درباره نمایش «مادرم زری سر زا رفت» به نویسندگی محمود خرمآزادی و کارگردانی داوود پارسا جادوی لذت و رنج مهدی نصیری: جادویی در تئاترهای این سالهای یاسوج و گچساران وجود دارد که خیلی دوستش دارم. این جادوی تئاتری مخصوص نمایشهای همین منطقه است. جور دیگری از آن مثلاً در ...
نگاهی به نمایش «ایرانیان» نوشته و کار رضا صابری از مدینه تا مرو روی پلههایی ثابت سید علی تدین صدوقی: نمایش «ایرانیان» بررسی سفر حضرت علی بن موسیالرضا (ع) امام هشتم شیعیان از مدینه به مرو است. مأمون نقشه راهی را برایشان ترسیم کرده که از ...
نگاهی به نمایش «هفت شبانهروز» نوشته آرش رضایی به کارگردانی مهدی روزبهانی و فروزان حسینی (کرج) فرم ساده، طراحی کاربردی و محتوای غنی سید علی تدین صدوقی: نمایش «هفت شبانهروز» حداقل دو داستان را روایت میکند؛ یکی قصه واقعی اولین شهیده انقلاب اسلامی به نام «فرزانه دانش آشتیانی» که در ...
نگاهی به نمایش «نذر عباس» کار محمد یزدی سفری که بازگشت ندارد مهدی نصیری: نمایش محمد یزدی ، بیش از هر چیز دیگر یک چیز مهم دارد. چیزی که همه عناصر اجرا را به هم مربوط کرده و نقطه تمرکز و اتکای اجراست؛ بازیگر! بازیگر «نذر ...
درباره نمایش «نقطه صفر مرزی» کار محمدرضا عبادیانی پرداختی که به ضدخودش تبدیل میشود مهدی نصیری: یکی از مهمترین چیزهایی که در این سالها مدام در نوشتههایم تکرار میکنم درباره روایت نمایشی و عملکردهای درست روایت در درام است. میگویم که در ...
نگاهی به نمایش «آخرین راه» نوشته و کار محسن متینوفا یک نمایش مذهبی رضا آشفته: نمایش «آخرین راه» برگرفته از روایات مذهبی است و به شب عاشورا میپردازد و در یک کلیسا میگذرد و اینگونه مسلمان شدن یک راهب مسیحی را در مواجهه ...
نظری بر نمایش ««مانداک»» به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی باید از بند کلیشهها گریخت... عرفان پهلوانی: نمایش «مانداک»، تلاشی از هنرمندان شهر ملایر، نمایشی بود که پس از اجرا در واپسین روز دومین جشنواره منطقهای بیستوهفتمین جشنواره ...
نگاهی به نمایش «بیستوسومین جلسه جنگیری آنه میشل» کار مسعود احمدی شیطان و اثبات وجود خدا سیدعلی تدینصدوقی: نمایش «بیستوسومین جلسه جنگیری آنه میشل» به کارگردانی مسعود احمدی که یکشنبه دوم بهمن در سالن سایه تئاتر شهر اجرا شد، برگرفته از ...
درباره نمایش «آهوان» به کارگردانی محمد جهانپا مهندسی روایت یک زندگی مهدی نصیری: وقتی قرار است که یک تئاتر زندگینامهای تولید شود، قالبها و الگوهایی وجود دارند که قبلاً هم امتحان شدهاند و میتوان بر اساس آنها تئاتر ...
نگاهی به نمایش «سیمرغ» نوشته محمود مهدوی کار اکبر صادقی از اردبیل از بقعه شیخ صفی تا شهادت در حرم امام رضا (ع) سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «سیمرغ» ماجرای یک کبوترباز به نام سید در اردبیل است که شغلش کاشیکاری است. او در حال تعمیر گنبد بقعه صفیالدین اردبیلی است. سید یک ...
نقدی بر نمایش «روز دهم» نوشته اصغر گروسی و کار علی برجی تلفیق مذهب و جنگ رضا آشفته: نمایش «روز دهم» میخواهد در تلفیق نمایش تعزیه و جنگ، بسترساز یک اتفاق قابلتأمل باشد و در این راه سعیاش استفاده از فضای رئالیستی است که ...
نگاهی به نمایش «طلقه الرحمه» کار محمد مؤید از عراق در هزارتوی رنج و تعب بهنام حبیبی: در اولین و دومین روز از چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، تالار اصلی تئاتر شهر تهران، میزبان اجرایی پرفورمنس به کارگردانی محمد مؤید از ...
