سه نمایش در تالار مولوی روی صحنه رفت

سه نمایش در تالار مولوی روی صحنه رفت

"فرشته بال‌هایش را درمی‌آورد" کاری از بنفشه رحمانی در مورد فرشته‌ای است که به زمین می‌آید و در اثر طوفان به ساقه نیشکر برخورد می‌کند، پسر نوازنده زخم‌هایش را ...

برنامه‌های روز چهارم جشنواره میثاق اعلام شد

برنامه‌های روز چهارم جشنواره میثاق اعلام شد

دومین جلسه از کارگاه آموزش بازیگری و کارگردانی به سرپرستی دکتر مسعود دلخواه از ساعت ۹ صبح امروز به مدت ۲ ساعت در مجموعه فرهنگی هنری شهید واعظی(پرواز سابق) واقع در ...

تداوم جشنواره موجب ارتقای سطح کیفی می‌شود

تداوم جشنواره موجب ارتقای سطح کیفی می‌شود

در دنیا کمتر پیدا می‌شود که جشنواره تئاتر ارتش داشته باشند و حداکثر این است که گروه‌های تئاتر را می‌برند تا برای نظامیان برنامه اجرا کنند ولی این که می‌بینیم ارتش ...

فضای کار از نظر اجرا و بازی‌ها رئالیستی است، ولی روحی که بر صحنه جریان دارد می‌تواند چیزی شبیه یا نزدیک به گروتسک باشد. معمولاً تا زمان اجرا هم نمی‌توانم نامی را برای فضای نمایش در نظر بگیرم.

فضای کار از نظر اجرا و بازی‌ها رئالیستی است، ولی روحی که بر صحنه جریان دارد می‌تواند چیزی شبیه یا نزدیک به گروتسک باشد. معمولاً تا زمان اجرا هم نمی‌توانم نامی را برای فضای نمایش در نظر بگیرم.

فضای کار از نظر اجرا و بازی‌ها رئالیستی است، ولی روحی که بر صحنه جریان دارد می‌تواند چیزی شبیه یا نزدیک به گروتسک باشد. معمولاً تا زمان اجرا هم نمی‌توانم نامی را ...

نیازمند مدیریت استراتژیک هستیم

نیازمند مدیریت استراتژیک هستیم

سوتیتر: جشنواره تئاتر دفاع مقدس هم یک جشنواره ملی است. اگر آن را در راستای تئاتر ملی قرار دهیم، قطعاً آدمهای مختلف می‌آیند. درباره سیاستهای بنیاد باید عرض کنم که ...

روی صحنه تئاتر

روی صحنه تئاتر

 «لیلی و مجنون»: تالار وحدت، نویسنده: نظامی گنجوی، کارگردان: پری صابری، ساعت اجرا: ۳۰/۱۹، مدت  «سلامان و ابسال»: تالار اصلی، نویسنده: نورالدین جامی، کارگردان: مهدی ...

نمایش توانمندیهای زنان تئاتر ایران

نمایش توانمندیهای زنان تئاتر ایران

 آرتمیز نیازی پنجمین جشنواره تئاتر بانوان از ۲۴ تا ۳۱ تیرماه ۱۳۸۵ به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با همیاری مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...

نبرد در اتاق کار

نبرد در اتاق کار

 هادی جاودانی سوتیتر: با اینکه متن به ما می‌قبولاند که در حال تماشای یک توازن هستیم؛ اما در درون یک جانبداری را تأیید می‌کند. در حقیقت متن «دیوید ممت» بیشتر بر روی ...

ادینبرگ، جشنواره ای برای هنرهای نمایشی

ادینبرگ، جشنواره ای برای هنرهای نمایشی

 گرد‌آوری و ترجمه: حسین شاکری  ادینبرگ در یک نگاه جشنواره بین المللی ادینبرگ، جشنواره ای سه هفته ای است که هر ساله اواخر تابستان در اسکاتلند برگزار می‌شود. ...

معرفی کتاب

معرفی کتاب

 مجمعی کردند مرغان جهان / ژان ـ کلود کری‌یر / داریوش مؤدبیان / تهران، اداره کل پژوهشهای سیما با همکاری نشر قاب، چاپ یکم، ۱۳۸۰ / شمارگان: ۲۵۵۰ نسخه / ۱۱۵ صفحه، قطع رقعی / ۱۰۰۰۰ ...

گفتگو آیین درویشی نبود

گفتگو آیین درویشی نبود

 همایون علی‌آبادی اجازه می‌خواهم این مسوده با این تک بیت مشهور آغاز شود: «خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است. فی‌الواقع «علیرضا کوشک جلالی» با ...

