اخبار حوزه هنری برگزیدگان دومین جشنواره استانی”تئاتر ماه” چهار محال و بختیاری طی مراسم اختتامیهای معرفی شدند. به گزارش سایت ایران تئاتر از ستاد خبری این جشنواره به همت حوزه ...
گفتوگو با «محمد حیدری»، مسئول هیأت بازبینی جشنواره بیستوچهارم با توجه به تغییرات عمدهای که در برگزاری بیستوچهارمین جشنواره تئاتر فجر به وجود آمده، لطفاً توضیحاتی درباره نحوه انتخاب نمایشهایی که در جدول دیده میشوند ...
72 فانوس شبهای خیمه گاه تئاترشهر را روشن میکند خیمه گاه بزرگ عاشورا که به منظور اجراهای بخش جنبی دومین همایش آئینهای عاشورایی در محوطه فضای باز تئاترشهر بر پا شده است و همچنین فضاهای مختلف مجموعه تئاترشهر با ...
گفتوگو با «مهرداد رایانی مخصوص»، مدیر انتشارات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی مهرداد رایانی مخصوص از اعضای اصلی ستاد برگزاری جشنواره است، گفتوگوی ما را با او بخوانید. لطفا خلاصهای از نحوه عملکرد کمیته انتشارات و پژوهش را از آغاز شکلگیری ...
گفتوگو با مهدی یوسفی کیا، مدیر تالارهای مجموعه تئاتر شهر آقای یوسفی از چه تاریخی و با چه تدابیری به استقبال جشنواره بیستوچهارم رفتید؟ آمادهسازی سالنها از دو یا سه ماه قبل آغاز شد که ما محیط را برای ورود تماشاگران ...
با اهالی تئاتر درباره جایگاه تئاتر ملی محسن حسینی: هر نمایشی که در هر سرزمینی با زبان آن سرزمین اجرا شود، چه از جنبه دراماتیک، چه از نظر بیانی و چه از لحاظ استتیک صحنهای، در مجموع تئاتر ملی آن سرزمین است. ...
با اهالی تئاتر درباره حضور بین المللی محسن حسینی: فکر میکنم نمایشها براساس یک سری روابط به عرصه بینالمللی راه مییابند که من این روابط را نمیشناسم و از ضوابط هم بیاطلاعم. به نظر من باید از خود ...
با اهالی تئاتر درباره سالن های تئاتر نیما دهقان: در حال حاضر به جز سالن اصلی تئاتر شهر هیچکدام از سالنهای موجود تئاتر در تهران، سالن نمایش محسوب نمیشود و از استاندارد لازم برخوردار نیست. علاوه بر ...
گزارشی تحلیلی از مراسم اختتامیه جشنواره فجر حسین مسافرآستانه به کیفیتگرایی به عنوان یک هدف بزرگ در جشنواره تئاتر فجر صحه گذاشت.
با اهالی تئاتر درباره نسل های جدید تئاتر نادر برهانی مرند: نسل جدید تئاتر درباره نسلهای تئاتر باید نگاه جامعهشناختی و روانشناختی داشت. دورهای که میتوان از آن به عنوان نسل موفق یاد کرد، دورهای است ...
با اهالی تئاتر درباره نقش پژوهش در تئاتر فرشید ابراهیمیان: وضعیت پژوهش در تئاتر پژوهش در تمام عرصهها راهگشای معضلات جامعه است به خصوص جوامعی که در حال رشد هستند. برنامه پژوهشی زمینههای لازم برای رشد ...
با اهالی تئاتر درباره نقش تئاتر تجربی رضا بابک: تئاتر تجربی تجربه کردن در هر هنری وجود دارد و این تجربه در تئاتر نیز هست. گاهی تجربه در کاری جواب میدهد، اما گروهی که کار تجربی انجام میدهد باید آگاهی ...
نقش دانشگاههای هنر به خصوص رشته تئاتر در اندیشهسازی رحمت امینی: اندیشه و تئاتر دو مقوله جداییناپذیرند. وقتی هنرمندی تئاتر را انتخاب میکند، از نظر اندیشه و تفکر نیز انتخاب خود را کرده است. حال این موضوع که تقویت ...
