پیشکسوت استان فارس مطرح کرد رحیم هودی: جشنوارههای منطقهای، به تئاتر فرصت دیده شدن میدهند رحیم هودی، هنرمند پیشکسوت استان فارس، برگزاری جشنوارههای تئاتر منطقهای را فرصتی برای دیده شدن و توجه به این هنر در سراسر کشور دانست.
گفتوگو با حسن دادشکر، پیشکسوت هنرهای نمایشی جشنوارههای تئاتر منطقهای، باید زمینهساز رفع مشکلات هنرمندان استانها شوند حسن دادشکر، هنرمند پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه برگزاری جشنوارههای تئاتر منطقهای، رویدادی ارزشمند و قابل تقدیر است، از لزوم توجه به خواسته جوانان هنرمندان فعال ...
امیرعلی تقیزاده، کارگردان نمایش «کشتی نوح»: 50 درصد اجرای هر تئاتری، سلیقه کارگردان است امیرعلی تقیزاده، نمایش «کشتی نوح» را اثری واقعگرا و مخاطبپسند معرفی کرد که در روند تولید آن به سلیقه اقشار مختلف جامعه توجه شده است.
کارگردان «حواستون به پیرزنهایی که از تنهایی پوسیدهان باشه» مطرح کرد انسانکشی در بستر یک کمدی سیاه امیرارسلان خالویی، کارگردان «حواستون به پیرزنهایی که از تنهایی پوسیدهان باشه» را اثری فارغ از تکرار با تکیه بر مضامینی همچون انسانکشی، نسلکشی و آسیبهای ...
آرمان طیران مطرح کرد «کمدی مرد کُمُدی»؛ گروتسک فرار انسان از تکنولوژی آرمان طیران، نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «کمدی مرد کُمُدی» این نمایش را گروتسکی از پناه بردن انسان به کنج تنهایی خودش برای فرار از تکنولوژی و روزهای بد دانست.
گفتوگو با کارگردان نمایش «اعترافها و دروغها» پیمان محسنی: قضاوت تماشاگران برای سرنوشت شخصیتها شوکهکننده است پیمان محسنی، کارگردان نمایش «اعترافها و دروغها» با بیان اینکه در این نمایش مخاطب تعیین میکند چه کسی زنده بماند و چه کسی مجازات شود؛ گفت انتخاب گناهکار از سوی ...
گفتوگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیهخوان حاضر در «سوگواره یاس» در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیهای را نمیتوان اجرا کرد ابوالفضل میرزااحمدی، شبیهخوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمیتوان هرنوع تعزیهای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکانهای عمومی، به مجالسی که بُعد ...
گفتوگو با کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر استان اردبیل احیای جشنوارههای تئاتر منطقهای؛ زمینهساز ارتقای آثار استانها ابراهیم عادلنیا، نویسنده و کارگردان نمایش «اخته» که به عنوان برگزیده جشنواره تئاتر استانی اردبیل در بخش صحنهای به جشنواره مناطق کشور راهپیدا کرده است، با ...
گفتوگو با کارگردان «قلادهای برای یک سگ مرده» حامد هادوی: کارهای سرگرمکننده با اندیشه مخاطب کاری ندارند حامد هادوی، کارگردان نمایش «قلادهای برای یک سگ مرده» با بیان اینکه کارهای سرگرمکننده با اندیشه مخاطب کاری ندارند، گفت ما مخاطب را درگیر حقایق میکنیم.
گفتوگو با نویسنده و کارگردان «دور» وحید نفر: تئاتر باید آینهای برای تماشاگر باشد وحید نفر، نویسنده و کارگردان نمایش «دور» با بیان اینکه تئاتر باید آینهای برای تماشاگر باشد، گفت اینکه تماشاگر با رضایت و با یک فضای ذهنی متفاوت از زمانی که وارد ...
حسین تفنگدار، کارگردان «ورا نام تهمینه سهراب کرد» مطرح کرد در تاریخ ایران بهاندازه کافی به مردان پرداخته شده است حسین تفنگدار، کارگردان و نویسنده نمایش «ورا نام تهمینه سهراب کرد» میگوید همه ما موظف هستیم به زنان بپردازیم؛ در طول تاریخ ایران بهاندازه کافی به مردان پرداخته ...
گفتوگو با ماهیار چرمچی، نویسنده و کارگردان «گناه مشترک»؛ بازسازی چند تابلوی نقاشی روی صحنه ماهیار چرمچی، نویسنده، طراح و کارگردان، نمایش «گناه مشترک» را اثری زنانه و پرسشگر معرفی کرد که در برخی از صحنههای آن به بازسازی چندین تابلوی مهم تاریخ نقاشی ...