گستره دفاع مقدس در ادبیات نمایشی بوشهر

گستره دفاع مقدس در ادبیات نمایشی بوشهر

 جهانشیر یاراحمدی  ادبیات جنگ(مقاومت) هر گاه دو کشو(قوم. قبیله...) با هم در حال جنگ باشند، طبعاً یکی مهاجم و دیگری مدافع است تمام آثاری که درباره این جنگ در قالبها و ...

نمایشنامه‌خوانی در تالار مولوی

نمایشنامه‌خوانی در تالار مولوی

نزدیک به یک ماه از برنامه پیوسته (رپرتوار) نمایشنامه‌خوانی دانشگاهی می‌’ذرد. این برنامه هر هفته در تالار مولوی برگزار می‌شود. حضور دانشجویان، استادان، هنرمندان ...

گذشته و امروز تئاتر برشت

گذشته و امروز تئاتر برشت

 مترجم: محسن پورموسی «پیش بینی این امر کاملاً بدیهی است که کارهای برشت نه تنها به دلیل گرانقدر بودنشان، بلکه به سبب نمونه بودنشان برای ما اهمیتی روزافزون پیدا ...

سازمان تئاتر تجربی

سازمان تئاتر تجربی

 سازمان تئاتر تجربی، ETO با آدرس اینترنتی، محلی است برای تبادل تجربیات، دیدگاه‌ها و نظرات هنرمندان تئاتر و فعال در زمینه‌ی تئاتر تجربی. بانیان سازمان تئاتر تجربی ...

زخمه بر احساس و تن

زخمه بر احساس و تن

 م. فدک خواه نمایش «زخمه بر آب» حاصل تجربه‌هایی در راستای تصویر و موسیقی است تا آنجا که موسیقی، نقش راوی برخوانی نشانه‌ها را به عهده می‌گیرد؛ نشانه‌هایی که به ...

رویدادهای تئاتر

رویدادهای تئاتر

 بانوی سبز در همدان نمایش بانوی سبز، نوشته عباس دوست قرین به کارگردانی سمیه آهنگر نجاریان به مناسبت ایام فاطمیه ۷/۵/۸۵ در محل سالن اصلی مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی‌ ...

تئاتر فلسطین، زیر تیغ سانسور اسراییل

تئاتر فلسطین، زیر تیغ سانسور اسراییل

 نویسنده: سوزان اسلیمویکس  مترجم: اختر اعتمادی در هشتم دسامبر ۱۹۸۷، خودروهای اسراییل در نوار غزه، موجب مرگ چهار فلسطینی و مجروح شدن هفت تن از آنان شدند و ماجرا ...

تئاتر دفاع مقدس به روایت آمار

تئاتر دفاع مقدس به روایت آمار

 ریحانه حقیقت دفاع مقدس هشت ساله ایران به عنوان یک گونه مقدس ادبیاتی و نمایشی در محیط تئاتر ایران تعریف شده است. به هنگام تهیه این گزارش، متوجه شدیم که تاکنون هیچ ...

پرواز را به خاطر بسپار

پرواز را به خاطر بسپار

 هومن نجفیان سوتیتر: هنگامی که یک موقعیت نمایشی به دفعات تکرار شود به یک عادت تبدیل می‌شود. در این نمایش رویدادهایی که بتوانند موقعیتهای نمایشی ایجاد نمایند ...

بیهوده سخن بدین درازی نشود ...

بیهوده سخن بدین درازی نشود ...

 همایون علی‌آبادی امیدوارم ذی‌المقدمه بر مقدمه غالب نیاید و من بتوانم در این مسطوره و مسوده که به بهانه اجرای نمایش «سلامان و ابسال» اثر جامی و به کارگردانی مهدی ...

بودن یا نبودن مؤلفه‌ در تئاتر تجربی

بودن یا نبودن مؤلفه‌ در تئاتر تجربی

 گفتگویی را که در زیر می‌خوانید با حضور فرهاد مهندس پور، آتیلا پسیانی، منصور براهیمی، هوشنگ هیهاوند و مهرداد رایانی مخصوص درباره «تئاتر تجربی» روز دوشنبه ۱/۳/۱۳۸۵ از ...

براتیسلاوا و تئاتر ایران

براتیسلاوا و تئاتر ایران

فستیوال بین‌المللی تئاتر دانشگاهی اسلواکی، یکی از معتبرترین جشنواره‌های تئاتر در اروپا به شمار می‌رود که هر دو سال یک بار به میزبانی آکادمی هنر و موسیقی ...

با مجله نمایش

با مجله نمایش

 علی خوش‌منش مجله نمایش، پس از انقلاب در مهرماه سال ۱۳۶۳، چهارمین دوره حضور خود را آغاز کرد. در این دوره، چهار شماره منتشر شد که تاریخ دی‌ماه سال ۱۳۶۳ را بر خود دارد. ...

