گزارشی از تمرین نمایش”زمین مقدس” نوشته و کار”ایوب آقاخانی” ایوب آقاخانی درباره حضور این پیر کهنه کار تئاتر میگوید: تصور من این بود که بهترین گزینه از میان نسلی که پیشکسوتان ما محسوب میشوند، داود رشیدی است. او هنوز هم علاقه ...
گزارشی از تمرین نمایش”لیلی و مجنون” به کارگردانی پری صابری کارهای نو انجام میدهم که با کارهای متد اول تئاتریمان متفاوت است. در کارهای من همیشه سه عنصر اندیشه یا همان دیالوگ، بیان حس توسط بدن و بیان توسط موسیقی بوده است.
تجلیل فرهنگستان هنر از علی نصیریان ایرج راد از جدی گرفتن تئاتر توسط علی نصیریان به نیکی یاد میکند و از تمرین در کارهای علی نصیریان به عنوانِ جایگاهی برای کشف نکات تازه و ترقی در بازیگری نام میبرد. ...
میزگرد تئاتر ملی با حضور یدالله آقاعباسی، حسین مسافرآستانه و عظیم موسوی تئاتر زبان جهانی و مشترک است که حرف واحدی را برای همگان میزند. تئاتر مثل شعر هر دوره شکل آن دوره را میگیرد. اگر در هر دوره هنر شکل زمانه خودش را بگیرد هنر ملی داریم
جعفر والی، فرشید ابراهیمیان و صادق عاشورپور در میزگرد تئاتر ملی این سنتها به شکل پیشین نمیتوانند جوابگو باشند ما میتوانیم از آن پتانسیل، عناصر و ارزشها به شکل سازمان یافته استفاده کنیم ما باید به سمت مفاهیمی حرکت کنیم که ...
گزارشی تحلیلی از سمینار پژوهشی”تئاتر ملی” در دانشگاه تهران وقتی صحبت از تئاتر ملی به میان میآید، بی اختیار دنبال مشخصههای آن میگردیم و از خود میپرسیم یک تئاتر یا نمایش چه ویژگیهایی باید داشته باشد تا آن را ملی بنامیم ...
گزارشی تحلیلی از سخنرانی دکتر قطبالدین صادقی درباره”تئاتر تجربی” تئاتر تجربی فقط به دنبال شکل نو و ابداعی نیست. یکی از وجوه آن کشف و بازسازی شکلهای گذشته به یک شکل دوباره است. آرین منوشکین در فرانسه به دنبال تجربه کردن مدیومهای ...
گزارشی تحلیلی از انتشار دو عنوان کتابشناسی در نهمین جشنواره بین الملی تئاتر دانشگاهی ایران علی تاجور برای ”کتابشناسی پایاننامههای نمایش”، پایاننامههای محدوده زمانی از سال ۱۳۴۱ تا اواخر شهریور ۱۳۸۴ را در نظر گرفته است و برای تهیه اطلاعات آن از روش ...
گزارشی از نشست مطبوعاتی برنامههای حوزه هنری در هفدهمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) رویکرد حوزه هنری به سمت و سوی هنر دینی است چون این هنرها با روح انسان در ارتباط است و اگر با روح ما سازگار شود بسیار برتر از هنرهای مدرن است.
گزارشی تحلیلی از مجموعه نمایشنامههای دور تا دور دنیا ”داستان یک پلکان” یک نقطه عطف برای آنتونیو بوئرو بایخو به شمار میآید، برای آن که این اثر از یک نویسنده تازه کار جمهوریخواه و چپگرا یک چهره مطرح میسازد. چنان که ...
پاسداشت بیش از چهل سال فعالیتهای هنری و علمی احمد دامود باید نسل ما خود را با نسل جدید تطبیق دهد و این اشتباه است که انتظار داشته باشیم که نسل جدید خودش را باید با قدیمیها وفق بدهد چون دنیای امروز به ظاهر در تمامی ...
گزارشی از جلسه نقد و بررسی نمایش”دو متر در دو متر جنگ” نیلوفر رستمی: جلسه نقد و بررسی نمایش”دو متر در دو متر جنگ” دیروز پس از اجرای نمایش با حضور کارگردان، بازیگرهای نمایش، مسئول جلسه(عباس غفاری) و تعدادی از تماشاگران ...
