛ بازیگر! بازیگر «نذر ...
درباره نمایش «نقطه صفر مرزی» کار محمدرضا عبادیانی پرداختی که به ضدخودش تبدیل میشود مهدی نصیری: یکی از مهمترین چیزهایی که در این سالها مدام در نوشتههایم تکرار میکنم درباره روایت نمایشی و عملکردهای درست روایت در درام است. میگویم که در ...
نگاهی به نمایش «آخرین راه» نوشته و کار محسن متینوفا یک نمایش مذهبی رضا آشفته: نمایش «آخرین راه» برگرفته از روایات مذهبی است و به شب عاشورا میپردازد و در یک کلیسا میگذرد و اینگونه مسلمان شدن یک راهب مسیحی را در مواجهه ...
درباره نمایش «امل» کار جواد الاسدی (عراق) آفرینشگری یا بازآفرینی مهدی نصیری: کدامیک کیفیت مطلوبتری در اجرا دارند؟ اینکه موضوع در شکل اجرایی آن بازسازی عینی بشود یا اینکه شکلی از اجرا آفریده شود و موضوع از دل آن زاییده ...
نگاهی به نمایش «سیمرغ» نوشته محمود مهدوی کار اکبر صادقی از اردبیل از بقعه شیخ صفی تا شهادت در حرم امام رضا (ع) سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «سیمرغ» ماجرای یک کبوترباز به نام سید در اردبیل است که شغلش کاشیکاری است. او در حال تعمیر گنبد بقعه صفیالدین اردبیلی است. سید یک ...
نقدی بر نمایش «روز دهم» نوشته اصغر گروسی و کار علی برجی تلفیق مذهب و جنگ رضا آشفته: نمایش «روز دهم» میخواهد در تلفیق نمایش تعزیه و جنگ، بسترساز یک اتفاق قابلتأمل باشد و در این راه سعیاش استفاده از فضای رئالیستی است که ...
نگاهی به نمایش «طلقه الرحمه» کار محمد مؤید از عراق در هزارتوی رنج و تعب بهنام حبیبی: در اولین و دومین روز از چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، تالار اصلی تئاتر شهر تهران، میزبان اجرایی پرفورمنس به کارگردانی محمد مؤید از ...
نقدی بر نمایش «آخرین نامه» نوشته مهرداد کوروشنیا و کار مهسا بایرامزاده از نقده همچون پیکنیک در میدان جنگ رضا آشفته: نمایش «آخرین نامه» کار مهسا بایرامزاده نهتنها چیزی کم از اجرای مهرداد کوروشنیا (نویسنده) ندارد بلکه در رعایت برخی از نکات و ارائه عناصر ...
نقدی بر نمایش «شجاع» کار امیرسینا جوادی آخرین شب اعدامی رضا آشفته: نمایش «شجاع» نوشته هال ورثی هال و رابرت مدل مس با ترجمه سیدمحمود علوی مقدم و کار امیرسینا جوادی که در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته، اجرایی ...
نقدی بر «خردهجنایتهای زنوشوهری» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار افشین قاسمی سنگلاخ بین سنتگرایی و مدرنیسم بهنام حبیبی: ژیل و لیزا، زن و شوهری فرانسوی که چند سالی را با هم زندگی کردهاند، دچار مشکلات روانی در ارتباط زنوشوهری هستند. در پی به زمین افتادن ژیل و آسیب ...
نگاهی به نمایش «دو دوز سایتوتک» کار میثم شمسیان دوگانه انباشتگی و پراکندگی علیرضا نراقی: نمایش «دو دوز سایتوتک» به نویسندگی و کارگردانی میثم شمسیان که مدتی است در تماشاخانه حافظ اجرا میشود، برداشتی است از نمایشنامه «خوک ...
نگاهی به نمایش «توریست» به کارگردانی ابوالفضل کریمزاده نائینی در جستوجوی تولد علیرضا نراقی: داستانها اغلب گفته شدهاند و بارها شنیده شدهاند. برای همین نشانی و سرانجام احتمالی هر قصهای قابل حدس و آشناست. انسان موجودی است داستانگو ...
نقدی بر نمایش «عقاب» اثر ناصر آویژه از بلندای حماسه و غرور تا پهنه رهایی در آسمان بهنام حبیبی: یک گروه نمایش ایرانی قصد دارند نمایشی را برای مردم ساده و بیآلایش اجرا کنند. نمایش با ورود کاراکتر دانشجوی نمایش و گفتوگوی تلفنیاش با اکبری، یک ...
