گفت‌وگوی نغمه ثمینی با سایت ایران تئاتر درباره همکاری مشترکش با کیومرث مرادی و کتایون فیض‌مرندی

گفت‌وگوی نغمه ثمینی با سایت ایران تئاتر درباره همکاری مشترکش با کیومرث مرادی و کتایون فیض‌مرندی

”بدون خداحافظی”: هر اپیزود یک قصه مستقل دارد و این اپیزودها در عین استقلال پیوند درونی نیز با هم دارند. در این نمایشنامه به مسئله افغانی‌ها در ایران پرداخته‌ام. ...

تجربه هشتاد ساله در آموزش تئاتر

تجربه هشتاد ساله در آموزش تئاتر

< گردآوری و ترجمه: حسین شاکری   < بحث آموزشگاه‌ها در کنار دانشگاه‌هایی که به امر آموزش هنرهای دراماتیک می پردازند، کیفیت و نوع آموزش و امکانات در نظر گرفته شده برای ...

شرح زندگینامه سیمون دوبووار Simone de Beauvoir

شرح زندگینامه سیمون دوبووار Simone de Beauvoir

< منصور خلج   < اشاره آوریل (فروردین) امسال مصادف است با بیستمین سال خاموشی «سیمون دوبووار» (۱۹۸۶-۱۹۰۸) بانوی متفکر، رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و بیوگرافی‌نویس بلند ...

تقاضانامه شرکت در هجدهمین جشنواره تئاترمناطق پنج گانه کشور- 1385

تقاضانامه شرکت در هجدهمین جشنواره تئاترمناطق پنج گانه کشور- 1385

New Page ۱ &#۱۵۷۶;&#۱۵۸۷;&#۱۶۰۵;&#۱۶۰۷; &#۱۵۷۸;&#۱۵۹۳;&#۱۵۷۵;&#۱۶۰۴;&#۱۷۴۰;   &#۱۵۷۸;&#۱۶۰۲;&#۱۵۷۵;&#۱۵۹۰;&#۱۵۷۵;&#۱۶۰۶;&#۱۵۷۵;&#۱۶۰۵;&#۱۶۰۷; &#۱۵۸۸;&#۱۵۸۵;&#۱۷۰۵;&#۱۵۷۸; &#۱۵۸۳;&#۱۵۸۵; &#۱۶۰۷;&#۱۵۸۰;&#۱۵۸۳;&#۱۶۰۷;&#۱۶۰۵;&#۱۷۴۰;&#۱۶۰۶; ...

تاریخ بازبینی جشنواره تئاتر بانوان اعلام شد

تاریخ بازبینی جشنواره تئاتر بانوان اعلام شد

به دلیل اینکه گروه‌ها بعد از پذیرفته شدن نمایش مجبور به ساخت و ساز دکور و یا دوخت لباس هستند. بنابراین تصمیم گرفته شد که زمان بازبینی‌ها طوری طراحی شود که گروه‌ها ...

متن کامل نشست تخصصی سایت ایران تئاتر درباره‌ی وضعیت”ادبیات نمایشی در ایران” با حضور”فرهاد مهندس‌پور”، ”محمد چرم‌شیر” و”محمد رحمانیان”

متن کامل نشست تخصصی سایت ایران تئاتر درباره‌ی وضعیت”ادبیات نمایشی در ایران” با حضور”فرهاد مهندس‌پور”، ”محمد چرم‌شیر” و”محمد رحمانیان”

سایت ایران تئاتر: آیا می‌توانیم از دهه چهل به عنوان یک نقطه خاص در جریان نمایشنامه‌نویسی ایران یاد کنیم و آیا جریان نمایشنامه‌نویسی در دهه هفتاد هم به چنین جایگاهی ...

افسانه زمانی کارگردان نمایش‌های عروسکی: نمایش”سه بچه خوک” هفته آینده به ترکیه سفر می‌کند

افسانه زمانی کارگردان نمایش‌های عروسکی: نمایش”سه بچه خوک” هفته آینده به ترکیه سفر می‌کند

این جشنواره که با همکاری ستاد برگزاری این جشنواره و شهرداری شهر اردو برگزار می‌شود، میزبان نمایش‌های کودک و نوجوان از کشورهای مختلف دنیاست. ما نیز با رایزنی‌هایی ...

