نگاهی به نمایش «لارو» نوشته و کار سینا صفویفر علم، قدرت، خامدستی علیرضا نراقی: نمایش «لارو» به نویسندگی و کارگردانی سینا صفویفر که در تماشاخانه نوفللوشاتو اجرا میشود، کار گروه بسیار جوانی است که تلاش دارد ...
نگاهی به نمایش «رستم و سهراب» به کارگردانی رضا حسنخانی خلاقیت اسیر در سنت علیرضا نراقی: قصه، قصه آشنایی است. یکی از آشناترین قصههایی که تابهحال ایرانیان نوشته و در طول تاریخ روایت کردهاند. شیوه اجرا-روایت قصه نیز شیوه آشنایی در ...
نقد و نظری بر نمایش «لافکادیو» به کارگردانی احمد تیموری روایت عموشلبی از شیری که جواب گلوله را با گلوله داد احمدرضا حجارزاده: تئاترهای کودک و نوجوان اغلب با مشخصههای شادیآفرینی و پیام اخلاقی و آموزشی برای مخاطب خاص خود شناخته میشدند اما به نظر میرسد طی چند سال ...
نگاهی به نمایشنامه «پسر» اثر «فلوریان زِلِر» مرگ صبر نمیکند احمدرضا حجارزاده: ادبیات نمایشی فرانسه همچون ادبیات داستانی و سینمای این کشور از دیرباز تا امروز محفل رشد هنرمندان خلاق و روشنفکری مانند «ژان ژنه»، «ژان پل ...
نقدی بر نمایش «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی آرش امیری چونان اسیری در قاب خالی آیینه سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «خانه برناردا آلبا» نوشته فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نمایشنامهنویس شهیر اسپانیایی در سالهای اخیر توسط بسیاری از هنرمندان تئاتر ...
نگاهی به نمایش «سلفی» نوشته و کار فریدون ولایی سایهها بهمثابه ضمیر ناخودآگاه و نفس انسانی سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «سلفی» همانطور که از نامش پیداست درواقع اشاره به خود است. شاید بتوان «سلفی» را به خودی معنی کرد یا با خود بودن. نمایش نیز حول ...
نگاهی به نمایش «پردهخانه» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه بیرون از تاریکی علیرضا نراقی: نمایش «پردهخانه» نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی گلاب آدینه که مدتی است در تماشاخانه شهرزاد اجرا میشود نمونه درست و کاملی است از آنچه ...
حاشیهای بر نمایش «این آب آشامیدنی نیست» به کارگردانی طاها محمدی نمایشی که دود و نابود شد علیرضا نراقی: انتخاب یک متن علاوه بر اتکا بر علتهای نمایشی و مجذوبکننده، قطعاً برآمده از نوعی کشش موضوعی و خورندها و پسندهای زمانی و جغرافیایی است. یک متن – ...
نقدی بر نمایش «نوکر شیطان» نوشته رسول بانگین و کار فاطمه زمانی اجتماعی زمخت و پلشت یا سبکی ریشهدار رضا آشفته: «نوکر شیطان»، نمایشی به قاعده متون و اجراهای اسماعیل خلج در قهوهخانه و ته شهر میگذرد؛ بخشی از مردمان که دچار فقر مادی و فرهنگیاند و ...
نگاهی به نمایش «اهانت به تماشاگر» به کارگردانی نادر خوشبخت تماشاگر شکست خورده است علیرضا نراقی: نمایشنامه «اهانت به تماشاگر» نوشته پیتر هاندکه، نویسنده شهیر آلمانی بیش از هر چیز تأملی است در باب نفس تماشاگر بودن، موقعیت تماشا و به همین واسطه ...
نگاهی به نمایش «آبا» کاری از نیما آقاخانی گردابی از گسست، مالیخولیا و بلوغ علیرضا نراقی: نمایش «آبا» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری نیما آقاخانی که مدتی است در سالن کوچک تالار مولوی اجرا میشود یک مونولوگ خوشریتم و ...
نقدی بر نمایش «شاهزادهخانم و کلاغهای تاجطلا» اثر پویا ششپری گذر از مرزهای تئاتر موزیکال احمدرضا حجارزاده: پس از مدت کوتاهی توقف فعالیت، این روزها تالار هنر با نمایش تازهای میزبان مخاطب کودکونوجوان است. نمایش «شاهزادهخانم و کلاغهای ...
