نگاهی به نمایش «سیزدهبدر» نوشته محمود احدینیا و کار حسین میرزامحمدی وقتی خانه پدری پوسیده بود علیرضا نراقی: رئالیسم بهمثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینهای از جبر و موجبیت محقق میشود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدیها ...
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائهکننده نمایشهای ایرانی در شیوهها و گونههای مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام ...
گفتوگو با مهدی روشنضمیر، منتقد سیوپنجمین جشنواره تئاتر مازندران جای جوایز «کار اولیها» در جشنوارههای استانی خالی است مهدی روشنضمیر، منتقد سیوپنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران، خواستار آن شد در چنین رویدادهایی، جوایزی برای نوآموزان و هنرمندانی که کاراولی هستند، در نظر ...
نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار بهنام حبیبی: نمایش ایرانی همواره و در همه شرایط اجتماعی ایران، با گونههای مردمیاش موردپذیرش تماشاگر ایرانی بوده است. از آن زمان که بر حوضی فرششده در حیاط ...
در نشست نقد و بررسی تئاتر «شبیهخون» در تئاتر شهر مطرح شد تکگویی بهترین قالب برای بیان تنهایی است جلسه نقد و بررسی تئاتر «شبیهخون» به کارگردانی محمد حاتمی و با همکاری حلقه نقد تئاتر تهران روز دوشنبه ۲۴ مهر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
نگاهی به نمایشنامه «تفنگهای کارار» نوشته برتولت برشت و کار «بهروز سروعلیشاهی» فاشیسم و تفنگهای کارار سیدعلی تدین صدوقی: شاید بتوان با خیالی آسودهتر عنوان «نمایش» را بهجای «تئاتر» برای آثار برشت به کار گرفت؛ چراکه بهزعم من آثار برشت با تفاوتی که ...
نگاهی به نمایش «داشآکل به روایت نوچه کاکارستم» نوشته و کار حامد شیخی باز هم قصه بگو... احمدرضا حجارزاده: برخلاف هنر سینما، در هنر تئاتر به دلیل برخورداری از رشته وابستهای به نام «ادبیات نمایشی»، کمتر کارگردانی به سراغ اقتباس ادبی از ...
نظری بر نمایش «زیگموند» نوشته و کار مهرداد کوروشنیا زیگموند بودن یا فروید بودن؟! احمدرضا حجارزاده: نمایش «زیگموند» که این شبها در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود، اتفاق ویژه این روزهای تئاتر ماست؛ نمایشی که ...
در نشست نقد و بررسی نمایش «سوسمار» مطرح شد بیان مفاهیم هولناک به سادهترین شکل ممکن رحمت امینی در نشست نقد و بررسی نمایش «سوسمار» گفت این نمایش هولناکترین مفاهیم را به سادهترین شکل بیان میکند.
نگاهی به نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمیکند» نوشته و کار مجید شکری سرآغاز کابوس تنهایی بهنام حبیبی: داستان سرگردانی، بیهدفی و تنهایی انسان امروز و میل به تحولخواهی و دگردیسی معنایی او به سوی کمال ناشناختهاش، در روایتهای گوناگون و مکاتب ...
نگاهی به نمایش «افرا» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی مهرداد هنرمند این ملت هنوز سزاوار سرافرازی است علیرضا روحنواز: به احتمال زیاد دیدن نمایش «افرا» به کارگردانی مهرداد هنرمند که این روزها در تماشاخانه هلالاحمر رشت روی صحنه است، زاویه نگاه مخاطبان را ...
نگاهی به نمایش «شب روی سنگفرش خیس» نوشته اکبر رادی و کار میکاییل شهرستانی دراماتورژی؛ سنگ محکی یگانه سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «شب روی سنگفرش خیس» در همان فضای ناتورالیستی همیشگی رادی اتفاق میافتد. استاد دانشگاهی که بر اثر تحولات اجتماعی بهاجبار ...