متن سخنرانی حسین مسافرآستانه؛ دبیر جشنواره تئاتر فجر جشنواره فجر یکی از جشنوارههای شناخته شده در دنیا شده و به همین دلیل استقبال بیش از حدی که در بخش بینالملل از سایر کشورهای جهان داشتیم .
متن سخنرانی محمد باقر قالی باف؛ شهردار تهران در جشنواره بیست و چهارم تئاتر فجر این نوید را میدهم که در شش ماهه اول سال ۸۵ دو مجموعه تئاتر را در خیابان ایرانشهر آماده بهرهبرداری میکنیم که در دو بخش تئاتر تجربی و حرفهای است. همچنین در سال ۸۶ در ...
متن سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر حتماً امسال شاهد وضعیت بهتری در بودجه تئاتر خواهیم بود. گمان نکنید که مشکلات همیشه علیه ماست گاهی به نفع ماست و این مشکلات است که انسان کاملی را میسازد.
مدیر اداره تئاتر:امکانات تئاتر در ایران مربوط به دهههای گذشته است متاسفانه امکانات تئاتر، ما چه به لحاظ سرمایهگذاری برای تولید و چه از نظر دایر کردن محل اجرا مربوط به بیش از دو دهه گذشته است، در نتیجه رشد جمعیت و علاقهمندان به ...
دومین جلسه مجمع عمومی ITI در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد تا زمانی که مرکز ITI محل و وسائل مورد نیاز خود را تامین کند میتواند به صورت میهمان از تجهیزات خانه تئاتر استفاده کرده و آدرس خانه تئاتر را اعلام کند. این جلسه که به ...
نگاهی به نمایش «بیداری در نورنبرگ 2011» به کارگردانی «عباس اقسامی» و «مهدی مکاری» رضا آشفته نمایش «بیداری در نورنبرگ ۲۰۱۱» به نویسندگی میلاد اکبرنژاد و کارگردانی مشترک عباس اقسامی و مهدی مکاری، درباره احیای تفکرات فاشیستی و ویرانگر در قرن ...
به بهانه اجرای «اپرای عروسکی رستم و سهراب» به آهنگسازی لوریس چکناواریان و طراحی و کارگردانی بهروز غریبپور آزاده سهرابی «ای اقبال فرومایه اینک میفهمم که در گردش چرخ تو نقطهای است که وقتی انسانها به اوج آن برسند، با سر سقوط میکنند.» تراژدی ادوارد دوم ـ مارلو بحث ...
یادداشت روزانه بیتا ملکوتی: امان از دست بعضی از این تماشاگران تئاتر. چشمتان روز بد نبیند. در طول اجرای نمایش صخرههای آبی (کار مشترک ژاپن و رومانی) قلقلهای بود. آن هم نمایشی که ...
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: حتماً امسال شاهد وضعیت بهتری در بودجه تئاتر خواهیم بود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:سپاس دارم از تمام کسانی که برای تئاتر زحمت میکشند. از معاوت هنری، دبیرخانه جشنواره که انصافاً زحمات زیادی را متحمل شدهاند و همچنین از ...
باد، کلاه ما را کجا خواهد برد؟ کتایون حسینزاده فرهنگ ما برگرفته از سنتهای ما است، برگرفته از افکار ما، اندیشه ما، مذهب ما، اعتقاد ما، نگرش ما و به طور کلی، لحظه به لحظه زندگی اکنون، گذشته و ...
نگاهی به نمایش رومئو و ژولیت به روایت حسین فرخی اشکان غفار عدلی رستاخیز رومئو و ژولیت و دیدار آن دو با یکدیگر در جهان پس از مرگ و ایضا بازگشت به سرگذشت و روایت مجدد زندگی آنها از منظری متفاوت، میتواند آغاز و ...