نقدی بر نمایش «فقط یک دقیقه طول میکشه» نوشته مسعود سمیعی و کار سیدعلی تدین صدوقی پیشافتادگی از متن یا نگاه خلاقه رضا آشفته: بهراحتی میشد فهمید که در اجرای نمایش «فقط یک دقیقه طول میکشه»، سیدعلی تدین صدوقی در مقام یک کارگردان نوجو بر آن است که فراتر از متن نسبتاً ...
نگاهی به نمایش «اتاق کوکی» همه چیز آزادی است علیرضا نراقی: زیست انسان همواره در تنش میان محدودیت و آزادی ادامه پیدا میکند. نفس این تنش، گویای بودن انسان است. جغرافیا، فرهنگ، ساختارهای قدرت، روابط تعریف شده، ...
نگاهی به نمایش «خونه» نوشته و کار نسیم تاجی کهنه یا نو، مسئله این است علیرضا نراقی: نمایش «خونه» به نویسندگی و کارگردانی نسیم تاجی که این شبها در تماشاخانه سنگلج به صحنه میرود یک کمدی شهری درباره ...
نگاهی به نمایش «اوج طوفان» رئالیسمِ ذهنی در واقعیتِ وهم علیرضا نراقی: نمایش «اوج طوفان» نوشته فلوریان زلر و به کارگردانی مسعود صالحی که بهتازگی در تماشاخانه نوفللوشاتو به صحنه میرود روایت یک خانواده در ...
نقدی بر نمایش «فرزند یک خنیاگرم» نوشته و کار شکرخدا گودرزی اصالت ایرانی در فضای فرودگاه رضا آشفته: نمایش «فرزند یک خنیاگرم» نوشته و کار شکرخدا گودرزی یکی از متفاوتترین اجراهای اوست که شاید بتوان آن را در زمره آثار پسامدرن قرار داد و این شیوه ...
نقدی بر نمایش «شراره» اثر محمدمهدی خاتمی زنی بهمثابه ناموس وطن سید علی تدین صدوقی: نمایش «شراره» به آن بخش از تبعات جنگ تحمیلی و دفاع مقدس میپردازد که تا سالیان پس از جنگ نیز ادامه داشته و دارد. زنی که پس از ازدواج، همسر ...
نقدی بر نمایش «دوستان کمدی» به کارگردانی بابک توسلی گروتسکی از نابهنجاری در آینه تماشاکنان سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دوستان کمدی» نوشته «گابور راسوو»، زبان حال مردمان امروز روزگار ماست. انسانهایی که نمیخواهند حقیقت را در رابطه با خود ...
حاشیهای بر نمایش «کمدی اکتشافات» و تئاتری که استندآپکمدی است علیرضا نراقی: درباره نمایش «کمدی اکتشافات» به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی حامد وکیلی که این شبها در سالن شماره دو تماشاخانه شهرزاد اجرا میشود، چیز ...
نقدی بر نمایش «رضا»، کار امیرحسین آقایی واگویههایی از درد و تنهایی رضا آشفته: «رضا» به کارگردانی امیرحسین آقایی که این روزها روی صحنه تالار مولوی اجرا میشود، نمایشی است اجتماعی و از مسائل و مشکلاتی میگوید که در ...
نقد نمایش «آقای اشمیت کیه؟» به کارگردانی سهراب سلیمی روایت تراژیک بیهویتی و تنهایی انسانِ امروز سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «آقای اشمیت کیه؟» نوشته سباستین تیهری، یک تراژدی-کمدی و کمدی-تراژدی است با رگههای ابزورد که به یک گروتسک میرسد؛ گروتسکی از ...
نگاهی به نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به کارگردانی محمد مروج مراقبت و تنبیه از اسطوره تا تیمارستان علیرضا نراقی: نمایش «شاه مردنی هیچ کجا» به نویسندگی و کارگردانی محمد مروج که این روزها در تماشاخانه نوفللوشاتو اجرا میشود، درامی دیریاب در باب مضامینی ...
نقدی بر نمایش «تا اون» اثر هادی حوری گروتسکی از تقابل نابرابر قدرت و آگاهی سیدعلی تدین صدوقی: هادی حوری را سالهاست میشناسم حتی یکی از متنهایش را سالیان پیش برای اجرا دراماتورژی کردهام. او هماره یک دغدغه اساسی و اصلی و حیاتی ...
