نگاهی به نمایش «سیمرغ» نوشته محمود مهدوی کار اکبر صادقی از اردبیل از بقعه شیخ صفی تا شهادت در حرم امام رضا (ع) سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «سیمرغ» ماجرای یک کبوترباز به نام سید در اردبیل است که شغلش کاشیکاری است. او در حال تعمیر گنبد بقعه صفیالدین اردبیلی است. سید یک ...
نقدی بر نمایش «روز دهم» نوشته اصغر گروسی و کار علی برجی تلفیق مذهب و جنگ رضا آشفته: نمایش «روز دهم» میخواهد در تلفیق نمایش تعزیه و جنگ، بسترساز یک اتفاق قابلتأمل باشد و در این راه سعیاش استفاده از فضای رئالیستی است که ...
نگاهی به نمایش «طلقه الرحمه» کار محمد مؤید از عراق در هزارتوی رنج و تعب بهنام حبیبی: در اولین و دومین روز از چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، تالار اصلی تئاتر شهر تهران، میزبان اجرایی پرفورمنس به کارگردانی محمد مؤید از ...
نقد و تحلیل نمایش «پیلههای خیس» پرسشهایی برای آینده عرفان پهلوانی: نمایش «پیلههای خیس» به نویسندگی مجید انوری و کارگردانی فائزه نوآبادی از گرگان، در نخستین روز از چهلویکمین جشنواره تئاتر فجر، در تئاتر ...
نقدی بر نمایش «آخرین نامه» نوشته مهرداد کوروشنیا و کار مهسا بایرامزاده از نقده همچون پیکنیک در میدان جنگ رضا آشفته: نمایش «آخرین نامه» کار مهسا بایرامزاده نهتنها چیزی کم از اجرای مهرداد کوروشنیا (نویسنده) ندارد بلکه در رعایت برخی از نکات و ارائه عناصر ...
نقدی بر نمایش «شجاع» کار امیرسینا جوادی آخرین شب اعدامی رضا آشفته: نمایش «شجاع» نوشته هال ورثی هال و رابرت مدل مس با ترجمه سیدمحمود علوی مقدم و کار امیرسینا جوادی که در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته، اجرایی ...
نگاهی به مجموعه نمایشنامه «صحنههای دودی» اثر «نیک زاگون» پس از خواندن، فکر کنید! احمدرضا حجارزاده: با نگاهی به نسل جوان و معاصر نمایشنامهنویسان آمریکایی، میتوان بهراحتی دریافت که این نویسندگان نوگرا، بیشتر تحت تأثیر تغییرات ...
نقدی بر «خردهجنایتهای زنوشوهری» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار افشین قاسمی سنگلاخ بین سنتگرایی و مدرنیسم بهنام حبیبی: ژیل و لیزا، زن و شوهری فرانسوی که چند سالی را با هم زندگی کردهاند، دچار مشکلات روانی در ارتباط زنوشوهری هستند. در پی به زمین افتادن ژیل و آسیب ...
نگاهی به نمایش «پیرننا»» کار اکبر قهرمانی شب یلدای مادر در حلقه دلدادگانش بهنام حبیبی: پیرزنی تنها در یکی از روستاهای استان گیلان، در شب یلدایی از زندگانی خود، این جشن بزرگ ایرانی را با همه اعضای خانوادهاش، ولی در خیال خود، جشن ...
نگاهی به نمایش «دو دوز سایتوتک» کار میثم شمسیان دوگانه انباشتگی و پراکندگی علیرضا نراقی: نمایش «دو دوز سایتوتک» به نویسندگی و کارگردانی میثم شمسیان که مدتی است در تماشاخانه حافظ اجرا میشود، برداشتی است از نمایشنامه «خوک ...
نگاهی به نمایش «توریست» به کارگردانی ابوالفضل کریمزاده نائینی در جستوجوی تولد علیرضا نراقی: داستانها اغلب گفته شدهاند و بارها شنیده شدهاند. برای همین نشانی و سرانجام احتمالی هر قصهای قابل حدس و آشناست. انسان موجودی است داستانگو ...
نقدی بر نمایش «عقاب» اثر ناصر آویژه از بلندای حماسه و غرور تا پهنه رهایی در آسمان بهنام حبیبی: یک گروه نمایش ایرانی قصد دارند نمایشی را برای مردم ساده و بیآلایش اجرا کنند. نمایش با ورود کاراکتر دانشجوی نمایش و گفتوگوی تلفنیاش با اکبری، یک ...