نقد و تحلیل نمایش «پیلههای خیس» پرسشهایی برای آینده عرفان پهلوانی: نمایش «پیلههای خیس» به نویسندگی مجید انوری و کارگردانی فائزه نوآبادی از گرگان، در نخستین روز از چهلویکمین جشنواره تئاتر فجر، در تئاتر ...
نقدی بر نمایش «آخرین نامه» نوشته مهرداد کوروشنیا و کار مهسا بایرامزاده از نقده همچون پیکنیک در میدان جنگ رضا آشفته: نمایش «آخرین نامه» کار مهسا بایرامزاده نهتنها چیزی کم از اجرای مهرداد کوروشنیا (نویسنده) ندارد بلکه در رعایت برخی از نکات و ارائه عناصر ...
نقدی بر نمایش «شجاع» کار امیرسینا جوادی آخرین شب اعدامی رضا آشفته: نمایش «شجاع» نوشته هال ورثی هال و رابرت مدل مس با ترجمه سیدمحمود علوی مقدم و کار امیرسینا جوادی که در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته، اجرایی ...
نگاهی به مجموعه نمایشنامه «صحنههای دودی» اثر «نیک زاگون» پس از خواندن، فکر کنید! احمدرضا حجارزاده: با نگاهی به نسل جوان و معاصر نمایشنامهنویسان آمریکایی، میتوان بهراحتی دریافت که این نویسندگان نوگرا، بیشتر تحت تأثیر تغییرات ...
نگاهی به نمایش «پیرننا»» کار اکبر قهرمانی شب یلدای مادر در حلقه دلدادگانش بهنام حبیبی: پیرزنی تنها در یکی از روستاهای استان گیلان، در شب یلدایی از زندگانی خود، این جشن بزرگ ایرانی را با همه اعضای خانوادهاش، ولی در خیال خود، جشن ...
نگاهی به نمایش «دو دوز سایتوتک» کار میثم شمسیان دوگانه انباشتگی و پراکندگی علیرضا نراقی: نمایش «دو دوز سایتوتک» به نویسندگی و کارگردانی میثم شمسیان که مدتی است در تماشاخانه حافظ اجرا میشود، برداشتی است از نمایشنامه «خوک ...
نگاهی به نمایش «توریست» به کارگردانی ابوالفضل کریمزاده نائینی در جستوجوی تولد علیرضا نراقی: داستانها اغلب گفته شدهاند و بارها شنیده شدهاند. برای همین نشانی و سرانجام احتمالی هر قصهای قابل حدس و آشناست. انسان موجودی است داستانگو ...
نقدی بر نمایش «عقاب» اثر ناصر آویژه از بلندای حماسه و غرور تا پهنه رهایی در آسمان بهنام حبیبی: یک گروه نمایش ایرانی قصد دارند نمایشی را برای مردم ساده و بیآلایش اجرا کنند. نمایش با ورود کاراکتر دانشجوی نمایش و گفتوگوی تلفنیاش با اکبری، یک ...
نگاهی به نمایش «نذر عباس» به نویسندگی و کارگردانی محمد یزدی گام زدن در راهی که انسانی دیگر میسازد سیدعلی تدین صدوقی: زمانی که وارد تالار سایه میشوی فضایی که برای نمایش ایجاد شده است، تو را میگیرد؛ تابوتی که جلوی صحنه قرار دارد و پرچم ایران روی آن کشیده شده، ...
نقدی بر نمایش «پنچری» نوشته فردریک دورنمات کار احسان ناجی همچنان بیعدالتی... رضا آشفته: نمایش «پنچری» که در تالار شهرزاد اجرا شد بر اساس نمایشنامه رادیویی است که شادروان حمید سمندریان تنظیم و ترجمه کرده بود؛ در این حال این نمایشنامه بنا ...
نگاهی به نمایش «بهرام به روایت هفتپیکر» کار حامد شیخی کمدی غفلت علیرضا نراقی: درام تاریخی، یکی از گونههای آشنا و پراهمیت تئاتر است. بازگشت به تاریخ برای خلق درامی نو اساساً تلاشی بوده برای اینکه تراژدیها در قالبی والا و ...
نقد و نظری بر نمایش «طبقه کور» به نویسندگی و کارگردانی «مجید صدخسروی» مانیفست ایرانی برای جامعه آمریکایی احمدرضا حجارزاده: تئاتر از مهمترین بسترهای موجود در عرصه هنر برای بیان هرگونه نقد و نظری به شرایط و مناسبات موجود در جامعه و میان انسانهاست. از اینرو ...