نگاهی به نمایش «جانور» به کارگردانی کیانوش ایازی سردرگم میان قراردادهای شکلنیافته علیرضا نراقی: ابتداییترین قدمی که یک اثر نمایشی در ارتباط با تماشاگر برمیدارد تعیین قراردادی است که درک و ورود به جهان اثر را ممکن میسازد. این قرارداد ...
نقدی بر نمایش «تنداده» نوشته، طراحی و کارگردانی منصور صلواتی یک چراغ قرمز و این همه بطالت رضا آشفته: نمایش «تنداده» با نویسندگی، طراحی و کارگردانی منصور صلواتی که هفتمین کار این کارگردان است، در دیوار چهارم میخواهد تماشاگرش را دچار زیبایی ...
نقدی بر نمایش «سبکی» نوشته و کار داریوش علیزاده یک پازل با قطعات نایاب رضا آشفته: نمایش سبکی درباره تقابل سه نسل از یک خانواده است که چگونه سرنوشتی را پیش روی داشتهاند و در این سیر تولد زندگی و مرگ بر آنها چه میگذرد که درواقع ...
نگاهی به نمایش «مجلس شبیهخوانی نسوان» ناگزیر از مدرن بودن علیرضا نراقی: روایت در معنای اعم خود در همه چیز و هر بیانی حضور دارد. اما به معنای اخص کلمه در هنر نمایش، روایت در برابر کنش قرار میگیرد. تئاتر روایی در معنایی ...
نگاهی به نمایش «مبارک در ژاپن» نوگرایی دراماتیک در تکامل نمایش سیاهبازی سیدعلی تدین صدوقی: نمایش سیاهبازی «مبارک در ژاپن» سالها قبل با بازی زندهیاد استاد سعدی افشار و با حضور علی فتحعلی و... روی صحنه رفته بود. این نمایش در ...
نگاهی به نمایش «پروین» نوشته و کار حسین کیانی روایت جوانمرگی شاعری بزرگ حمید رستمی: اینکه در مورد شاعری معاصر در حد و اندازه پروین اعتصامی که شهره خاص و عام است و فقط ۸۱ سال از زمان درگذشتش میگذرد تا این حد کم میدانیم و نیز اینکه ...
نقدی بر نمایش «بیچرا زندگان» نوشته لیلی عاج و کار الهام شعبانی بلاتکلیفی آدمها رضا آشفته: «بیچرا زندگان» نمایشی درباره مسائل روانشناسانه و بهویژه بیماری آفازی یا صداآزاری است. یک زن خبرنگار حوادث، با پرت شدن، دچار این اختلال ...
درباره نمایش «اطلاع ثانوی»، کار مینا میرزاآقا جنگ قدرت روی صحنه تئاتر علیرضا نراقی: دختر با چشمانی بسیار مشتاق و مجذوب به ما خیره است. با صدایی که به گوش میرسد و ورود شخصیت تازه، مشخص میشود که دختر در حقیقت با آن چشمان از حدقه ...
نقدی بر نمایش شهادت پیوتر اوهه به کارگردانی رضا عربی کامیابی در کمدی و غفلت در وحشت رضا آشفته: نمایش شهادت پیوتر اوهه نوشتۀ اسلاومیر مروژک لهستانی با ترجمۀ محمدرضا خاکی و کارگردانی رضا عربی در تالار حافظ به لحاظ کمدی بودن مخاطب را اقناع میکرد اما ...
نگاهی به نمایش «شام آخر» اثر مسعود دلخواه دعوت به ضیافت مرگ حسین قره: «شام آخر» اثر مسعود دلخواه یک نمایش موزیکال است که این روزها در سالن دکتر ناظرزاده کرمانی اجرا میشود. این اثر روایتی است از روزهای پایانی عمر یسوعا (عیسی ...
نگاهی به نمایش«روده درازی های یک مرده بی صاحب» به کارگردانی هادی کیانی آمیزش هیجان انگیز نمایش های سنتی ایران با تئاتر مدرن خیابانی ایران تئاتر - محمد رضا روزبهانی*: پیشینه تئاترایران را، که جنبه مذهبی و مقدس دارد، به آئین و مناسک مهر پرستی نسبت می دهند. به گفته میر چاه الیاده، بشر در تلاش برای ...