گفتوگو با طراح و کارگردان «به دنبال دروغگو» رامین دولتآبادی: انتقاد به زبان کمدی، راه رفتن روی لبه تیغ است رامین دولتآبادی، طراح و کارگردان نمایش «به دنبال دروغگو» استفاده از ژانر کمدی را برای بیان حرفها و بیان انتقادات، راه رفتن روی لبه تیغ میداند.
با هدف حمایت از آثار نمایشی خلاق دانشجویان «هفته تئاتر دانشگاهی»، دی ۱۴۰۲ برگزار میشود امیرحسین حریری، مدیر کانون تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی اعلام کرد هفته تئاتر درون دانشگاهی در دانشکدههای تخصصی تئاتر تهران در دی ۱۴۰۲ برگزار میشود.
گفتوگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن» مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیهکننده نمایش ماست مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیهکننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه ...
گفتوگو با کارگردان نمایش «هاروی» وحید صالحی: از کمدی کاستیم تا به معنا بپردازیم وحید صالحینظامآبادی، با بیان اینکه «هاروی» نمایشدهنده روزمرگیهای ماست، از کم کردن بار کمدی متن برای پرداخت بیشتر به اندیشه متن و معنا و مفهوم نمایش گفت.
کارگردانان نمایش «فراموشی» مطرح کردند تئاتر از رقابتی شدن و حذف اندیشه رنج میبرد مهدی زندیه و آیدین تمبرچی، کارگردانان نمایش «فراموشی» درحالیکه این اثر را پرداخت متفاوتی از اشکال نسیان و فراموشی به لحاظ اجتماعی، روانشناختی و روابط بین فردی ...
گفتوگو با نویسنده و کارگردان «سالومه» بابک پرهام: حداکثر فروش تئاتر هم درآمدی برای هنرمندان ندارد بابک پرهام، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر با بیان اینکه مبلغ بلیتهای تئاتر و هزینههای تولید این هنر نیاز به سیاستهای حمایتی مانند سیاست تشویق مالیاتی دارد، ...
گفتوگو با داوود کیانیان «نمایش خلاق»؛ نمایشی فرآیندمحور با مخاطبانی که بازیگرانش هستند داوود کیانیان، نویسنده، پژوهشگر و پیشکسوت تئاتر ضمن اشاره به تفاوت ساختار، اجرا و همچنین رده سنی مخاطبان در نمایش خلاق با تئاتر خلاق، نمایشهای تولیدشده در این ...
گفتوگو با کارگردان کرمانی که با هنرمندان توانیاب نمایش کار میکند محسن میرزایی: تئاتر معلولین برای جامعه آگاهیبخش است محسن میرزایی هنرمندی که تجربه کار با معلولین را دارد بر این باور است که تئاتر معلولین برای جامعه آگاهیبخش است و در این مسیر، هم مخاطبان در جریان زندگی این افراد ...
گفتوگو با طیبه کریمی، بازیگر پانتومیم «جامپ کات» در کشور ادبپروری چون ایران، اجرای تئاتر فیزیکال سخت است طیبه کریمیدولتآبادی، بازیگر پانتومیم «جامپ کات»، با اشاره به پیشینه شعر و ادب در کشورمان و اخت بودن تماشاگران با نمایشهای دیالوگمحور، اجرای آثار فیزیکال را ...
ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر: تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر میگوید اجراهای نمایشی که تولید جدید باشند و هنرمندان پیشکسوتی که سالها در این عرصه کارکردهاند و سابقه کارگردانی بسیاری ...
گفتوگو با داور واقعهخوانی جشنواره میراث فرهنگی بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعهخوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامهریزی مدون و ساماندهیشده برای ادامه ...
گفتوگو با اسماعیل خلج هنرمندی که زبان جنوب شهر را به صحنه تئاتر آورد اسماعیل خلج، هنرمند پیشکسوت تئاتر، زبان اکثر نمایشنامههایش را برآمده از مردم جنوب شهر دانست که در فضاهای متفاوتی از جمله خانه، بازار، خیابان، قهوهخانه و ... روایت ...
کارگردان و بازیگر جوان نمایش «من نوید نیستم!»: علی خوشرو: خود بودن، چالش اصلی این روزهای ماست سیدعلی خوشرو، کارگردان و بازیگر ۲۰ ساله نمایش «من نوید نیستم!» که این روزها در کافهتریای چهارسو تئاتر شهر اجرا میشود، میگوید یکی از چالشهای اصلی در زندگی هر ...
تهیهکننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد جلیل اکبریصحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد جلیل اکبریصحت با اشاره به اینکه نمایش «رستاخیز عشق» به زندگی مولانا میپردازد، تأکید کرد «رستاخیز عشق» در ۱۴ پرده، مقاطع مهم زندگی مولانا را دنبال میکند. او ...
گفتوگو با مترجم و کارگردان نمایش «مجوز» محمد شبدار: واقعیت و توهم در جهان پیراندللو بههمآمیخته است محمد شبدار، کارگردان نمایش «مجوز» با بیان اینکه در جهان پیراندللو مرز بین واقعیت و توهم درهممیآمیزد، گفت برای اجرای این اثر از واقعگرایی فاصله گرفتهایم.
گفتوگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم حسین اصل عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیدهای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، میگوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی ...
گفتوگو با کارگردان نمایش «مینیبوس» غلامحسین دولتآبادی: باید از مصورسازی تاریخ اجتناب کرد غلامحسین دولتآبادی، کارگردان نمایش «مینیبوس» با بیان اینکه امروزِ ما همواره به گذشته وابسته است درباره نگارش نمایشنامههای تاریخی گفت در پرداختن به درامهای ...
مونا فرجاد کارگردان «اتاقی در هتل»: کمدی سایمون در زندگی شخصیتهایش جاری است مونا فرجاد، بازیگر و کارگردان «اتاقی در هتل» با اشاره به اینکه کمدی آثار سایمون در زندگی شخصیتهای او جاری است، میگوید تمرکز خود را روی طبیعی بودن نقشها فارغ از ...
گفتوگو با نویسنده و کارگردان «مدرسه دلقکها» نیما مظاهری: رویدادهای رقابتی، نابودگر استعداد هنرجویان است نیما مظاهری، با اشاره به پتانسیل فضای فانتزی در انتقال مفاهیم، «مدرسه دلقکها» را نقدی بر رقابتی بودن رویدادهای هنری بهعنوان عامل نابودگر و ناامیدکننده استعداد ...
گفتوگویی به بهانه نشستهای چخوفخوانی داریوش مودبیان: نمایشنامهخوانی ما با اروپاییها فرق دارد داریوش مودبیان، میگوید نمایشنامهخوانی به این شکلی که در ایران به آن پرداخته میشود، بیشتر یک نوع نمایش رادیویی است، در حالیکه در کشورهای اروپایی، متن طوری ...
سهند خیرآبادی، کارگردان نمایش «این دنیا یه کنسرت... به من بدهکاره» مطرح کرد تصور، ارزشش بیشتر از تصویر است سهند خیرآبادی نویسنده و کارگردان نمایش «این دنیا یه کنسرت... به من بدهکاره» که در تئاتر شهر روی صحنه است، میگوید تصور، ارزشش بیشتر از تصویر است -جملهای که در قالب ...
گفتوگو با عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم اصغر نوبخت: رشد هنرجویان در گرو بهرهگیری از تجارب پیشکسوتان است اصغر نوبخت، عضو هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم بر لزوم بهرهگیری از تجارب هنرمندان حرفهای و پیشکسوت در تربیت هنرجویان تأکید دارد و میگوید اگر ...
منوچهر اکبرلو از جای خالی مضامین بومی در آثار نمایشنامهنویسان گفت عدم اعتماد بهنفس و توهمِ دانستن، باعث کمبود تئاتر بومی میشود منوچهر اکبرلو، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه براین باور است که عدم اعتماد به نفس و توهمِ دانستن از مهمترین عواملی است که باعث کاهش کیفیت آثار نمایشی در سراسر ...
گفتوگو با داور جشنواره تئاتر استان مازندران هوشنگ توکلی: پیشرفت هنرمندان و حمایت مدیران، یک معادله دوطرفه است هوشنگ توکلی هنرمند پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران که یکی از داوران سیوپنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران بود، از پیشرفت هنرمندان جوان تئاتر استان ...
مدیر هماهنگی امور استانهای ادارهکل هنرهای نمایشی مطرح کرد حسن رونده: جشنوارههای استانی زمینهساز تقویت اجراهای عمومی هستند حسن رونده، مدیر هماهنگی امور استانهای ادارهکل هنرهای نمایشی کشور بر این باور است که جشنوارههای استانی، وامدار تولیداتی خواهد بود که گروهها در طول فرایند یک ...