پرونده ویژه

پرونده ویژه

< پرونده ویژه این شماره از ماهنامه «نمایش» به آموزشگاه‌های هنری (تئاتر و سینما) اختصاص دارد. پیش رو بودن فصل تابستان و هجوم علاقه‌مندان به این مراکز، باعث شد تا به ...

آخرین بازمانده از نسلی دیگر

آخرین بازمانده از نسلی دیگر

< فریده دلیری     < پل بین دنیای قبل و بعد از جنگ جهانی در تئاتر امریکا توسط نویسنده‌ای که به سختی از سالهای جنگ رهایی یافت و برای یک دهه تا سال ۱۹۴۵ سکوت اختیار کرد، ...

نقد نمایش «آواز ستاره‌ها» نوشته و کار «مهرداد کورش نیا»، تالار نو، فروردین و اردیبهشت ماه 85

نقد نمایش «آواز ستاره‌ها» نوشته و کار «مهرداد کورش نیا»، تالار نو، فروردین و اردیبهشت ماه 85

< پژمان پروازی   < تئاتر آیینه‌ای است که در آن رفتارهای ما منعکس می‌شود. هنر نمایش، قدرتمندانه و بدون هیچ واهمه‌ای حرف خود را می‌زند و حتی شاید با صدای بلند که: «این ...

سر مقاله

سر مقاله

بسم الله الرحّمن الرحّیم ۱ـ چون این اولین نوشته من در دوره جدید انتشار مجله نمایش است، اجازه می‌خواهم که کلام را با عرض ادب خدمت تمامی هنرمندان، اساتید و صاحبنظران ...

دوره کارشناسی ارشد توسعه طرح‌های فرهنگی از سوی مرکز آموزش بین‌الملل سازمان کار و دانشگاه تورین برگزار می‌شود

دوره کارشناسی ارشد توسعه طرح‌های فرهنگی از سوی مرکز آموزش بین‌الملل سازمان کار و دانشگاه تورین برگزار می‌شود

زمان این دوره از ۱۵ ژوئیه(۲۵ خرداد) تا ۱۵ مارس (۲۴ اسفند ماه سال جاری) و مهلت ارسال مدارک دهم خرداد ماه اعلام شده است. هیأت علمی پس از ارزیابی داوطلبان، ۲۵ داوطلب برتر را ...

همکاری‌آتیلا پسیانی و حسین محب‌اهری ”فرود اضطراری یا سقوط اجباری یک حواصیل روی پشت بام خانه یک ویولونیست”

همکاری‌آتیلا پسیانی و حسین محب‌اهری ”فرود اضطراری یا سقوط اجباری یک حواصیل روی پشت بام خانه یک ویولونیست”

نمایشنامه”فرود اضطراری یا سقوط اجباری یک حواصیل روی پشت بام خانه یک ویولونیست” به کارگردانی حسین محب‌اهری و با طراحی آتیلا پسیانی مرداد ماه در تالار کوچک مجموعه ...

وسوسه اصلی حضور هنرجویان

وسوسه اصلی حضور هنرجویان

< گفتگو از جمال جعفری آثار   < اشاره «نگار اسکندرفر» متولد ۱۳۳۵ همدان و فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی بالینی است. کار مطبوعات را از ۱۷ سالگی آغاز کرده و از سال ۷۶ مجوز ...

«داریوش ارجمند»، مدیر مدرسه عالی بازیگری حوزه هنری در گفتگو با «نمایش»:این جمله را بارها گفته‌ام. من به کارهایی که کرده‌ام، افتخار نمی‌کنم، بلکه به کارهایی که نکرده‌ام، افتخار می‌کنم. خیلی به کارهایی که نکرده‌ام، افتخار می‌کنم.

«داریوش ارجمند»، مدیر مدرسه عالی بازیگری حوزه هنری در گفتگو با «نمایش»:این جمله را بارها گفته‌ام. من به کارهایی که کرده‌ام، افتخار نمی‌کنم، بلکه به کارهایی که نکرده‌ام، افتخار می‌کنم. خیلی به کارهایی که نکرده‌ام، افتخار می‌کنم.

این جمله را بارها گفته‌ام. من به کارهایی که کرده‌ام، افتخار نمی‌کنم، بلکه به کارهایی که نکرده‌ام، افتخار می‌کنم. خیلی به کارهایی که نکرده‌ام، افتخار می‌کنم. به ...