نگاهی به نمایش «نذر عباس» به نویسندگی و کارگردانی محمد یزدی گام زدن در راهی که انسانی دیگر میسازد سیدعلی تدین صدوقی: زمانی که وارد تالار سایه میشوی فضایی که برای نمایش ایجاد شده است، تو را میگیرد؛ تابوتی که جلوی صحنه قرار دارد و پرچم ایران روی آن کشیده شده، ...
نقدی بر نمایش «پنچری» نوشته فردریک دورنمات کار احسان ناجی همچنان بیعدالتی... رضا آشفته: نمایش «پنچری» که در تالار شهرزاد اجرا شد بر اساس نمایشنامه رادیویی است که شادروان حمید سمندریان تنظیم و ترجمه کرده بود؛ در این حال این نمایشنامه بنا ...
نگاهی به نمایش «بهرام به روایت هفتپیکر» کار حامد شیخی کمدی غفلت علیرضا نراقی: درام تاریخی، یکی از گونههای آشنا و پراهمیت تئاتر است. بازگشت به تاریخ برای خلق درامی نو اساساً تلاشی بوده برای اینکه تراژدیها در قالبی والا و ...
نقد و نظری بر نمایش «طبقه کور» به نویسندگی و کارگردانی «مجید صدخسروی» مانیفست ایرانی برای جامعه آمریکایی احمدرضا حجارزاده: تئاتر از مهمترین بسترهای موجود در عرصه هنر برای بیان هرگونه نقد و نظری به شرایط و مناسبات موجود در جامعه و میان انسانهاست. از اینرو ...
نقدی بر نمایش «پیکرتراشی» نوشته حسن برزگر و کار پریسا محمدی یک پازل ناکامل رضا آشفته: نمایش پیکرتراشی میخواهد پسامدرن باشد اما در این تجربه پیش روی، چه در متن حسن برزگر و چه در کارگردانی پریسا محمدی نمیتواند آنطور که بایدوشاید ما ...
نگاهی به نمایشنامه «هتل ریتاج» کار حمید حرا روایت کهنه یک سوگ قدیمی سیدعلی تدین صدوقی: در ابتدا باید گفت که بسیار نیکو و پسندیده است که در مورد وقایع و شخصیتهای تاریخ دینی و مذهبی از صدر اسلام تا صدها سال پسازآن کار کنیم. این ...
نظری بر نمایش «عبدالرضا» به کارگردانی هومن رهنمون روایت ناتمام روزهای اشغال احمدرضا حجارزاده: جنگ در هر کجای جهان که اتفاق بیفتد، مقولهای هولناک و دراماتیک است و طبعاً عرصه فرهنگ و هنر، بستر مناسبی برای تولید آثاری با درونمایه ...
نگاهی به نمایش «لارو» نوشته و کار سینا صفویفر علم، قدرت، خامدستی علیرضا نراقی: نمایش «لارو» به نویسندگی و کارگردانی سینا صفویفر که در تماشاخانه نوفللوشاتو اجرا میشود، کار گروه بسیار جوانی است که تلاش دارد ...
نگاهی به نمایش «رستم و سهراب» به کارگردانی رضا حسنخانی خلاقیت اسیر در سنت علیرضا نراقی: قصه، قصه آشنایی است. یکی از آشناترین قصههایی که تابهحال ایرانیان نوشته و در طول تاریخ روایت کردهاند. شیوه اجرا-روایت قصه نیز شیوه آشنایی در ...
نقد و نظری بر نمایش «لافکادیو» به کارگردانی احمد تیموری روایت عموشلبی از شیری که جواب گلوله را با گلوله داد احمدرضا حجارزاده: تئاترهای کودک و نوجوان اغلب با مشخصههای شادیآفرینی و پیام اخلاقی و آموزشی برای مخاطب خاص خود شناخته میشدند اما به نظر میرسد طی چند سال ...
نگاهی به نمایشنامه «پسر» اثر «فلوریان زِلِر» مرگ صبر نمیکند احمدرضا حجارزاده: ادبیات نمایشی فرانسه همچون ادبیات داستانی و سینمای این کشور از دیرباز تا امروز محفل رشد هنرمندان خلاق و روشنفکری مانند «ژان ژنه»، «ژان پل ...
نقدی بر نمایش «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی آرش امیری چونان اسیری در قاب خالی آیینه سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «خانه برناردا آلبا» نوشته فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نمایشنامهنویس شهیر اسپانیایی در سالهای اخیر توسط بسیاری از هنرمندان تئاتر ...