گفتوگو با داور جشنواره تئاتر استانی قم شهرام نوشیر: چشمانداز تئاتر خیابانی با حضور جوانان روشن است مدیر کانون نمایش خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که نوع فعالیتهای جوانان هنرمند کاملاً رضایتبخش است و آنها ...
گفتوگو با داور سیوپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان محسن سراجی: نمایش خیابانی باید جلوهگاه هویت فرهنگی و بومی باشد محسن سراجی که به همراه سعید نجفیان و ساسان قجر داوری سیوپنجمین جشنواره استان زنجان را عهدهدار بوده، معتقد است تا وقتی تئاتر هویت مستقل فرهنگی خود را پیدا نکند ...
گفتوگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است رضا صابری، کارگردان و نویسنده پیشکسوت، با بیان اینکه مشکل نمایشنامهنویسی در کشور و به ویژه در شهرستانها، به یک اپیدمی تبدیل شده است، مرزهای ایجاد شده بین تئاتر ...
گفتوگو با نویسنده و کارگردان «مامان» الهام سلجمحمودی: نمایش عروسکی مختص به کودکان نیست الهام سلجمحمودی، نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «مامان» میگوید نمایش عروسکی دنیای نامحدودی دارد که تنها مختص به کودکان نیست و با کمک آن میتوان مفاهیم عمیق را ...
در گفتوگو با سیدصادق فاضلی، کارگردان نمایش «آرش، روایتی دیگر» مطرح شد 20 سال انتظار کارگردان خوزستانی برای اجرای اثری از بهرام بیضایی سیدصادق فاضلی، کارگردان نمایش «آرش، روایتی دیگر» که در اهواز روی صحنه است، میگوید برای اقتباس از اثر بزرگ بهرام بیضایی و به صحنه بردن آن، ۲۰ سال انتظار کشیده است.
آروند دشتآرای مطرح کرد «آواز عاشقانه دختر دیوانه»؛ زیستن در جهانی که بَزک شده است آروند دشتآرای، کارگردان نمایش «آواز عاشقانه دختر دیوانه» با بیان اینکه ما در جهانی زندگی میکنیم که همه چیز در آن بَزک میشود، گفت این نمایش شبیه وسوسهای است ...
گفتوگو با کارگردان «استخوان ماهی جادویی» احسان مجیدی: زنگ خطر آثار کودک به صدا درآمده است احسان مجیدی، کارگردان «استخوان ماهی جادویی» با بیان اینکه نبود زیرساخت مناسب از نظر متن و سالن اجرا برای تولید تئاتر نوجوان یکی از مشکلات اساسی این عرصه است، از به ...
در گفتوگو با داور سیوپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحالوبختیاری مطرح شد جلیل رفیعی: پیشکسوتان باید در کنار هنرمندان جوان بمانند جلیل رفیعی، داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری جوانگرایی در جشنوارههای تئاتر را اتفاقی خوب ارزیابی کرد، بهشرط آنکه این موضوع در همراهی با ...
در گفتوگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد قصههای بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالشهای جدید فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصههای بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامهنویس فرصت ساخت شخصیتهای جدید با ...
گفتوگو با عضو هیئت انتخاب خیابانی جشنواره تئاتر استان تهران مجید ستایش: تئاتر خیابانی مایه حیات تئاتر صحنهای است مجید ستایش، عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر استان تهران، تئاتر خیابانی را عامل مهمی برای هدایت مخاطب ناآشنا با تئاتر به تالارهای نمایشی و سالنهای اجرای تئاتر ...
گفتوگو با مهرداد قرآنکیش فقدان تئاتر نوجوان، فاصله حلنشدنی بین تئاتر کودک و بزرگسال است مهرداد قرآنکیش، نویسنده و کارگردان نمایش کودک با بیان اینکه استمرار فعالیت هنرمندان این حوزه باعث شناخته شدن فرهنگسراها بهعنوان پاتوق تئاتر کودک شده است، از ...
دو نمایش با یک کارگردان در خانه موزه استاد انتظامی افشین قاسمی: کار پرمخاطب باید سالها روی صحنه بماند افشین قاسمی، کارگردان تئاتر که از اول آذر با نمایش «خردهجنایتهای زن و شوهری» و «عمو ماهیگیر» در خانه موزه استاد انتظامی میزبان مخاطبان کودک و بزرگسال خواهد بود، ...