نقدی بر نمایش «پنچری» نوشته فردریک دورنمات کار احسان ناجی همچنان بیعدالتی... رضا آشفته: نمایش «پنچری» که در تالار شهرزاد اجرا شد بر اساس نمایشنامه رادیویی است که شادروان حمید سمندریان تنظیم و ترجمه کرده بود؛ در این حال این نمایشنامه بنا ...
نقد و نظری بر نمایش «طبقه کور» به نویسندگی و کارگردانی «مجید صدخسروی» مانیفست ایرانی برای جامعه آمریکایی احمدرضا حجارزاده: تئاتر از مهمترین بسترهای موجود در عرصه هنر برای بیان هرگونه نقد و نظری به شرایط و مناسبات موجود در جامعه و میان انسانهاست. از اینرو ...
نگاهی به نمایش «لارو» نوشته و کار سینا صفویفر علم، قدرت، خامدستی علیرضا نراقی: نمایش «لارو» به نویسندگی و کارگردانی سینا صفویفر که در تماشاخانه نوفللوشاتو اجرا میشود، کار گروه بسیار جوانی است که تلاش دارد ...
نقد و نظری بر نمایش «لافکادیو» به کارگردانی احمد تیموری روایت عموشلبی از شیری که جواب گلوله را با گلوله داد احمدرضا حجارزاده: تئاترهای کودک و نوجوان اغلب با مشخصههای شادیآفرینی و پیام اخلاقی و آموزشی برای مخاطب خاص خود شناخته میشدند اما به نظر میرسد طی چند سال ...
یادداشتی درباره نمایش «قلندرو» به کارگردانی امیرعلی ابراهیمی در انتظار چیزی نبودن احمدرضا حجارزاده: وقتی درباره تئاتر حرفهای حرف میزنیم، کاملاً پیداست که تمام ابعاد و مشخصههای استاندارد یک اثر نمایشی را در نظر داریم؛ یعنی هر ...
نگاهی به نمایش «سلفی» نوشته و کار فریدون ولایی سایهها بهمثابه ضمیر ناخودآگاه و نفس انسانی سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «سلفی» همانطور که از نامش پیداست درواقع اشاره به خود است. شاید بتوان «سلفی» را به خودی معنی کرد یا با خود بودن. نمایش نیز حول ...
نگاهی به نمایش «پردهخانه» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه بیرون از تاریکی علیرضا نراقی: نمایش «پردهخانه» نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی گلاب آدینه که مدتی است در تماشاخانه شهرزاد اجرا میشود نمونه درست و کاملی است از آنچه ...
حاشیهای بر نمایش «این آب آشامیدنی نیست» به کارگردانی طاها محمدی نمایشی که دود و نابود شد علیرضا نراقی: انتخاب یک متن علاوه بر اتکا بر علتهای نمایشی و مجذوبکننده، قطعاً برآمده از نوعی کشش موضوعی و خورندها و پسندهای زمانی و جغرافیایی است. یک متن – ...
نگاهی به نمایش «اهانت به تماشاگر» به کارگردانی نادر خوشبخت تماشاگر شکست خورده است علیرضا نراقی: نمایشنامه «اهانت به تماشاگر» نوشته پیتر هاندکه، نویسنده شهیر آلمانی بیش از هر چیز تأملی است در باب نفس تماشاگر بودن، موقعیت تماشا و به همین واسطه ...
نقدی بر نمایش «رضا»، کار امیرحسین آقایی واگویههایی از درد و تنهایی رضا آشفته: «رضا» به کارگردانی امیرحسین آقایی که این روزها روی صحنه تالار مولوی اجرا میشود، نمایشی است اجتماعی و از مسائل و مشکلاتی میگوید که در ...
نگاهی به نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به کارگردانی محمد مروج مراقبت و تنبیه از اسطوره تا تیمارستان علیرضا نراقی: نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به نویسندگی و کارگردانی محمد مروج که این روزها در تماشاخانه نوفللوشاتو اجرا میشود، درامی دیریاب در باب مضامینی ...