دوره افول تفکرات اجتماعی در تئاتر قطبالدین صادقی جریان اندیشه در تئاتر ایران مسیرهای مختلفی را طی کرده است. این اندیشه هر دههای در تئاتر ایران به شکلی نمود داشته است، اما میزان شکوفایی آن در هر ...
تئاتر برای همه... حسین پارسائی خیلی وقتها پیش میآید که من به شما نگاه میکنم... از همانجا که ایستادهاید در صف یا منتظرید صف درست شود. همان وقتی که پر هستید از سوالها و ...
نگاهی اجمالی به سیر نمایشنامهنویسی ایران پس از انقلاب چیستا یثربی ـ منتقد، نمایشنامهنویس، مترجم و پژوهشگر تئاتر نمایشنامهنویسی در ایران پس از انقلاب اسلامی، فراز و فرودهای فراوانی را پشتسر گذاشته است که همه ...
تأثیر متقابل جشنواره و تئاتر دکتر فرشید ابراهیمیان رییس کانون ملی منتقدان تئاتر بدیهی است که هر فعالیت فرهنگی – هنری، به دلیل ماهیت و گوهر وجودیاش که طرح بخشی از شعور جامعه است، منتشر کننده ...
یاد داشت”رودابه السادات شهپر”کارگردان نمایش ”نمایشگاه عمومی ،زندگی خصوصی” رودابهالسادات شهپر تئاتر تجربی تئاتری است که به صورت گروهی شکل میگیرد و با طرح ایدهها و نظرات جدید اعضای گروه در پی رسیدن به یک هدف نهایی که همانا ابداع خلق و ...
اکبر رادی، محمد رحمانیان، دانیال حکیمی، سیامک احصایی،رضا صابری، رویا تیموریان،پرویز پرستویی،الله مهرآوران فهرست برگزیدگان انجمن نمایش، کانون ملی منتقدان تئاتر جمهوری اسلامی ایران، معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگری، دفتر آموزش و فرهنگ پیشگیری از ...
سرمای مسکو، سیستم خلاقه گرم ایرانی هوشنگ هیهاوند: پیش از این در یادداشت بولتن شماره ؟؟ به ضرورت دستیابی به «تئاتری برای ایران» و «تئاتری به نام ایران»، هم در محتوا و هم در «سیستم»ها، مثلا ضرورت ...
تئاتر، سرزمینها، ملل حسین پارسایی: خوب یادم هست همین سه سال پیش در جشنواره بهار ایرانی پاریس، تئاترهای ایرانی که روی صحنه رفتند چقدر نگاه کسانی که نسبت به ایران تصور غلطی داشتند اصلاح ...
نگاهی به نمایش «بادبزن جوانی» به کارگردانی «یوشکو یووانچیک» از کرواسی پریس تنظیفی فضای فانتزی، فاصله بین واقعیت بیرون و واقعیت درون یک کودک را شکل میدهد. واقعیت بیرون رنجآور و مهیب است و کودک از مواجهه با آن در خوف و ترس است، اما ...
نگاهی به نمایش فنز به کارگردانی «محمد رحمانیان» امید بینیاز مهمترین نکتهای که در رابطه با اجرای جدید نمایش فنز به نظر میرسد، مفهوم فاصله است. این فاصله از دو زاویه قابل بررسی است. زاویه اول به کلیت فضای اجرا ...
نگاهی به نمایش «رکاب» نوشته و کارگردانی «عزتالله مهرآوران» مهرداد ابروان رکاب، ساختاری کولاژگونه دارد: کولاژی از جنگ و صلح. دو عنصر متضاد: جنگیدن در گذشته و رکاب زدن برای صلح در اکنون. از همین ساختار کولاژگونه است که اثر به ...
نگاهی به نمایش «میخواهم بمیرم» نوشته و کارگردانی «نصرالله قادری» علی اکبر باقری ارومی «قادری» در نمایشهایش سه -چهار اصل شخصی دارد که البته حق طبیعی هر نویسندهای است. از آنجا که قادری از جمله کارگردانان مولف عرصه تئاتر است، ...