گفتوگو با محمدعلی زمانی، کارگردان «زندگی من یک من ساده» کارگاه نمایش تئاتر شهر، سالن آماتورها نیست محمدعلی زمانی، کارگردان نمایش «زندگی من یک من ساده»، تاکید کرد نباید کارگاه نمایش تئاتر شهر را سالنی برای اجراهای آماتوری به شمار آوریم.
گفتوگو با کارگردان و نویسنده نمایش «سیاهان مالکوم ایکس را ذبح میکنند» نیما گودرزی: جوانان حمایت نشوند، رها میکنند و میروند نیما گودرزی کارگردان و نویسنده نمایش «سیاهان مالکوم ایکس را ذبح میکنند» میگوید اگر جوانان حمایت نشوند، چه مادی چه معنوی، ول میکنند میروند.
گفتوگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری احسان جانمی: تئاتر در جریانسازی فرهنگی تاثیرگذار است احسان جانمی عضو هیئت داوران سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری میگوید لازم است ارگانها و نهادها از نظر تأمین هزینههای اجرایی و حمایت از هنرمندان وارد ...
گفتوگو با تهیهکننده و مجری طرح تئاتر میثم احمدی: تئاتر نیازمند تعریف مشخصی از جایگاه و عنوان تهیهکننده است میثم احمدی، تهیهکننده و مجری طرح تئاتر با تأکید بر لزوم تعریف مشخص از جایگاه و عنوان تهیهکننده در تئاتر گفت تمامی سازمانها باید روی آثار مدرن، بهروز و ...
گفتوگو با کارگردان «مهمانسرای دو دنیا» صابر کریمی: وظیفه کارگردان خلق فضا و اتمسفر نمایش است صابر کریمی، کارگردان نمایش «مهمانسرای دو دنیا» با بیان اینکه سینما و تئاتر یعنی ساخت فضا و اتمسفر و کارگردان باید بهمنظور خلق این فضا تلاش کند، گفت سعی کردم تا ...
گفتوگو با بازیگر نمایش «حقایقی درباره سگها و گربهها» ویدا جوان: به تقدس تئاتر، اخلاقیات و معیارهای این هنر اعتقاد دارم ویدا جوان، بازیگر نمایش «حقایقی درباره سگها و گربهها» با بیان اینکه تئاتر و بازیگری روی این صحنه مقدس تنها مسئلهای است که نسبت به آن متعصب هستم و شدیداً به ...
در گفتوگو با الهه پورجمشید مطرح شد «تله و زیون»؛ نمایشی از بیگانگی و ازهم گسیختگی خانواده الهه پورجمشید، طراح و کارگردان نمایش «تله و زیون» میگوید بیگانگی و ازهم گسیختگی خانواده بهعنوان هدف و نگاه اولیه متن، موضوعی نیست که تکراری شود و یا تنها مختص به ...
گفتوگو با بازیگر و کارگردان پانتومیم حامد نصرآبادیان: نسل جدید حوصله شنیدن دیالوگهای سنگین و طولانی ندارد حامد نصرآبادیان، بازیگر، کارگردان پانتومیم «جامپ کات» با بیان اینکه جامعه هدف این اثر زنان و کودکان هستند، گفت تماشاگر نسل جدید دیگر حوصله شنیدن دیالوگهای سنگین ...
کارگردان نمایش «مرثیهای برای یک مرد مرده» مطرح کرد تلفیق درست سبکهای نمایشی باعث روان بودن اجرا میشود کیانوش ایازی، کارگردان نمایش «مرثیهای برای یک مرد مرده» معتقد است که در تازهترین کار خود با تلفیق مینیمال و سوررئال تلاش کرده است تا روایتش از نمایشنامه اثر در ...
گفتوگو با کارگردان و بازیگر «مناظره وایادولید» هوشمند هنرکار: فرم نباید مزاحم ارتباط اندیشه تئاتر با تماشاگر باشد هوشمند هنرکار، بازیگر و کارگردان «مناظره وایادولید» با بیان اینکه در این اثر تلاش شده تا دغدغههای انسانی و اجتماعی به نمایش درآید، گفت به شعبدهبازیهای نور، ...
در گفتوگو با کارگردان «دشمن خدا» مطرح شد مخاطب به مثابه دوربین مداربستهای است برای قضاوت مجید عراقی، کارگردان و بازیگر نمایش «دشمن خدا» با اشاره به اینکه دروغ جزئی از فرهنگ جامعه شده است، گفت مخاطبان این نمایش در جایگاه دوربین مداربستهای هستند که ...