از روزگار رفته حکایت

از روزگار رفته حکایت

 گفتگو از: علی جمشیدی  تاجبخش فناییان متولد ۱۳۲۹ شمیران است. وی رییس دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبا و استادیار دانشگاه تهران است. او به عنوان ...

وارد شدن در دنیای این آثار کار بسیار سختی است و مقال بیشتر و توان بیشری می‌طلبد و این پژوهش تنها یکی از دریچه‌هایی است که از آن می‌توان به درون دنیای این آثار دزدانه نگاهی کرد.

وارد شدن در دنیای این آثار کار بسیار سختی است و مقال بیشتر و توان بیشری می‌طلبد و این پژوهش تنها یکی از دریچه‌هایی است که از آن می‌توان به درون دنیای این آثار دزدانه نگاهی کرد.

وارد شدن در دنیای این آثار کار بسیار سختی است و مقال بیشتر و توان بیشری می‌طلبد و این پژوهش تنها یکی از دریچه‌هایی است که از آن می‌توان به درون دنیای این آثار دزدانه ...

منوچهر اکبرلو: اشاره: نوشتن درباره نمایشنامه"آن جا که ماهی‌ها سنگ می‌شوند" برای من که خاطره بازی در نقش"فتح‌الله" را در سال ۵۷ (زمانی که دبیرستانی بودم) در ...

یونس لطفی: "فریدون گله" در مورد سینمای دهه ۴۰ و ۳۰ ایران گفته‌ است:«اگر مرکز ثقل معانی را بیشتر معصومیت بگیریم تا مسئولیت، راحت‌تر می‌شود درباره مسائل حرف زد.» ...

امین عظیمی: ... و گویند آن وقت‌، ایوب در نماز ایستاده بود. ابلیس از زیر ِ پای ِ او بردمید‌. بلای ایوب‌، اول از پای پدید آمد و آخر شفای او هم از پای پدید آمد. (تفسیرعتیق ...

هادی جاودانی: اکبر رادی و خسرو حکیم‌رابط، هر دو در اواخر دهه چهل دست به کار نوشتن نمایشنامه‌هایی شدند ، با موضوعی به ظاهر واحد که دیدگاه هر کدام از آن‌ها را نسبت به ...

خسرو حکیم‌رابط هنوز هم عاشق است. اگر پرده خلوت چهره‌اش را پس بزنی، اول لبخند زیبا و مهربانش را می‌بینی و سپس برق عشقی عاشقانه را، در عمق چشمان هشیارش کشف می‌کنی.

خسرو حکیم‌رابط هنوز هم عاشق است. اگر پرده خلوت چهره‌اش را پس بزنی، اول لبخند زیبا و مهربانش را می‌بینی و سپس برق عشقی عاشقانه را، در عمق چشمان هشیارش کشف می‌کنی.

خسرو حکیم‌رابط هنوز هم عاشق است. اگر پرده خلوت چهره‌اش را پس بزنی، اول لبخند زیبا و مهربانش را می‌بینی و سپس برق عشقی عاشقانه را، در عمق چشمان هشیارش کشف می‌کنی.

میلاد اکبرنژاد: من فقط یک ‌بار از نزدیک با خسرو حکیم‌رابط برخورد داشته‌ام، با آن‌که در همان دانشکده‌یی درس خوانده‌ام که او تدریس می‌کرد اما با این‌همه فقط وقتی ...

محمد چرم‌شیر: ”شیلر” تمام دوران رمانتی سیسم را جریان”توفان و هجوم” نام نهاد. در نگاه او، رمانتی‌سیسم پیش از آن که جریانی با ساختارهای مدرن باشد، یک ایده بود. ...

فارس باقری: اشاره راستش درباره خسرو حکیم رابط سخت است حرف زدن.نه از آن بابت که نمی‌شود درباره‌اش حرف زد. نه. حکیم‌رابط نمایشنامه‌نویسی مستقل است.تجربه‌های بسیار ...

فرناز بهزادی توصیه می‌کند که کودکان زیر 7 سال نمایش"مثل‌های عروسکی" را نبینند چون علاوه بر این که خسته خواهند شد، ممکن است از صحنه‌هایی در آن بترسند! از شوخی گذشته، این کارگردان از عموم مردم ـ هفت تا هفتاد سال ـ دعوت می‌کند که به دیدن کارش بروند.

فرناز بهزادی توصیه می‌کند که کودکان زیر 7 سال نمایش&quotمثل‌های عروسکی&quot را نبینند چون علاوه بر این که خسته خواهند شد، ممکن است از صحنه‌هایی در آن بترسند! از شوخی گذشته، این کارگردان از عموم مردم ـ هفت تا هفتاد سال ـ دعوت می‌کند که به دیدن کارش بروند.