یادداشتی بر نمایش «ریزجان» به کارگردانی ندا وفایی سفرِ بزرگِ مردِ کوچک! احمدرضا حجارزاده: در میان انواع نمایش کودک و نوجوان، اگر روزی روزگاری نمایشهای عروسکی ارج و قربی داشتند، طی یک دهه گذشته متأسفانه تولید نمایشهای عروسکی ...
نقدی بر نمایش «تا اون» اثر هادی حوری گروتسکی از تقابل نابرابر قدرت و آگاهی سیدعلی تدین صدوقی: هادی حوری را سالهاست میشناسم حتی یکی از متنهایش را سالیان پیش برای اجرا دراماتورژی کردهام. او هماره یک دغدغه اساسی و اصلی و حیاتی ...
نقدی بر نمایش «تنداده» نوشته، طراحی و کارگردانی منصور صلواتی یک چراغ قرمز و این همه بطالت رضا آشفته: نمایش «تنداده» با نویسندگی، طراحی و کارگردانی منصور صلواتی که هفتمین کار این کارگردان است، در دیوار چهارم میخواهد تماشاگرش را دچار زیبایی ...
درباره نمایش «اطلاع ثانوی»، کار مینا میرزاآقا جنگ قدرت روی صحنه تئاتر علیرضا نراقی: دختر با چشمانی بسیار مشتاق و مجذوب به ما خیره است. با صدایی که به گوش میرسد و ورود شخصیت تازه، مشخص میشود که دختر در حقیقت با آن چشمان از حدقه ...
نقدی بر نمایش لیلیت اثر محمدرضا شاه مرادی جای خالی دراماتورژ در اتاق بازجویی ایران تئاتر- علی رحیمی: لیلیت داستان تقابل میان عشق و ایدئولوژی در یک اتاق بازجویی است. اتاقی که جای دراماتورژ در آن خالی است.
نگاهی به نمایش «راشومون» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران چندین روایت از یک جنایت ایران تئاتر – سید رضا حسینی: نمایش «راشومون» در حال حاضر در دو بخش «تراژدی» و «درام غیر ایرانی» تلویزیون تئاتر ایران دردسترس است و از جمله آثار نمایشی جدیدی به شمار ...
نگاهی به نمایش «یه گوله ماه نقرهای» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران تلاش خستگی ناپذیر برای یافتن ماه نقرهای ایران تئاتر – سید رضا حسینی: در مطلب پیش رو به بررسی اجمالی نمایش «یه گوله ماه نقرهای» خواهیم پرداخت. این اثر نمایشی از نمایشهای رده سنی کودک و نوجوان قرار ...
نگاهی به آثار واقعگرایانه حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر خلاقیت در متن؛چشم اسفندیار رسیدن به واقعیت روی صحنه ایران تئاتر – سیدرضا حسینی:سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با تمام محدودیت هایی که در شسرایط کرونایی داشت برگزار شد و به پایان رسید .در این رویداد هنری نمایشهایی با ...
نقد نمایش «هرکسی یا روز می میرد یا شب من شبانه روز» به کارگردانی سجاد افشاریان تعدد موضوع و ضرورت هارمونی و ایجاز دراماتیک ایران تئاتر- سید علی تدین صدوقی : تعدد موضوع و رویدادها و نبود ایجاز در نمایش «هرکسی یا روز می میرد یا شب من شبانه روز» موجب می شود که اصل ماجرا و معنا و مفهومی که مد ...
توسط کارگروه نقد آثار جشنواره؛ چهل نمایش در جشنواره تئاتر فجر نقد میشود کارگروه نقد آثار جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر، نمایشهای شرکتکننده در بخشهای مختلف را نقد میکند.
نقدی بر نمایش عقیم به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی: یادمان هویتی که عقیم شده... ایران تئاتر- علی رحیمی: عقیم را باید از آن دست نمایشهای اجتماعی محور بنامیم که تمام تمرکز خود را بر آسیب شناسی هویت عقیم شده ایرانی در یک پروسه چندساله قرار داده است.
تاملی بر نمایش گیسو طلا به نویسندگی و کارگردانی بهاره میرزاپور زیر تیغ انتخاب: اختیار با کیست؟ ایران تئاتر- علی رحیمی: «گیسو طلا» پس از حضور موفق در سومین جشنواره تئاتر شهر در سال ۱۳۹۳ و کسب ۴ جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین موسیقی و بهترین ...