به انگیزه یک صدمین سالمرگ «هنریک ایبسن» و اجرای نمایش «دشمن» به کارگردانی «اکبر زنجانپور»

به انگیزه یک صدمین سالمرگ «هنریک ایبسن» و اجرای نمایش «دشمن» به کارگردانی «اکبر زنجانپور»

زمینه اصلی آثار ایبسن < مهدی نصیری   هنریک یوهان ایبسن (۱۹۰۶-۱۸۲۸) یکی از درام‌نویسان مؤثر است که با مجموعه آثار و دیدگاه‌های ویژه اجتماعی و سیاسی‌اش جزو نویسندگان ...

به نظر من مؤلفه یک بازیگر باید سبک و شیوه‌اش باشد؛ مثلاً من یک واژه‌ای را به نام «بازی ژست» یا «بازی شیوه پرداز» به کار می‌برم که این سبک و شیوه به طور مجرد وجود ندارد و به عنوان یک مفهوم معلق در فضا نیست.

به نظر من مؤلفه یک بازیگر باید سبک و شیوه‌اش باشد؛ مثلاً من یک واژه‌ای را به نام «بازی ژست» یا «بازی شیوه پرداز» به کار می‌برم که این سبک و شیوه به طور مجرد وجود ندارد و به عنوان یک مفهوم معلق در فضا نیست.

گاهی اوقات بازیگر خود را به ورطه «بازیگر ابزار» می‌اندازد. «بازیگر ابزار» خود را به صورت یک شی در اختیار کارگردان قرار می‌دهد و تبدیل به یکی از مواد صحنه می‌شود. این ...

نگاهی به نمایش «سکوت»، نوشته و کار «حسین مهکام»، اجرا: تالار سایه مجموعه تئاتر شهر ـ فروردین و اردیبهشت ماه 1385

نگاهی به نمایش «سکوت»، نوشته و کار «حسین مهکام»، اجرا: تالار سایه مجموعه تئاتر شهر ـ فروردین و اردیبهشت ماه 1385

< علی اکبر صدیقی   < هدف غایی هر اثر هنری، جلب توجه مخاطب چه به لحاظ زیباشناسی و چه از جهت عرضه محتوای و مفهومی است که خالق اثر در افکارش آن را برای ارایه در نظر دارد، ...

زبان ادبی و عامیانه در نمایشنامه

زبان ادبی و عامیانه در نمایشنامه

< نوشته: دکتر محمد غنیمی هلال۱ < ترجمه: قاسم غریفی   < مقاله را با این سؤال آغاز می‌کنیم: علت پیدایش پدیدة درگیری بین زبان ادبی و عامیانه در یک نمایشنامه چیست؟ آیا هدف ...

استوکمان در هنگام دفاع از اندیشه‌های خود طبقات فرودست اجتماع را نادان و کوته فکر می‌داند.استوکمان در هنگام دفاع از اندیشه‌های خود طبقات فرودست اجتماع را نادان و کوته فکر می‌داند.

استوکمان در هنگام دفاع از اندیشه‌های خود طبقات فرودست اجتماع را نادان و کوته فکر می‌داند.استوکمان در هنگام دفاع از اندیشه‌های خود طبقات فرودست اجتماع را نادان و کوته فکر می‌داند.

رویداد یا شخصیت بازی؟ < هومن نجفیان   < نمایشنامه «دشمن مردم» یک شاهکار هنری نیست، بلکه یک نمایشنامه ارزشمند است و اکبر زنجانپور در مقام کارگردان از این اثر، نمایشی ...

گزارشی از نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویی ـ 22 تا 29 فروردین ماه 1385 ـ تهران

گزارشی از نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویی ـ 22 تا 29 فروردین ماه 1385 ـ تهران

< آرتمیس نیازی   < نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویی ۲۲ تا ۲۹ فروردین ماه ۱۳۸۵ با میزبانی دانشگاه سوره برگزار شد. این جشنواره از همان آغاز با مشکلاتی مواجه ...

نقد نمایش «آواز ستاره‌ها» نوشته و کار «مهرداد کورش نیا»، تالار نو، فروردین و اردیبهشت ماه 85

نقد نمایش «آواز ستاره‌ها» نوشته و کار «مهرداد کورش نیا»، تالار نو، فروردین و اردیبهشت ماه 85

< پژمان پروازی   < تئاتر آیینه‌ای است که در آن رفتارهای ما منعکس می‌شود. هنر نمایش، قدرتمندانه و بدون هیچ واهمه‌ای حرف خود را می‌زند و حتی شاید با صدای بلند که: «این ...