نگاهی به نمایش آرنولت از کشور لهستان - ایرج زهری "گیرلینگز" هنرپیشه و نویسنده ی هلندی کابوس های "برونن" را، به تنهایی به نمایش آورده بود. صحنه به صحنه مرحله به مرحله فرازونشیب های زندگی خصوصی ...
نگاهی به نمایش خیابانی «نقل زندگیِ» از مرتضی وکیلیان ایده بسیارجالب است. نکته ی ظریف دیگرآنها، درکارگردانی، بازی دربازی است. درست درهمین دو شگرد ضعف و قدرت بازیگران، کارگردان و نویسنده آشکارمی شود.
نگاهی به نمایش خیابانی «تیک» تصورمن براینست که دوستان ما، یا دراجرای خود شتاب داشته اند، یا مانعی سر ِراه داشته اند که آنهارا ازآنچه می خواسته اند بگویند بازداشته است. به هرصورت پیشنهاد من ...
نگاهی به نمایش خیابانی « دایناسور کیه؟» طراح و کارگردان نمایش از دهلران جزء کارگردانان جوانی است که فرصتی برای تجربهای دیگر در این نوع از نمایش یافته است. او که در پارهای از موارد اجرائی موفق عمل میکند ...
نگاهی به نمایش”شما خانمی با مانتوی آبی ندیدید؟” به کارگردانی رحیم نوروزی ” شما خانمی با مانتو آبی ندید؟” را میتوان نمایش آبرومند جشنواره دانست چرا که با استفاده از فرهنگ عام به دل تماشاگر مینشیند، بنابراین ارتباط دلخواه میان نمایش و ...
نگاهی به نمایش خیابانی ”نیم ساعت نفسگیر” نمایش خیابانی به لحاظ آزادی خواهی و شالوده شکنی که فینفسه در آن وجود دارد به نوعی تئاتر اعتراض است.
نگاهی به نمایش تجربههای اخیر به کارگردانی امیررضا کوهستانی ”تجربههای اخیر” گروتسکی از زمان است و آن را به هجو میکشد. ”تجربههای اخیر” نمایشی از تنهایی انسان. انسانی که خدا را فراموش کرده است و در زمین سرگردان است.
ایرج زهری ضرب آهنگ پرازحال وشوروهیجان آفرین کوبه های جنوب ایران مان به گوش می رسد، ما، انبوه تماشاگرِمشتاق روی پله هاهستیم وهنوزپایمان به کافه تریای ...
نامه هوشنگ هیهاوند به فرهاد مهندسپور هوشنگ هیهاوند پژوهشگر و کارگردان تئاتر طی نامهای به فرهاد مهندسپور دبیر بیستوسومین جشنواره تئاتر فجر و رئیس اداره نظارت و ارزشیابی در مورد تئاتر و وضعیت تئاتر ...
یادداشتی بر”اسرار شبانه” کاری از دیتر کومل کومل را نمیتوان تنها در جایگاه یک کارگردان قرار داد، استفاده بجا و متناسب از رنگها او را از جایگاه یک کارگردان به روان شناس ارتقا میبخشد
ایرج زهری حدودهفتصد سال پیش حکیم نظامی سرود:"سخن نوآر، که نورا حلاوتی است دگر!" تصورمن اینست که ما سخن استاد را بدفهمیده ایم. نمونه اش برخی ازهمکاران جوان ما می ...
نگاهی به نمایش خیابانی مگه شهر آتیش گرفته نویسنده در ارتباط برقرار کردن مابین شخصیتها موفق عمل نکرده است. جدا و منفک بودن شخصیتها در زیر بافت سبب ساز شده؛ دیالوگی در متن برقرار نشود
نگاهی به نمایش خیابانی یک لقمه نان صرف بر اینکه تئاتری در خیابان اجرا شود نمیتوان آنرا تئاتر خیابانی خواند چرا که اینگونه تئاتری واجد بکارگیری عناصر و نشانههایست که آنرا از تئاتر صحنهای متمایز ...
نگاهی به نمایش”خداوند یحیی را در جلیل میخواند” به کارگردانی سعید شاپوری کار به جایی میرسد که ساختار به فراموشی سپرده میشود و زیباشناسی نیز ایضاً به نظر میرسد نمایش جای کار زیاد دارد و باید از سوی کارگردان مورد بررسی مجدد قرار بگیرد
درباره نمایش خیابانی « باچایی دارچین» -ایرج زهری سلمانی دوره گرد ما همان بود که تماشاگران حول و حواشی تئاترشهر، که شاید هیچوقت رنگ سالن های نمایش مجموعه ی تئاترشهر را از درون ندیده اند، می خواستند
سخنی در رابطه با نمایش خیابانی «تولدت مبارک دن کیشوت » - ایرج زهری کارگروه فرانسوی به کارگردانی علی راضی کاری بود موفق. کمتر گروه خارجی رامی بینیم که این چنین پرجوش و خروش و چشم نواز اجراکرده باشند
نگاهی به نمایش خیابانی خرمی ها از خرمشهر داستان سه خط روایت موازی دارد . حلقه اتصال و نقطه عطفی که باعث ارتباط مابین شخصیتها ست و دیالوگ بواسطه او برقرار شده فردوسی شاعر است .
نگاهی به نمایش خیابانی « روایتی از سهراب» علی جمشیدی نمایش خیابانی « خرمی ها » نمایشی است از شهرستان خرمشهر که توانسته در جشنواره فجر خیابانی اعلام حضور کند . و همانطور که از نامش پیداست به احوال و اوضاع ...
نگاهی به نمایش خیابانی « اوشار » منوچهر اکبرلو نمایشی خیابانی « اوشار » تصویرگر یک آیین آشنای جنوبی است . آیین «اوشار » در مناطق ساحلی جنوب از جمله قشم ، به هنگامی انجام می شود که یک دختر نازا قصد ...