فرناز بهزادی توصیه می‌کند که کودکان زیر ۷ سال نمایش"مثل‌های عروسکی" را نبینند چون علاوه بر این که خسته خواهند شد، ممکن است از صحنه‌هایی در آن بترسند! از شوخی ...

این نمایشنامه که چهارشنبه 25/5/85 ساعت 16 در کافه تریای سالن اصلی تئاترشهر روخوانی می‌شود، را وحید منافی، تارا میرک، سجاد راثی، کامیار شکیبایی و بابک فروغی نقش خوانی می‌کنند و موضوع آن مربوط به گروه تفحصی است که مدتی است در مناطق جنگی شهیدی پیدا نمی‌کند.

این نمایشنامه که چهارشنبه 25/5/85 ساعت 16 در کافه تریای سالن اصلی تئاترشهر روخوانی می‌شود، را وحید منافی، تارا میرک، سجاد راثی، کامیار شکیبایی و بابک فروغی نقش خوانی می‌کنند و موضوع آن مربوط به گروه تفحصی است که مدتی است در مناطق جنگی شهیدی پیدا نمی‌کند.

این نمایشنامه که چهارشنبه ۲۵/۵/۸۵ ساعت ۱۶ در کافه تریای سالن اصلی تئاترشهر روخوانی می‌شود، را وحید منافی، تارا میرک، سجاد راثی، کامیار شکیبایی و بابک فروغی نقش خوانی ...

اعلام جدول اجراهای جشنواره میثاق رحمت

اعلام جدول اجراهای جشنواره میثاق رحمت

کارگاه بازیگری و کارگردانی دکتر مسعود دلخواه نیز از امروز به مدت سه روز ساعت ۹ صبح برپا می‌شود. روز سه شنبه ۲۴ مرداد نمایش"سحوری" به کارگردانی حجت مقدم از اداره ...

به درستی می‌توان گفت که مثنوی سلامان و ابسال(نورالدین عبدالرحمان جامی) که خود برگرفته از یک اثر کهن یونانی است، پس از منطق الطیر عطار نیشابوری و مثنوی مولانا سومین اثر معتبر در آثار منظوم ادب فارسی تلقی می‌شود.

به درستی می‌توان گفت که مثنوی سلامان و ابسال(نورالدین عبدالرحمان جامی) که خود برگرفته از یک اثر کهن یونانی است، پس از منطق الطیر عطار نیشابوری و مثنوی مولانا سومین اثر معتبر در آثار منظوم ادب فارسی تلقی می‌شود.

به درستی می‌توان گفت که مثنوی سلامان و ابسال(نورالدین عبدالرحمان جامی) که خود برگرفته از یک اثر کهن یونانی است، پس از منطق الطیر عطار نیشابوری و مثنوی مولانا سومین ...

من همیشه اعتقاد داشته‌ام که یک کار خوب، به متن و بازیگر خوب احتیاج دارد. بر همین اساس طراحی نمایش ساده، روان، باورپذیر و خیلی جمع‌ و جور است. پروین کوثری طراح صحنه کار نیز از عهده آن به خوبی برآمده و در اجرای بلاروس نیز هیچ تغییری نخواهیم داشت.

من همیشه اعتقاد داشته‌ام که یک کار خوب، به متن و بازیگر خوب احتیاج دارد. بر همین اساس طراحی نمایش ساده، روان، باورپذیر و خیلی جمع‌ و جور است. پروین کوثری طراح صحنه کار نیز از عهده آن به خوبی برآمده و در اجرای بلاروس نیز هیچ تغییری نخواهیم داشت.

من همیشه اعتقاد داشته‌ام که یک کار خوب، به متن و بازیگر خوب احتیاج دارد. بر همین اساس طراحی نمایش ساده، روان، باورپذیر و خیلی جمع‌ و جور است. پروین کوثری طراح صحنه ...

نگارش این نمایش را که از شش اپیزود منفک از یکدیگر تشکیل شده، شخصاً به عهده داشته‌ام. داستان این نمایش در یک توالت عمومی در یکی از پارک‌های جنوب شهر اتفاق می‌افتد و داستان‌های آن هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

نگارش این نمایش را که از شش اپیزود منفک از یکدیگر تشکیل شده، شخصاً به عهده داشته‌ام. داستان این نمایش در یک توالت عمومی در یکی از پارک‌های جنوب شهر اتفاق می‌افتد و داستان‌های آن هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

نگارش این نمایش را که از شش اپیزود منفک از یکدیگر تشکیل شده، شخصاً به عهده داشته‌ام. داستان این نمایش در یک توالت عمومی در یکی از پارک‌های جنوب شهر اتفاق می‌افتد و ...