نگاهی به نمایش «انسان، اسب پنجاه پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیلکاشی وقتی تئاتر، اردوگاه کار اجباری بود علیرضا نراقی: بحرانی ساختن نسبت نقش و بازیگر در تئاتر برشتی امری است آشنا. این بحرانی ساختن در راستای خلق آگاهی در فواصل میان نقش و اجراگر صورت میگیرد. جایی که نقش ...
«سایهروشن» در نگاه حلقه نقد تهران زنی که از سایه درآمد نمایش «سایهروشن» نوشته و کار سعیده آجربندیان در حلقه نقد تهران، بررسی شد.
نگاهی به نمایش «ساپو» نوشته و کار محمدامین سعدی فقط یک مداد کوچک برای نوشتن بهنام حبیبی: چالش انسان امروز با همه خواستهها و آرزوهای فکری و روانیاش، در پارادوکس قرارگیری او برابر همه نیروهای فرادستی تمامیتخواه، قصهای پرتکرار از ...
نقد و نظری بر نمایش «چه» نوشته و کار مهران رنجبر مانیفستهایی از برزخ احمدرضا حجارزاده: در جهان هنرهای نمایشی، تصویری و ادبی، تاکنون بسیاری از شخصیتهای مطرح و مهم دنیا دستمایه تولید آثاری در مدیومهای مختلف قرار گرفتهاند. در ...
نگاهی به نمایش «متساویالساقین» به کارگردانی فضلالله عمرانی و پژمان برزگر نمایش رئالیستی؛ کاری سهل و ممتنع سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «متساویالساقین» که این روزها در عمارت نوفللوشاتو با کارگردانی مشترک فضلالله عمرانی و پژمان برزگر روی صحنه است، پیشتر از ...
نگاهی به نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» به کارگردانی محسن شاهچراغی اعتیاد با حنجره زخمی تغزل همایون علیآبادی: نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» به نویسندگی فرشته فرشاد و کارگردانی محسن شاهچراغی، خرداد و اوایل تیر ۱۴۰۲، در تماشاخانه اهورا روی ...
درباره نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» نوشته امیرحسین طاهری و کار نادر فلاح عبور از زبان، عبور از سیاست علیرضا نراقی: نمایش «کابوسهای آنکه نمیمیرد» نوشته امیرحسین طاهری و به کارگردانی نادر فلاح که مدتی است در تالار مولوی به صحنه میرود با مسئله یکپارچگی ...
نقدی بر نمایش «اتول سورون طهران الف-۱» نوشته باقر سروش و کار شهروز دلافکار یک کمدی خلاق رضا آشفته: نمایش «اتول سورون طهران الف-۱» که این روزها در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، یک کمدی خلاق به لحاظ اجرایی است و به لحاظ محتوایی ...
نگاهی به نمایش «میرزاکشون» نوشته فرهاد نقدعلی و کار علی فتحعلی تقاطع تئاتر مدرن و نمایش ایرانی سید علی تدین صدوقی: نمایش «میرازکشون» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، در نگاه اول شاید قصهای ساده و آشنا داشته باشد؛ دختر و پسری که عاشق ...
نظری بر نمایش «بیصورت فلکی»، نوشته نیاز اسماعیلپور و کار مریم باقری رسیدن به زیبایی درون بهنام حبیبی: نمایش «بیصورت فلکی» که این روزها در تالار چارسو تئاتر شهر تهران، پذیرای علاقهمندان هنر نمایش است، موضوعی اجتماعی را اگرچه در قالب کمدی، ...
نقدی بر نمایش «فراموشان» نوشته و کار امیر امیری پشت به سرچشمههای الهام رضا آشفته: فراموشان نمایشی متناقضنما در شکل و محتواست و با آنکه تلاش گروه قابل دیدن است اما محتوای تاریخی بدون استناد واقعی و اتکای به تخیل، مسیر متناقضی برای درک ...
نگاهی به نمایش «حضور آدمها ممنوع» نوشته و کار حنیف مظفری در لابهلای پچپچهای حیوانات مزرعه جهانی بهنام حبیبی: مزرعه حیوانات «جرج اورول» با همه جذابیتها و چالشهای انسانیاش، همواره سرمشقی برای نویسندگان و هنرمندان در زمینه هنر و ادبیات بوده است. ...