نگاهی به نمایش”رویای بسته شده به اسبی که از پا نمیافتد” به کارگردانی آروند دشت آرای سجاد صاحبان زند نور یکی از ابزاری است که کارگردان میتواند با آن شکل اجرایش را از نمایش شکل ببندد. او میتواند با استفاده خلاقه از نور، قرائت خود را از نمایشنامه، ...
نگاهی به نمایش خیابانی انتظار انتظار که نام نمایش است خود در موضوع نمایش نیز هست انتظاری که در پی بخشی از مفاهیم عالیه انسانی و درک این مفاهیم امکان پذیر است
نگاهی به چشم اندازی از پل نوشته آرتور میلر به کارگردانی منیژه محامدی سجاد صاحبان زند مساله برخورد و تقابل بین دو نسل همیشه مساله مهم و قابل توجهی بوده است، مخصوصاً اگر این تقابل در محیطی اتفاق بیافتد که خود آبستن حوادث و اتفاقهای ...
تئاتر مائده یی معنوی تئاتر هنری انسانی و زاییده ارتباطات گسترده و نامحدود بشری باعالم کائنات ، دنیای پیرامونی و جهان ناشناخته درون است . علی رغم واقعیت های تلخی که جهان امروز با آن ...
پیام بهروز غریب پور به بیست و سومین جشنواره تئاتر فجر تئاتر بدون تماشاگران، بیمعنی است تئاتر بدون تماشاگران مشتاق، بدون بازخورد عواطف و احساسات آنی بینندگان، هنری سراپا بیفایده است.
پیام محمد رحمانیان به بیست و سومین جشنواره تئاتر فجر تاریخ عاشقان، نام زنی را بر گوشهی خود حک کرده است. زنی به نام«پانتهآ» همسر آبراداتس، سردار بابلی که به سپاه کوروش هخامنشی پیوست و در جنگ با مصریان کشته شد. تاریخ، ...
پیام محمد جمال پور به بیست و سومین جشنواره تئاتر فجر با همهی بضاعت اندکم، دست پرنیاز به آستان آسمان میگشایم و موفقیت، به روزی و سلامت را برای همهی کوشندگان جشنوارهی بیستوسوم تئاتر فجر، هنرمندان و تماشاگران ...
پیام حسین نوری به بیست و سومین جشنواره تئاتر فجر سپاس، صانع سبحان را که صنع و ابداعش موجود جود اوست. اول و آخر موجودات است و باطن و ظاهر محدودات. همه صحنهها را حاضر است و پشت صحنهها را ناظر. هیچ نمایشی از همایش ...
پیام ایرج راد به بیست و سومین جشنواره تئاتر فجر تئاتر جسورانه در پی کشف حقایق و واقعیتهاست به همین دلیل فرقی است میان بازی روی صحنهی تئاتر و بازیهای خارج از صحنه.
پیام جمشید لایق به بیست و سومین جشنواره تئاتر فجر با احساسی خوش و آرزویی«دیرپای» به دبیر جشنواره، تولید کنندگان تئاتر، نویسندگان کارگردانان، بازیگران و تماشاگران، تماشاخانهها و جشنواره، صمیمانه تبریک میگویم. ...
پیام عزت الله انتظامی به بیست و سومین جشنواره تئاتر فجر از خدا میخواهم پایههای این هنر ارزنده را که مادر تمام هنرهای نمایشی است، محکمتر گرداند
پیام اکبر زنجانپور به جشنواره بیست و سوم مسئولیت هنرمند تئاتر، خیلی جدیتر از این حرفهاست. باید جدی، متفکر و مسئول بود.
پیام رضا کرمرضایی به بیستوسومین جشنواره تئاتر فجر جراید در توسعه و شکوفایی تئاتر نقش مهمی دارند و بدون کمک آنها هیچ برنامهای در این مورد موفق نمیشود. جراید همان اندازه که به ورزش و تلویزیون و سینما میپردازند، ...
پیام پیتر چکلوفسکی به جشنواره تئاتر فجر پیتر چکلوفسکی پرفسور مطالعات اسلامی و خاورمیانه دانشگاه نیویورک به مناسبت بیستوسومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پیامی را به جشنواره ارسال کرد.
تقدیر نوین تئاتر ایران - فرهاد مهندس پور به نظرم باید دیگر به این درایت رسیده باشیم و دریافته باشیم که کار با «ما» پیش می رود و نه « من» خود خواه و منفعت طلب تعریف شده اداری .
علی راضی: ما خویشان را چه شده که در هم افتاده ایم؟ کارگردان قدیمی تئاتر با آن همه یال و کوپال و نشان بین المللی به راحتی گروهش را بی آبرو می کند و یک مشت دلار فرنگی به رخشان می کشد
شهرزاد و هفت قصهاش به روایت محسن حسینی شهرزاد هفت قصه برای شهریار ،شهرباز و تماشاگران حکایت میکند .
به انگیزه هشتمین جشنواره عروسکی دانشجویی نمایش عروسکی به عنوان یکی از قدیمی ترین و پر طرفدارترین گونه های نمایشی ، بالقوه می تواند از جمله مهم ترین شاخه های نمایش در کشور ما باشد ، موفقیت نمایش های عروسکی در ...
یادداشت هوشنگ گلمکانی برای تئاتر«دشمن خدا» بند باریک و سیب های گناه نخست ایران تئاتر –هوشنگ گلمکانی: همولایتی های جوان گرگانی ام نمایش «دشمن خدا»را در پلاتوی کوچک تئاتر شهر بر صحنه آورده اند و تا ششم شهریور هم ادامه دارد.