نقدی بر نمایش «پیکرتراشی» نوشته حسن برزگر و کار پریسا محمدی یک پازل ناکامل رضا آشفته: نمایش پیکرتراشی میخواهد پسامدرن باشد اما در این تجربه پیش روی، چه در متن حسن برزگر و چه در کارگردانی پریسا محمدی نمیتواند آنطور که بایدوشاید ما ...
نگاهی به نمایشنامه «هتل ریتاج» کار حمید حرا روایت کهنه یک سوگ قدیمی سیدعلی تدین صدوقی: در ابتدا باید گفت که بسیار نیکو و پسندیده است که در مورد وقایع و شخصیتهای تاریخ دینی و مذهبی از صدر اسلام تا صدها سال پسازآن کار کنیم. این ...
نظری بر نمایش «عبدالرضا» به کارگردانی هومن رهنمون روایت ناتمام روزهای اشغال احمدرضا حجارزاده: جنگ در هر کجای جهان که اتفاق بیفتد، مقولهای هولناک و دراماتیک است و طبعاً عرصه فرهنگ و هنر، بستر مناسبی برای تولید آثاری با درونمایه ...
نگاهی به نمایش «لارو» نوشته و کار سینا صفویفر علم، قدرت، خامدستی علیرضا نراقی: نمایش «لارو» به نویسندگی و کارگردانی سینا صفویفر که در تماشاخانه نوفللوشاتو اجرا میشود، کار گروه بسیار جوانی است که تلاش دارد ...
نگاهی به نمایش «رستم و سهراب» به کارگردانی رضا حسنخانی خلاقیت اسیر در سنت علیرضا نراقی: قصه، قصه آشنایی است. یکی از آشناترین قصههایی که تابهحال ایرانیان نوشته و در طول تاریخ روایت کردهاند. شیوه اجرا-روایت قصه نیز شیوه آشنایی در ...
نقد و نظری بر نمایش «لافکادیو» به کارگردانی احمد تیموری روایت عموشلبی از شیری که جواب گلوله را با گلوله داد احمدرضا حجارزاده: تئاترهای کودک و نوجوان اغلب با مشخصههای شادیآفرینی و پیام اخلاقی و آموزشی برای مخاطب خاص خود شناخته میشدند اما به نظر میرسد طی چند سال ...
نگاهی به نمایشنامه «پسر» اثر «فلوریان زِلِر» مرگ صبر نمیکند احمدرضا حجارزاده: ادبیات نمایشی فرانسه همچون ادبیات داستانی و سینمای این کشور از دیرباز تا امروز محفل رشد هنرمندان خلاق و روشنفکری مانند «ژان ژنه»، «ژان پل ...
نقدی بر نمایش «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی آرش امیری چونان اسیری در قاب خالی آیینه سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «خانه برناردا آلبا» نوشته فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نمایشنامهنویس شهیر اسپانیایی در سالهای اخیر توسط بسیاری از هنرمندان تئاتر ...
نگاهی به نمایش «سلفی» نوشته و کار فریدون ولایی سایهها بهمثابه ضمیر ناخودآگاه و نفس انسانی سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «سلفی» همانطور که از نامش پیداست درواقع اشاره به خود است. شاید بتوان «سلفی» را به خودی معنی کرد یا با خود بودن. نمایش نیز حول ...
نگاهی به نمایش «پردهخانه» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه بیرون از تاریکی علیرضا نراقی: نمایش «پردهخانه» نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی گلاب آدینه که مدتی است در تماشاخانه شهرزاد اجرا میشود نمونه درست و کاملی است از آنچه ...
حاشیهای بر نمایش «این آب آشامیدنی نیست» به کارگردانی طاها محمدی نمایشی که دود و نابود شد علیرضا نراقی: انتخاب یک متن علاوه بر اتکا بر علتهای نمایشی و مجذوبکننده، قطعاً برآمده از نوعی کشش موضوعی و خورندها و پسندهای زمانی و جغرافیایی است. یک متن – ...
نقدی بر نمایش «نوکر شیطان» نوشته رسول بانگین و کار فاطمه زمانی اجتماعی زمخت و پلشت یا سبکی ریشهدار رضا آشفته: «نوکر شیطان»، نمایشی به قاعده متون و اجراهای اسماعیل خلج در قهوهخانه و ته شهر میگذرد؛ بخشی از مردمان که دچار فقر مادی و فرهنگیاند و ...