گفتگو با ورونیک سکری «جهانی فکر کن، منطقهای عمل کن، منطقهای فکر کن، جهانی عمل کن.» این دیالوگ کارگردانی است که در کارگاه تاریک تجربه خانه هنرمندان یکی از اسطورههای قدیمی و تنهای ...
گفتگو احسان جانمی، کارگردان نمایش «سایههای یک زن» «احسان جانمی» متولد اصفهان است. او دارای مدرک کارشناسی و کاشناسی ارشد کارگردانی است. در تهران درسخوانده و به قول خودش ۶ سال است در این شهر ساکن است. تا به حال در چندین ...
اکبر رادی، پرویز پرستویی، رویا تیموریان و... برگزیدگان کانون ملی منتقدان به گزارش سایت ایران تئاتر، اعضای هیئت داوران این کانون متشکل از رحمت امینی، حسن وارسته و علیرضا غفاری برگزیدگان خود را در پنج بخش معرفی کردند .این کانون امسال کار ...
گفتوگو با آنیا گرونا کارگردان نمایش”یوهانا” شور و هیجان شما، وصفناپذیر است. این جمعیت کثیر و مشتاق را که میبینیم احساس میکنیم تهران بر اساس تئاتر بنا شده است. در اجرا پنجاه درصد به متن شیلر وفادار ...
نگاهی به نمایش ”اسبهای آسمان خاکستر میبارند”نوشته ”نغمه ثمینی”و کارگردانی”علی راضی” آن چیزی که”اسبهای آسمان خاکستر میبارند” را متمایز جلوه میدهد، همان زبان است. استفاده از دو زبان متفاوت، نه زبان در شکل ادبیاتیاش که صرفاً به معنای تفاوت زبان ...
در نمایش" نان و بازی ها" شما به تماشای رویایی جادویی نشستهاید که اعماق وجودتان را لبریز از حسی نوستالژیک میکند. در نمایش" نان و بازی ها" شما به تماشای رویایی جادویی نشستهاید که اعماق وجودتان را لبریز از حسی نوستالژیک میکند.
گفتوگو با محمود فرهنگ، رییس کانون نمایش خیابانی حضور گسترده نمایشهای خیابانی در جشنواره تئاتر فجر امسال و به تبع آن استقبال خوب مخاطبان از نمایشهای خیابانی را باید از نقاط قوت جشنواره تئاتر فجر امسال به شمار ...
گفتوگو با «هشام کفارنه»، کارگردان نمایش «شوباش» رضا قنبری اشاره: نمایش «شوباش» کاری از «هشام کفارنه» از کشور سوریه است. نمایشی که رگههایی از عرفان و تصوف در آن دیده میشود؛ قداست و قدرتی که در سایه گناه و جرم ...
گفتوگو با «محمد حیدری»، مسئول هیأت بازبینی جشنواره بیستوچهارم با توجه به تغییرات عمدهای که در برگزاری بیستوچهارمین جشنواره تئاتر فجر به وجود آمده، لطفاً توضیحاتی درباره نحوه انتخاب نمایشهایی که در جدول دیده میشوند ...
گفتوگو با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره:شب گذشته محمد حسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمدحسین ایمانی خوشخو، معاونت فرهنگی – هنری و پرویز کرمی، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ...
مصاحبه با محمد علی خبری نحوه عملکرد و سیاست کاری شما در برگزاری جشنواره تئاتر چه بوده است؟ در طول برگزاری جشنواره تئاتر فجر گروه نظارت و ارزشیابی به طور مستمر هم درطول سال و هم متمرکز بر خود ...
گپ و گفت مهرداد رایانی مخصوص با حسین پارسایی اشاره: دفتر بولتن برای درج نظرات حسین پارسایی سوالاتی را به دفتر ایشان ارسال کرد که همراه با یادداشتی از وی عودت داده شد. پارسایی در حاشیه برگه سوالات ارسالی نوشته ...
مجمع عمومی ITI تشکیل شد پنج تن از اعضای هیئت موسس، دکتر خاکی، دکتر دلخواه، مریم معترف، بهزاد فراهانی و حمید مظفری در زمان قرائت اساسنامه به ابهامات و سوالات حاضران پاسخ دادند.
