اخبار حوزه هنری

اخبار حوزه هنری

برگزیدگان دومین جشنواره استانی”تئاتر ماه” چهار محال و بختیاری طی مراسم اختتامیه‌ای معرفی شدند. به گزارش سایت ایران تئاتر از ستاد خبری این جشنواره به همت حوزه ...

با اهالی تئاتر درباره جایگاه تئاتر ملی

با اهالی تئاتر درباره جایگاه تئاتر ملی

محسن حسینی: هر نمایشی که در هر سرزمینی با زبان آن سرزمین اجرا شود، چه از جنبه دراماتیک، چه از نظر بیانی و چه از لحاظ استتیک صحنه‌ای، در مجموع تئاتر ملی آن سرزمین است. ...

با اهالی تئاتر درباره حضور بین المللی

با اهالی تئاتر درباره حضور بین المللی

محسن حسینی: فکر می‌کنم نمایش‌ها براساس یک سری روابط به عرصه بین‌المللی راه می‌یابند که من این روابط را نمی‌شناسم و از ضوابط هم بی‌اطلاعم. به نظر من باید از خود ...

با اهالی تئاتر درباره سالن های تئاتر

با اهالی تئاتر درباره سالن های تئاتر

نیما دهقان: در حال حاضر به جز سالن اصلی تئاتر شهر هیچ‌کدام از سالن‌های موجود تئاتر در تهران، سالن نمایش محسوب نمی‌شود و از استاندارد لازم برخوردار نیست. علاوه بر ...

با اهالی تئاتر درباره نسل های جدید تئاتر

با اهالی تئاتر درباره نسل های جدید تئاتر

نادر برهانی مرند: نسل جدید تئاتر درباره نسل‌های تئاتر باید نگاه جامعه‌شناختی و روان‌شناختی داشت. دوره‌ای که می‌توان از آن به عنوان نسل موفق یاد کرد، دوره‌ای است ...

با اهالی تئاتر درباره نقش پژوهش در تئاتر

با اهالی تئاتر درباره نقش پژوهش در تئاتر

فرشید ابراهیمیان: وضعیت پژوهش در تئاتر پژوهش در تمام عرصه‌ها راه‌گشای معضلات جامعه است به خصوص جوامعی که در حال رشد هستند. برنامه پژوهشی زمینه‌های لازم برای رشد ...

با اهالی تئاتر درباره نقش تئاتر تجربی

با اهالی تئاتر درباره نقش تئاتر تجربی

رضا بابک: تئاتر تجربی تجربه کردن در هر هنری وجود دارد و این تجربه در تئاتر نیز هست. گاهی تجربه در کاری جواب می‌دهد، اما گروهی که کار تجربی انجام می‌دهد باید آگاهی ...

به بهانه اجرای «اپرای عروسکی رستم و سهراب» به آهنگسازی لوریس چکناواریان و طراحی و کارگردانی بهروز غریب‌پور

به بهانه اجرای «اپرای عروسکی رستم و سهراب» به آهنگسازی لوریس چکناواریان و طراحی و کارگردانی بهروز غریب‌پور

آزاده سهرابی «ای اقبال فرومایه اینک می‌فهمم که در گردش چرخ تو نقطه‌ای است که وقتی انسان‌ها به اوج آن برسند، با سر سقوط می‌کنند.» تراژدی ادوارد دوم ـ مارلو بحث ...

یادداشت روزانه

یادداشت روزانه

بی‌تا ملکوتی: امان از دست بعضی از این تماشاگران تئاتر. چشم‌تان روز بد نبیند. در طول اجرای نمایش صخره‌های آبی (کار مشترک ژاپن و رومانی) قلقله‌ای بود. آن هم نمایشی که ...

باد، کلاه ما را کجا خواهد برد؟

باد، کلاه ما را کجا خواهد برد؟

کتایون حسین‌زاده فرهنگ ما برگرفته از سنت‌های ما است، برگرفته از افکار ما، اندیشه ما، مذهب ما، اعتقاد ما، نگرش ما و به طور کلی، لحظه به لحظه زندگی اکنون، گذشته و ...

دوره افول تفکرات اجتماعی در تئاتر

دوره افول تفکرات اجتماعی در تئاتر

قطب‌الدین صادقی جریان اندیشه در تئاتر ایران مسیرهای مختلفی را طی کرده است. این اندیشه هر دهه‌ای در تئاتر ایران به شکلی نمود داشته است، اما میزان شکوفایی آن در هر ...

تئاتر برای همه...

تئاتر برای همه...

حسین پارسائی خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که من به شما نگاه می‌کنم... از همان‌جا که ایستاده‌اید در صف یا منتظرید صف درست شود. همان وقتی که پر هستید از سوال‌ها و ...

تأثیر متقابل جشنواره و تئاتر

تأثیر متقابل جشنواره و تئاتر

دکتر فرشید ابراهیمیان رییس کانون ملی منتقدان تئاتر بدیهی است که هر فعالیت فرهنگی – هنری، به دلیل ماهیت و گوهر وجودی‌اش که طرح بخشی از شعور جامعه است، منتشر کننده ...

اکبر رادی، محمد رحمانیان، دانیال حکیمی، سیامک احصایی،رضا صابری، رویا تیموریان،پرویز پرستویی،الله مهرآوران

اکبر رادی، محمد رحمانیان، دانیال حکیمی، سیامک احصایی،رضا صابری، رویا تیموریان،پرویز پرستویی،الله مهرآوران

فهرست برگزیدگان انجمن نمایش، کانون ملی منتقدان تئاتر جمهوری اسلامی ایران، معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگری، دفتر آموزش و فرهنگ پیشگیری از ...