نگاهی به نمایش «اهانت به تماشاگر» به کارگردانی نادر خوشبخت تماشاگر شکست خورده است علیرضا نراقی: نمایشنامه «اهانت به تماشاگر» نوشته پیتر هاندکه، نویسنده شهیر آلمانی بیش از هر چیز تأملی است در باب نفس تماشاگر بودن، موقعیت تماشا و به همین واسطه ...
نگاهی به نمایش «آبا» کاری از نیما آقاخانی گردابی از گسست، مالیخولیا و بلوغ علیرضا نراقی: نمایش «آبا» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری نیما آقاخانی که مدتی است در سالن کوچک تالار مولوی اجرا میشود یک مونولوگ خوشریتم و ...
نقدی بر نمایش «شاهزادهخانم و کلاغهای تاجطلا» اثر پویا ششپری گذر از مرزهای تئاتر موزیکال احمدرضا حجارزاده: پس از مدت کوتاهی توقف فعالیت، این روزها تالار هنر با نمایش تازهای میزبان مخاطب کودکونوجوان است. نمایش «شاهزادهخانم و کلاغهای ...
نقدی بر نمایش «فقط یک دقیقه طول میکشه» نوشته مسعود سمیعی و کار سیدعلی تدین صدوقی پیشافتادگی از متن یا نگاه خلاقه رضا آشفته: بهراحتی میشد فهمید که در اجرای نمایش «فقط یک دقیقه طول میکشه»، سیدعلی تدین صدوقی در مقام یک کارگردان نوجو بر آن است که فراتر از متن نسبتاً ...
نگاهی به نمایش «اتاق کوکی» همه چیز آزادی است علیرضا نراقی: زیست انسان همواره در تنش میان محدودیت و آزادی ادامه پیدا میکند. نفس این تنش، گویای بودن انسان است. جغرافیا، فرهنگ، ساختارهای قدرت، روابط تعریف شده، ...
نگاهی به نمایش «خونه» نوشته و کار نسیم تاجی کهنه یا نو، مسئله این است علیرضا نراقی: نمایش «خونه» به نویسندگی و کارگردانی نسیم تاجی که این شبها در تماشاخانه سنگلج به صحنه میرود یک کمدی شهری درباره ...
نگاهی به نمایش «اوج طوفان» رئالیسمِ ذهنی در واقعیتِ وهم علیرضا نراقی: نمایش «اوج طوفان» نوشته فلوریان زلر و به کارگردانی مسعود صالحی که بهتازگی در تماشاخانه نوفللوشاتو به صحنه میرود روایت یک خانواده در ...
نقدی بر نمایش «فرزند یک خنیاگرم» نوشته و کار شکرخدا گودرزی اصالت ایرانی در فضای فرودگاه رضا آشفته: نمایش «فرزند یک خنیاگرم» نوشته و کار شکرخدا گودرزی یکی از متفاوتترین اجراهای اوست که شاید بتوان آن را در زمره آثار پسامدرن قرار داد و این شیوه ...
نقدی بر نمایش «شراره» اثر محمدمهدی خاتمی زنی بهمثابه ناموس وطن سید علی تدین صدوقی: نمایش «شراره» به آن بخش از تبعات جنگ تحمیلی و دفاع مقدس میپردازد که تا سالیان پس از جنگ نیز ادامه داشته و دارد. زنی که پس از ازدواج، همسر ...
نقدی بر نمایش «دوستان کمدی» به کارگردانی بابک توسلی گروتسکی از نابهنجاری در آینه تماشاکنان سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دوستان کمدی» نوشته «گابور راسوو»، زبان حال مردمان امروز روزگار ماست. انسانهایی که نمیخواهند حقیقت را در رابطه با خود ...
حاشیهای بر نمایش «کمدی اکتشافات» و تئاتری که استندآپکمدی است علیرضا نراقی: درباره نمایش «کمدی اکتشافات» به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی حامد وکیلی که این شبها در سالن شماره دو تماشاخانه شهرزاد اجرا میشود، چیز ...
نقدی بر نمایش «رضا»، کار امیرحسین آقایی واگویههایی از درد و تنهایی رضا آشفته: «رضا» به کارگردانی امیرحسین آقایی که این روزها روی صحنه تالار مولوی اجرا میشود، نمایشی است اجتماعی و از مسائل و مشکلاتی میگوید که در ...