اهالی تئاتر امروز”در انتظار گودو” را دیدند در این اجرا که همچون اجرای اول گروه با اقبال تماشاگران روبرو شد، چهرههایی چون رضا کیانیان، حسن ملکی، دکتر قطبالدین صادقی، شهریار رشیدعلیپور، مهدی میامی، ...
ریشه این نمایش در کودکی من قرار دارد و از یک سنت اسلوواکی گرفته شده است نقاشی تنها هنری نیست که بر نمایش من تاثیر میگذارد، در عین حال برای موسیقی و حرکات نیز اهمیت قائل هستم. حرکت، صدا، بدن انسان به خصوص سکوت و نشانههای دیگر که به طور ...
گذری کوتاه بر اجرای تئاتر «جاده» به کارگردانی «علیرضا کوشک جلالی» محمدرضا رستمی: تبدیل یک روایت سینمایی به روایتی نمایشی، محتاج گذر از فاصلهای است که بین دنیای سینما و دنیای تئاتر وجود دارد. سینما به عنوان هنری با امکاناتی متنوع ...
یادداشتی بر عادلها و جادهها عبدالرضا فریدزاده: وقتی متن نمایشی بزرگ و مهم است، برای اجرای آن چه باید کرد؟ ... دو نمونه را از همین جشنواره برمیگزینیم تا پاسخی برای این پرسش بیابیم: ۱ـ نمایشنامه ...
تئاتر، جامعه، نیاز حسین پارسایی: همیشه از خودم پرسیدهام اگر قبول کنیم در هر جامعهای همه رنگها از سفید تا سیاه وجود دارد، تئاتر بیشتر در حوالی کدام طیف رنگها حرکت میکند. آیا ...
نگاهی به نمایش «دن کامیلو» نوشته و کارگردانی «کورش نریمانی» مصطفی محمودی: نمایش، روایتگر ماجراهای جالب «دن کامیلو» کشیش یک بخش از شهرهای ایتالیا است و کشمکشهای او با مردم به خصوص «په پونه» شهردار و حوادثی که در این میان به ...
به بهانه نمایش «مرگ در ساعت مرغابی» نوشته حمیدرضا نعیمی به کارگردانی «محمدجواد طاهری» آزاده سهرابی «دقت اساسی، تنها اخلاق نوشتن است» ازرا پاوند قصه نمایش (اگر قصهای در کار باشد) میتواند از هر نقطهای آغاز شود ولی به محض این که در هر نقطه «خاص» شروع ...
نگاهی به نمایش «بامبی8» کاری از کشور هلند بابک فرجی نمایش «بامبی ۸» اجرایی است به شدت مبتنی بر حرکت. این نمایش را در دو سطح میتوان مورد توجه قرار دارد. سطح اول مربوط به شکل ظاهری اثر است که به شدت فرمگرا و ...
نگاهی به نمایش «یک زن، یک مرد»، بازنویسی مینو فرشچی و آزیتا حاجیان و به کارگردانی آزیتا حاجیان منوچهر اکبرلو: «ایالت سچوان» تمثیلی است از یک جامعه مبتنی بر رقابت. جامعهای براساس ارزشهای سرمایهداری. اگر «یک زن، یک مرد» بخواهد اندیشه «برشت» را ادامه دهد، ...
به یاد مهین اسکویی مهین اسکویی تولد: ۱۳۰۹ وفات: ۱۳۸۴ «مهین اسکویی» از دهه ۲۰ به کارگردانی و بازیگری نمایش پرداخت و از ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۷ در خارج از کشور مشغول فراگیری سیستم استانیسلاوسکی بود. او را ...
به یاد مهین اسکویی مهین اسکویی تولد: ۱۳۰۹ وفات: ۱۳۸۴ «مهین اسکویی» از دهه ۲۰ به کارگردانی و بازیگری نمایش پرداخت و از ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۷ در خارج از کشور مشغول فراگیری سیستم استانیسلاوسکی بود. او را ...