سرمای مسکو، سیستم خلاقه گرم ایرانی

سرمای مسکو، سیستم خلاقه گرم ایرانی

هوشنگ هیهاوند: پیش از این در یادداشت بولتن شماره ؟؟ به ضرورت دستیابی به «تئاتری برای ایران» و «تئاتری به نام ایران»، هم در محتوا و هم در «سیستم»‌ها، مثلا ضرورت ...

تئاتر، سرزمین‌ها، ملل

تئاتر، سرزمین‌ها، ملل

حسین پارسایی: خوب یادم هست همین سه سال پیش در جشنواره بهار ایرانی پاریس، تئاترهای ایرانی که روی صحنه رفتند چقدر نگاه کسانی که نسبت به ایران تصور غلطی داشتند اصلاح ...

گفتگو با ورونیک سکری

گفتگو با ورونیک سکری

«جهانی فکر کن، منطقه‌ای عمل کن، منطقه‌ای فکر کن، جهانی عمل کن.» این دیالوگ کارگردانی است که در کارگاه تاریک تجربه خانه هنرمندان یکی از اسطوره‌های قدیمی و تنهای ...

نگاهی به نمایش ”اسب‌های آسمان خاکستر می‌بارند”نوشته ”نغمه ثمینی”و کارگردانی”علی راضی”

نگاهی به نمایش ”اسب‌های آسمان خاکستر می‌بارند”نوشته ”نغمه ثمینی”و کارگردانی”علی راضی”

آن چیزی که”اسب‌های آسمان خاکستر می‌بارند” را متمایز جلوه می‌دهد، همان زبان است. استفاده از دو زبان متفاوت، نه زبان در شکل ادبیاتی‌اش که صرفاً به معنای تفاوت زبان ...

گفت‌وگو با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

گفت‌وگو با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

اشاره:شب گذشته محمد حسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمدحسین ایمانی خوشخو، معاونت فرهنگی – هنری و پرویز کرمی، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ...

مصاحبه با محمد علی خبری

مصاحبه با محمد علی خبری

نحوه عملکرد و سیاست کاری شما در برگزاری جشنواره تئاتر چه بوده است؟ در طول برگزاری جشنواره تئاتر فجر گروه نظارت و ارزشیابی به طور مستمر هم درطول سال و هم متمرکز بر خود ...

گپ و گفت مهرداد رایانی مخصوص با حسین پارسایی

گپ و گفت مهرداد رایانی مخصوص با حسین پارسایی

اشاره: دفتر بولتن برای درج نظرات حسین پارسایی سوالاتی را به دفتر ایشان ارسال کرد که همراه با یادداشتی از وی عودت داده شد. پارسایی در حاشیه برگه سوالات ارسالی نوشته ...

مجمع عمومی ITI تشکیل شد

مجمع عمومی ITI تشکیل شد

پنج تن از اعضای هیئت موسس، دکتر خاکی، دکتر دلخواه، مریم معترف، بهزاد فراهانی و حمید مظفری در زمان قرائت اساسنامه به ابهامات و سوالات حاضران پاسخ دادند.

یادداشتی بر عادل‌ها و جاده‌ها

یادداشتی بر عادل‌ها و جاده‌ها

عبدالرضا فریدزاده: وقتی متن نمایشی بزرگ و مهم است، برای اجرای آن چه باید کرد؟ ... دو نمونه را از همین جشنواره برمی‌گزینیم تا پاسخی برای این پرسش بیابیم: ۱ـ نمایشنامه ...

تئاتر، جامعه، نیاز

تئاتر، جامعه، نیاز

حسین پارسایی: همیشه از خودم پرسیده‌ام اگر قبول کنیم در هر جامعه‌ای همه رنگ‌ها از سفید تا سیاه وجود دارد، تئاتر بیشتر در حوالی کدام طیف رنگ‌ها حرکت می‌کند. آیا ...

نگاهی به نمایش «بامبی8» کاری از کشور هلند

نگاهی به نمایش «بامبی8» کاری از کشور هلند

بابک فرجی نمایش «بامبی ۸» اجرایی است به شدت مبتنی بر حرکت. این نمایش را در دو سطح می‌توان مورد توجه قرار دارد. سطح اول مربوط به شکل ظاهری اثر است که به شدت فرم‌گرا و ...

نگاهی به نمایش «یک زن، یک مرد»، بازنویسی مینو فرشچی و آزیتا حاجیان و به کارگردانی آزیتا حاجیان

نگاهی به نمایش «یک زن، یک مرد»، بازنویسی مینو فرشچی و آزیتا حاجیان و به کارگردانی آزیتا حاجیان

منوچهر اکبرلو: «ایالت سچوان» تمثیلی است از یک جامعه مبتنی بر رقابت. جامعه‌ای براساس ارزش‌های سرمایه‌داری. اگر «یک زن، یک مرد» بخواهد اندیشه «برشت» را ادامه دهد، ...

به یاد مهین اسکویی

به یاد مهین اسکویی

مهین اسکویی تولد: ۱۳۰۹ وفات: ۱۳۸۴ «مهین اسکویی» از دهه ۲۰ به کارگردانی و بازیگری نمایش پرداخت و از ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۷ در خارج از کشور مشغول فراگیری سیستم استانیسلاوسکی بود. او را ...

به یاد مهین اسکویی

به یاد مهین اسکویی

مهین اسکویی تولد: ۱۳۰۹ وفات: ۱۳۸۴ «مهین اسکویی» از دهه ۲۰ به کارگردانی و بازیگری نمایش پرداخت و از ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۷ در خارج از کشور مشغول فراگیری سیستم استانیسلاوسکی بود. او را ...