نقد نمایش «آقای اشمیت کیه؟» به کارگردانی سهراب سلیمی روایت تراژیک بیهویتی و تنهایی انسانِ امروز سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «آقای اشمیت کیه؟» نوشته سباستین تیهری، یک تراژدی-کمدی و کمدی-تراژدی است با رگههای ابزورد که به یک گروتسک میرسد؛ گروتسکی از ...
نگاهی به نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به کارگردانی محمد مروج مراقبت و تنبیه از اسطوره تا تیمارستان علیرضا نراقی: نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به نویسندگی و کارگردانی محمد مروج که این روزها در تماشاخانه نوفللوشاتو اجرا میشود، درامی دیریاب در باب مضامینی ...
نقدی بر نمایش «تا اون» اثر هادی حوری گروتسکی از تقابل نابرابر قدرت و آگاهی سیدعلی تدین صدوقی: هادی حوری را سالهاست میشناسم حتی یکی از متنهایش را سالیان پیش برای اجرا دراماتورژی کردهام. او هماره یک دغدغه اساسی و اصلی و حیاتی ...
نگاهی به نمایش «جانور» به کارگردانی کیانوش ایازی سردرگم میان قراردادهای شکلنیافته علیرضا نراقی: ابتداییترین قدمی که یک اثر نمایشی در ارتباط با تماشاگر برمیدارد تعیین قراردادی است که درک و ورود به جهان اثر را ممکن میسازد. این قرارداد ...
نقدی بر نمایش «تنداده» نوشته، طراحی و کارگردانی منصور صلواتی یک چراغ قرمز و این همه بطالت رضا آشفته: نمایش «تنداده» با نویسندگی، طراحی و کارگردانی منصور صلواتی که هفتمین کار این کارگردان است، در دیوار چهارم میخواهد تماشاگرش را دچار زیبایی ...
نقدی بر نمایش «سبکی» نوشته و کار داریوش علیزاده یک پازل با قطعات نایاب رضا آشفته: نمایش سبکی درباره تقابل سه نسل از یک خانواده است که چگونه سرنوشتی را پیش روی داشتهاند و در این سیر تولد زندگی و مرگ بر آنها چه میگذرد که درواقع ...
نگاهی به نمایش «مجلس شبیهخوانی نسوان» ناگزیر از مدرن بودن علیرضا نراقی: روایت در معنای اعم خود در همه چیز و هر بیانی حضور دارد. اما به معنای اخص کلمه در هنر نمایش، روایت در برابر کنش قرار میگیرد. تئاتر روایی در معنایی ...
نگاهی به نمایش «مبارک در ژاپن» نوگرایی دراماتیک در تکامل نمایش سیاهبازی سیدعلی تدین صدوقی: نمایش سیاهبازی «مبارک در ژاپن» سالها قبل با بازی زندهیاد استاد سعدی افشار و با حضور علی فتحعلی و... روی صحنه رفته بود. این نمایش در ...
نگاهی به نمایش «پروین» نوشته و کار حسین کیانی روایت جوانمرگی شاعری بزرگ حمید رستمی: اینکه در مورد شاعری معاصر در حد و اندازه پروین اعتصامی که شهره خاص و عام است و فقط ۸۱ سال از زمان درگذشتش میگذرد تا این حد کم میدانیم و نیز اینکه ...
نقدی بر نمایش «بیچرا زندگان» نوشته لیلی عاج و کار الهام شعبانی بلاتکلیفی آدمها رضا آشفته: «بیچرا زندگان» نمایشی درباره مسائل روانشناسانه و بهویژه بیماری آفازی یا صداآزاری است. یک زن خبرنگار حوادث، با پرت شدن، دچار این اختلال ...
درباره نمایش «اطلاع ثانوی»، کار مینا میرزاآقا جنگ قدرت روی صحنه تئاتر علیرضا نراقی: دختر با چشمانی بسیار مشتاق و مجذوب به ما خیره است. با صدایی که به گوش میرسد و ورود شخصیت تازه، مشخص میشود که دختر در حقیقت با آن چشمان از حدقه ...
نقدی بر نمایش شهادت پیوتر اوهه به کارگردانی رضا عربی کامیابی در کمدی و غفلت در وحشت رضا آشفته: نمایش شهادت پیوتر اوهه نوشتۀ اسلاومیر مروژک لهستانی با ترجمۀ محمدرضا خاکی و کارگردانی رضا عربی در تالار حافظ به لحاظ کمدی بودن مخاطب را اقناع میکرد اما ...