گزارشی تحلیلی از سخنرانی محسن حسینی، استاد دانشگاه درباره”تئاتر تجربی” او معتقد بود که پرفورمنس از قبل بوده و کسی که مدعی آغازگر خلق آن باشد، به گونهای دانستههای خود را زیر سوال برده است. از منظر حسینی، اوریپید یکی از پایهگذاران ...
گزارش افتتاحیه همایش تئاتر شناسی اوژن یونسکو احمد کامیابیمسک:بدیهی است که نویسندگان ما در قرن حاضر از بسیاری از نویسندگان غربی تاثیر گرفتهاند. اگر میخواهیم در برابر آنها ایستادگی کنیم. باید همه آنها را ...
گزارش افتتاحیه همایش تئاتر شناسی اوژن یونسکو احمد کامیابیمسک از اوژن یونسکو با توجه به گفتههایش در فیلم به عنوان یک نویسنده ضد ایدئولوژی یاد کرد و گفت:«او از کمونیست رومانی به فرانسه پناه برده و در آن جا که ...
با آروند دشتآرای؛ کارگردان درباره”تئاتر ایران در عرصههای بینالمللی” در صد سال اخیر اجراهای بینا فرهنگی به وجود آمده و پدیدهای است که بیشتر با توجه به تجربیاتی که پیتر بروک، آرین منوشکین و دیگران در نقاط مختلف در ارتباط با هنرمندانی ...
بانک اطلاعات در تاریخ تئاتر ایران نقش آگاهانهای دارد تاکنون تئاتر کشور به شکل تاریخ شفاهی انتقال پیدا کرده و حالا زمان آن رسیده که به شکل فرهنگ اینترنتی که جایگاهی بالاتر از فرهنگ مکتوب دارد منتقل شود.
گزارشی از گفت و گوی مترجمان ایبسن در هفته همایش یکصدمین سالگرد درگذشت او مترجمی کار آسانی نیست، در ترجمههای آثار ایبسن، معمولاً از زبانهای واسطه مثل انگلیسی و فرانسه استفاده شده است. اصولاً در ترجمه نمیتوان فقط یک کلمه را برگردان و ...
با بهروز غریبپور درباره”تئاتر ایران در عرصه بینالمللی” همان طور که ما امروز از تئاتر لهستان با حرارت و شور صحبت میکنیم، مطمئناً در آینده نزدیک در اروپا و آمریکا از تئاتر نوین ایران صحبت خواهند کرد.
محمد چرمشیر در جلسه نقد و بررسی نمایش”آواز ستارهها” اجرای آواز ستاره ها اجرای خوبی بود، نه به دلیل میزانسنها و نه به دلیل لباسهای بد بازیگرانت و نه به دلیل موسیقی و دکور بد نمایشات که دوستشان نداشتم فقط به این ...
احترام به تماشاگر در جشنواره به مثابه جذب مخاطبان جدید برای تئاتر است محسن حسینی در «تئاتر ۲۴» انتظار است، لااقل بخشی از کارهای نشده و شاید بیاهمیت برای دستهای، بهتر و با اهمیتتر با آن برخورد شود و به اصطلاح واژه شیک و مد روز اهل ...
گزارشی از آیینهای نمایشی نوروزی ایران در مناطق مختلف آرتمیس نیازی مسلم است که در ایران باستان، آیینها و مراسم ویژهای در مناسبتهای گوناگون اجرا میشده و هم اکنون بسیاری از آنها منسوخ شدهاند و یا در نقاط دور افتاده ...
گزارش و پژوهشی درباره مخاطبان تئاترهای واشنگتن از سال 2000 به بعد حسین شاکری مخاطبسنجی از جمله نکاتی است که در هنر بویژه در هنرهایی چون تئاتر که در آن مخاطب یکی از بخشهای اصلی آن به شمار می رود، بسیار مهم شمرده میشود؛ چرا که با ...
گزارشی از جایگاه مخاطب در تئاتر متأسفانه دغدغه نان، اکثر هنرمندان خلاق ما را به اقلیت تفکر در خصوص سطح آگاهیهای واقعبینیانه در مقوله تخصصی خود وادار کرده است.