چند نکته درباره”در میان ابرها” امیررضا کوهستانی قصه میگوید. در کشور هزار و یک شب که قصهگویی جزئی از ضمیر ناخودآگاه جمعی مخاطبان شده است، قصهگویی یعنی ارتباط و این همان جایی است که راه امیررضا ...
نگاهی به نمایش” در میان ابرها” به نویسندگی و کارگردانی نمایش” امیررضا کوهستانی” آن چه که در رابطه با نمایش”در میان ابرها” بیش از هر چیز، خودنمایی میکند، همین ماهیت سیال و پیوسته در حالِ تغییرِ فضا(زمان و مکان) است که در این میان قوه تخیل تماشاگر ...
یادداشتی بر نمایش”مکبث” با بازخوانی”حمیدرضا نعیمی” و به کارگردانی”آرش دادگر” از جادوگران و پیشگویان خبری نیست. پیشگویی در خلال و از دل کارتهای چیده شده توسط بانکوو صورت میگیرد. مکبث در مرکز بازی قرار گرفته و بازی شروع میشود. مکبث با دلی ...
نگاهی به”کمدی اکتشافات” به کارگردانی”میثم عبدی” و”متین محمدی” کمدی در همین لحظات متناقض شکل میگیرد. و با تحریف واقعیتها، اغراق در رفتارها و گفتارها، تکرار مسلم حرکات و سکنات و غیره کمدی از یک ریتم دلخواه و متناسب برخوردار ...
نشست مطبوعاتی نمایش”کاغذ بازی” به کارگردانی سمیرا سینایی برگزار شد سمیرا سینایی نویسنده و کارگردان نمایش ”کاغذبازی” درباره فمینیستی بودن این کار گفت:«این نوع تفکر برای من جالب است اما در واقع نمایش”کاغذ بازی” با این نگاه آماده ...
در نشست مطبوعاتی نمایش”مکبث” به کارگردانی آرش دادگر عنوان شد: برای”داستانهای کارور” مشکل چندانی نداشتیم زیرا یک داستان داشتیم که از نظر تم و موضوع با دیدگاه و زمان ما همسو بود. ولی درباره شکسپیر که یک متن کامل است آن چه مرا ...
یادداشت”حسین مسافرآستانه” درباره تئاتر و درام مذهبی درام مذهبی نیز که برجستهترین شکل آن در تعزیه نمود دارد، به دلیل حاشیهنشینی و نگاه صرفاً مناسبتی از قافله تغییر و تحولات زمانه عقب ماند تا جائی که امروزه عدهای به ...
یادداشت”رحمت امینی” درباره تئاتر و درام مذهبی متاسفانه علیرغم این که در گفتوگوها و سخنرانیها و سمینارها و ... و به ویژه در ایامی که مناسبتهای مذهبی مربوط به شهادت و وفات بزرگان دینی است، همیشه صحبت از اهمیت ...
یادداشت”سیدحسین فداییحسین” درباره تئاتر و درام مذهبی چه بسا هنرمندانی حتی با دغدغه و گرایش خلق اثر مذهبی، به دلیل حساسیت امر و خطراتی که ممکن است در این روند غیر متعارف، خواه ناخواه گریبان گیرشان شود از کار در این حوزه ...
نقدی بر نمایش”خانه کاغذی” نوشته”نرگس امینی” و به کارگردانی”هومن برقنورد” زهرا شایانفر:نمایش”خانه کاغذی” نوشته نرگس امینی و به کارگردانی هومن برقنورد در سالن شماره۲ مجموعه تئاترشهر در حال اجراست. این نمایش نگاهی به بافت یک خانواده ...
یادداشتی بر پرفورمنس”نظم”به کارگردانی”مهدی صدر” بزرگترین مشکلی که این اجرا با آن روبرو میشود در شکل ارتباطی آن با مخاطب است. اجرا برای ما مشخص نمیکند که به چه میزان باید به تماشای آن بنشینیم.
یادداشت رضا براهنی برای جشن نامه آقای اکبر رادی رادی بر زبان گیلکی زاده شده، در آن زبان تحصیل وجود ندارد. رادی به زبان فارسی تحصیل کرده. موقع خواندن کتاب فقط فارسی را نمیخوانده
نامهیی از راه دوربرای نزدیکترین دوست، آفرینشگر جاودانهی”باغ شب نمای ما”، اکبر رادی امشب هم باز به یاد تو افتادم، امشب”شب تولدت، که مبارک باد” و به یاد یار و یاور زندگیات، همسر فداکار و مهربانت”حمیده بانو” با آن روح شاعرانه و لطیف. به یاد از”پشت ...
یادداشت بهرام بیضایى در جشن نامه اکبر رادی دهم مهرماه، سربلند است که زادروز اکبر رادى باشد؛ و من زندگى این جهانى نویسنده اى چون او را، به نمایش امروز ایران شادباش مى گویم.
یادداشت مهرداد رایانی مخصوص در جشن نامه اکبر رادی عجبا که رادی هنوز همان طراوت را حفظ کرده است. جدا از سر سپردن به شانه ایشان برای رفع دلتنگی های روزگار، معلمی است عالی؛ هم حضوری و هم غیر حضوری، میتوان از او آموخت
بخشی از نامههای همشهری ما نویسندگان با قریحهای را در پرونده ادبیات جان ورق زدهایم که طوق”رستگاری” به گردن نهاده، با سری افراخته بر رذایل بشری صحّه مینهند و جوری به دنیا تنه میزنند ...