نگاهی به نمایش بروخا از گرگان حاضر در چهلمین جشنواره تئاتر فجر کشتن لورکا توسط برناردا ایران تئاتر- سید علی تدین صدوقی : نمایش بروخا به نویسندگی و کارگردانی رضا پورتراب زاده رودسری از گرگان در روز اول جشنواره در تالار وحدت به روی صحنه رفت
یادداشتی بر نمایش «میخواستم اسب باشم» آیا تو هم رؤیاهایت را به دست فراموشی سپردهای؟ روایتی سرراست از بازخوانی خاطرات یک زن مرده ایران تئاتر-آران قادرپور: «میخواستم اسب باشم» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی عباس غفاری روایت چهار زن در سنین مختلف است که ۴ سال است در اردوگاه نازیها و در ...
نقدی بر نمایش لیلیت اثر محمدرضا شاه مرادی جای خالی دراماتورژ در اتاق بازجویی ایران تئاتر- علی رحیمی: لیلیت داستان تقابل میان عشق و ایدئولوژی در یک اتاق بازجویی است. اتاقی که جای دراماتورژ در آن خالی است.
نگاهی به نمایش «آدیداس» با کارگردانی پویا غازی گریه بر مغلوب ایران تئاتر-علیرضا اسدی: تفاوت در مناسبات دیدگاهها در جابهجایی نسلها بهویژه در برهه پیمایش شتابزده تکنولوژی و تکثر اعتقادات بشری همواره بهعنوان مضمونی ...
نگاهی به نمایش «قصه ظهر جمعه» با کارگردانی راحله شمس آبادی؛ اجرایی شریف با خوانش زنانه ایران تئاتر- محمدرضا رسولی: این روزها نمایش «قصه ظهر جمعه» نوشته محمد مساوات با کارگردانی راحله شمسآبادی در تماشاخانه سپند اجرا میشود. «قصه ظهر جمعه» ...
نگاهی به نمایش پنگوئن ، مرغ دریایی و چند پرنده دیگر شکسپیر ،چخوف و چند چیز دیگر ! ایران تئاتر - سید علی تدین صدوقی : ظریفی از اساتید تئاتر می گفت اینطور که معلوم است ما باید برویم و دوباره تئاتر را یاد بگیریم .البته تا حدودی درست می گفت چرا که این ...
نگاهی به فیلمتئاتر «هفت قصه از هفت پری زمینی برای تو» حقیقت یا واقعیت؛ مسئله این است ایران تئاتر-رامین فنائیان: روزبه حسینی هنرمندی تجربهگراست. او خود را به قالبها و فرمهای شناختهشده هنری محدود نمیکند و حتی در زمانهای که بسیاری از مشاغل ...
مروری بر نمایشهای بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی (2) نمایشهای روز سوم را از دست ندهید ایران تئاتر – رضا حسینی: در مطلب پیش رو نگاهی به نمایشهای صحنهای اجرا شده در سومین روز برگزاری بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی خواهیم داشتداشته و به مرور ...
نگاهی به نمایش بابا آدم اثر لیلی عاج: ربات هایی که پای هیچ ایستاده اند! ایران تئاتر- علی رحیمی: لیلی عاج در آخرین نمایش خود، از دل یک روایت مستند قصه دردناک سقوطی را کنکاش می کند که از پس ناآگاهی ها چون دمل چرکین سرباز کرده و عقلانیت را به ...
نگاهی به نمایش «نگاهم به دریاست تا کسی آب را نبرد» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران سربازی که هرگز پست خود را ترک نکرد ایران تئاتر – سید رضا حسینی: نمایش «نگاهم به دریاست تا کسی آب را نبرد» از جمله آثاری است که در ماههای اخیر امکان تماشای آن از طریق پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران فراهم ...
نگاهی به نمایش «گالیله» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران ستارهشناسی که قهرمان نبود ایران تئاتر – سید رضا حسینی: نمایش «گالیله» به کارگردانی فرهاد مهندس پور یکی از جدیدترین آثاری است که به تازگی امکان تماشای آن از طریق پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران ...
نگاهی به نمایش «زال سپید موی» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران اجرای عروسکی افسانه زال و سیمرغ ایران تئاتر – سید رضا حسینی: نمایش «زال سپید موی» از آثار هنرمندان بیرجندی در حال حاضر در بخش «نمایش عروسکی ایرانی» پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران قابل تماشا است.
نگاهی به نمایش« اسب تا سیب» کهن الگوی سفر با زبان تصویر ایران تئاتر_ همدان، روح الله صالحی؛ بعد از گذشت دو سال به تماشای نمایش« از اسب تا سیب» نشستم که تماشای نمایش از نزدیک به نوستالژی پهلو می زد و سراسر اجرا به این حس ...