یادداشتی درباره نمایش «قلندرو» به کارگردانی امیرعلی ابراهیمی در انتظار چیزی نبودن احمدرضا حجارزاده: وقتی درباره تئاتر حرفهای حرف میزنیم، کاملاً پیداست که تمام ابعاد و مشخصههای استاندارد یک اثر نمایشی را در نظر داریم؛ یعنی هر ...
نگاهی به نمایش «سلفی» نوشته و کار فریدون ولایی سایهها بهمثابه ضمیر ناخودآگاه و نفس انسانی سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «سلفی» همانطور که از نامش پیداست درواقع اشاره به خود است. شاید بتوان «سلفی» را به خودی معنی کرد یا با خود بودن. نمایش نیز حول ...
نگاهی به نمایش «پردهخانه» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه بیرون از تاریکی علیرضا نراقی: نمایش «پردهخانه» نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی گلاب آدینه که مدتی است در تماشاخانه شهرزاد اجرا میشود نمونه درست و کاملی است از آنچه ...
نگاهی به نمایش «ناگفتههای هشت سال زنانگی» اجراشده در جشنواره استان تهران روایتی از رنج و فداکاری زنان در سالهای جنگ سید جواد روشن: معمولاً روایتهای سالهای جنگ تحمیلی را از نگاه مردان خوانده و شنیدهایم و جنگ را بیشتر رویدادی مردانه میدانیم ولی نمیتوان حضور مهم و ...
نگاهی به نمایش «پهلوان قلیچ» اجراشده در جشنواره تئاتر استان تهران بیان مفاهیم فلسفی- اجتماعی با زبان کمدی سید جواد روشن: نمایش «پهلوان قلیچ» نوشته رضا محمدیان و سوگل تاجیک و به کارگردانی رضا محمدیان از پیشوا در سومین روز از بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران ...
حاشیهای بر نمایش «این آب آشامیدنی نیست» به کارگردانی طاها محمدی نمایشی که دود و نابود شد علیرضا نراقی: انتخاب یک متن علاوه بر اتکا بر علتهای نمایشی و مجذوبکننده، قطعاً برآمده از نوعی کشش موضوعی و خورندها و پسندهای زمانی و جغرافیایی است. یک متن – ...
نگاهی به نمایش «هفت شب و هفت روز» اجراشده در جشنواره تئاتر استان تهران حکایت یک قطره اشک سعید محبی: «هفت شب و هفت روز» حکایت زندگی اولین شهید زن انقلاب اسلامی محبوبه دانش آشتیانی است که در جمعه سیاه هفدهم شهریور سال پنجاه هفت در میدان ژاله شهید شد. ...
نگاهی به نمایش «سکوت آخر» اجراشده در جشنواره تئاتر استان تهران جدلها دوام نمیآوردند اگر یکطرف مقصر بود سعید محبی: «سکوت آخر» داستان بازجویی در مورد حادثهای جنایی است که روی صحنه جان میگیرد. در پی یک قتل، بازجویی از مظنونین حادثه انجام میشود تا مشخص ...
نقدی بر نمایش «نوکر شیطان» نوشته رسول بانگین و کار فاطمه زمانی اجتماعی زمخت و پلشت یا سبکی ریشهدار رضا آشفته: «نوکر شیطان»، نمایشی به قاعده متون و اجراهای اسماعیل خلج در قهوهخانه و ته شهر میگذرد؛ بخشی از مردمان که دچار فقر مادی و فرهنگیاند و ...
نگاهی به نمایش «اهانت به تماشاگر» به کارگردانی نادر خوشبخت تماشاگر شکست خورده است علیرضا نراقی: نمایشنامه «اهانت به تماشاگر» نوشته پیتر هاندکه، نویسنده شهیر آلمانی بیش از هر چیز تأملی است در باب نفس تماشاگر بودن، موقعیت تماشا و به همین واسطه ...
نگاهی به نمایش «آبا» کاری از نیما آقاخانی گردابی از گسست، مالیخولیا و بلوغ علیرضا نراقی: نمایش «آبا» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری نیما آقاخانی که مدتی است در سالن کوچک تالار مولوی اجرا میشود یک مونولوگ خوشریتم و ...
نقدی بر نمایش «شاهزادهخانم و کلاغهای تاجطلا» اثر پویا ششپری گذر از مرزهای تئاتر موزیکال احمدرضا حجارزاده: پس از مدت کوتاهی توقف فعالیت، این روزها تالار هنر با نمایش تازهای میزبان مخاطب کودکونوجوان است. نمایش «شاهزادهخانم و کلاغهای ...