نگاهی بر دو اجرا از یک نمایشنامه «کاغذ باطله» در پارس آباد و مشکین شهر ایران تئاتر _ غریب منوچهری؛ نمایش کاغذ باطله نوشته نسرین احمدخانی در مهرماه امسال در مجموعه فرهنگی و سینمایی انقلاب پارس آباد به کارگردانی حسن جباری توسط گروه آران ...
نگاهی به نمایش «جنگ و صلح» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران روایت موزیکال داستان عاشقانه سازها ایران تئاتر – سید رضا حسینی: در مطلب پیش رو به معرفی نمایش «جنگ و صلح» میپردازیم. این اثر نمایشی از جمله آثاری است که به تازگی از طریق تلویزیون تئاتر ایران قابل ...
نگاهی به نمایش «بارگاه سلیم خان» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران ناکامی مبارک در ازدواج با طیاره خانم ایران تئاتر – سید رضا حسینی: نمایش «بارگاه سلیم خان» از جمله نمایشهای عروسکی و سنتی ایرانی به شمار میرود که امکان تماشای آن به تازگی از طریق پلتفرم تلویزیون تئاتر ...
نگاهی به نمایش «هملت» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران اجرای عروسکی تراژدی شکسپیر ایران تئاتر – سید رضا حسینی: نمایش «هملت» یکی دیگر از آثار نمایشی موجود در تلویزیون تئاتر ایران به شمار میرود که امکان تماشای آن به تازگی از طریق این پلتفرم مجازی ...
نگاهی به نمایش «در خمره بمانیم» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران نبرد پهلوان کچل با دیو کووید ایران تئاتر – سید رضا حسینی: نمایش «در خمره بمانیم» از جمله آثار نمایش عروسکی سنتی ایران است که امکان تماشای آن چندی پیش یعنی در فصل تابستان از طریق پلتفرم تلویزیون ...
نگاهی به نمایش «آبگوشت زهرماری» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران آبگوشتی با طعم ادویههای جنوب ایران تئاتر – سید رضا حسینی: نمایش «آبگوشت زهرماری» از جمله آثاری است که امکان تماشای مجازی آن از طریق پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران برای علاقهمندان به هنرهای ...
نگاهی به نمایش «راشومون» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران چندین روایت از یک جنایت ایران تئاتر – سید رضا حسینی: نمایش «راشومون» در حال حاضر در دو بخش «تراژدی» و «درام غیر ایرانی» تلویزیون تئاتر ایران دردسترس است و از جمله آثار نمایشی جدیدی به شمار ...
نگاهی به نمایش «دردونه خیمه» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران عاقبت به خیری مبارک و آغاز زندگی مشترک ! ایران تئاتر – سید رضا حسینی: نمایش «دردونه خیمه» یکی دیگر از آثار عروسکی سبک خیمه شب بازی به شمار میرود که در تابستان امسال امکان تماشای آن از طریق پلتفرم تلویزیون ...
نگاهی به نمایش «اسموکینگ روم» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران روایت انفجار در اتاق انتظار ایران تئاتر – سید رضا حسینی: در مطلب پیش رو نگاهی به یکی از نمایشهای عرضه شده در پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران در طول تابستان امسال خواهیم داشت؛ نمایشی به نام ...
نگاهی به نمایش «مارمولک بد ادا» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران ادب کردن مارمولک بد ادا توسط خاله عنکبوتهمراه با مشارکت مخاطب کودک در اجرای نمایش ایران تئاتر – سید رضا حسینی: نمایش «مارمولک بد ادا» یکی دیگر از نمایشهای پخش شده از طریق پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران در فصل تابستان امسال است. این نمایش جزو آثار ...
نگاهی به نمایش «هپولی» عرضه شده در تلویزیون تئاتر ایران تلاش برای پاک کردن چهره خط خطی خورشید ایران تئاتر – سید رضا حسینی: نمایش «هپولی» از جمله آثار ساخته شده برای رده سنی کودکان و نوجوانان به شمار میرود که به تازگی امکان تماشای آن از طریق پلتفرم تلویزیون ...
نقدی بر نمایش «مدهآ» شرکتکننده در دومین جشنواره تئاتر منولوگ افرا تجلی درست ادبیات تطبیقی بر صحنه تئاتر ایران ایران تئاتر- دکتر شهرام خرازیها*:"مدهآ" تراژدی خیانت و فرزندکشی است. قدمت این نمایشنامه به یونان باستان و بیش از چهارصد سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد.