گزارشی تحلیلی از شرایط تئاتر و نمایشنامهنویسی برای کودکان نغمه ثمینی:باید تئاتر به برنامهای جدی برای بچهها تبدیل شود و از این رو بهتر است متولیان آموزش و پرورش، مدارس را به سالن تئاتر مجهز کنند و مسؤولان فرهنگ و هنر کشور ...
شکرخدا گودرزی، در نشست مطبوعاتی : محمود استادمحمد، محمد چرمشیر، عباس جهانگیریان، اعظم بروجردی و شهرام کرمی در بخش انتخاب متون پنجمین جشنواره کانونهای نمایش سازمان فرهنگی هنری
جلسه نقد و بررسی نمایش"ماه در آب" نوشته و به کارگردانی محمد یعقوبی در برنامه گفتوگی روز"شبکه رادیویی گفتوگو" برگزار شد. به گزارش سایت ایران تئاتر، در ...
گرایشهای نوین در نمایش عروسکی جهان از نگاه جواد ذوالفقاری جواد ذوالفقاری از مکتب"باهاوس" که به بهانه تحول در معماری در سال ۱۹۱۹ ایجاد شده بود، اشاره کرد و گفت:«پل کلی براساس تأثیر پذیری از مکتب باهاوس تحولی در نمایش ...
احصایی نمایش خود را به دلیل تشویق و استقبال خارجیها، خوب نمیداند بلکه کار خود را خوب میداند از این جهت که باعث رضایت خاطر تماشاگران ایرانی و خارجی شده است. او همچنین به امیررضا کوهستانی و حضور بینالمللیاش اشاره میکند که هر سال در چند جشنواره بینالمللی حاضر میشود و باعث اعتبار و شناسایی تئاتر کشورمان در سطح جهانی شده است. احصایی نمایش خود را به دلیل تشویق و استقبال خارجیها، خوب نمیداند بلکه کار خود را خوب میداند از این جهت که باعث رضایت خاطر تماشاگران ایرانی و خارجی شده است. او ...
سفرنامه کانون ملی منتقدان تئاتر به کنگره فوقالعاده کانون جهانی منتقدان تئاتر کره جنوبی تقریباً در تمامی آسیا مسئله تأکید بر حرکت، تصویرسازی و شکل در اجرا و رجحان آن بر متن عمومیت یافته است
بهناز جعفری، بازیگر نمایش، درباره انتخاب نقشش گفت:«جملهها هنوز هم برایم یک طراوت خاص دارد. هر شب آنها را مرور میکنم و چیزهایی جدیدی را در آن کشف میکنم، اما هنوز بر روی کاری که انجام میدهم مهر تایید نزدهام.» بهناز جعفری، بازیگر نمایش، درباره انتخاب نقشش گفت:«جملهها هنوز هم برایم یک طراوت خاص دارد. هر شب آنها را مرور میکنم و چیزهایی جدیدی را در آن کشف میکنم، اما هنوز ...
رضا کیانیان اعتقاد دارد که هنر رایج به جوهر انسان حرف میزند. این جوهر نیز هر روز رشد نمیکند، بلکه هر روز در حال کشف شدن است. رضا کیانیان اعتقاد دارد که هنر رایج به جوهر انسان حرف میزند. این جوهر نیز هر روز رشد نمیکند، بلکه هر روز در حال کشف شدن است.
عروسکهای این نمایش، چشم، ابرو و دهان ندارند. زهرا صبری این سبک را شیوه کار خود میداند و در تمام نمایشهایش از عروسکهای بدون چشم و ابرو و استفاده میکند، فقط طرح کلی صورت و بینی وجود دارد. عروسکهای این نمایش، چشم، ابرو و دهان ندارند. زهرا صبری این سبک را شیوه کار خود میداند و در تمام نمایشهایش از عروسکهای بدون چشم و ابرو و استفاده میکند، فقط طرح ...
دکتر مجید سرسنگی در پنجمین نشست فرهنگستان هنر: مدیر گروه هنرهای نمایشی دانشکده پردیس هنرهای زیبا، فرضیه پژوهش خود را این گونه معرفی کرد:«ساختار فعلی مدیریتی تئاتر کشور سبب توسعه و بالندگی این هنر نمیشود و این ...
انتشارات سروش با توجه به نیاز روزافزون دانشجویان و دانش پژوهان به منابع مطالعاتیِ غنیتر بر آن شده تا با چاپ و نشر کتابهایی که مشتمل بر مجموعهای از مقاله، ترجمه و تالیف، میزگرد و مصاحبه، در عرصههای مختلف فرهنگی است، در جهت هدف یاد شده گامی بردارد. انتشارات سروش با توجه به نیاز روزافزون دانشجویان و دانش پژوهان به منابع مطالعاتیِ غنیتر بر آن شده تا با چاپ و نشر کتابهایی که مشتمل بر مجموعهای از مقاله، ترجمه و ...
در این نمایش که قرار است از اواخر آبان ماه در تالار سایه اجرا شود، حسن معجونی(دولیچ)، فرهاد اصلانی(رُوز)، سیامک صفری(فرانتس)، شبنم مقدمی(زن)، هومن برقنورد(دکتر)، اشکان صادقی(دوموکوس) و سیدمهرداد ضیایی(ناج) بازی میکنند. بهروز غریبپور(طراح صحنه و لباس)، کریستف رضاعی(آهنگساز) با حسین پاکدل همکاری میکنند. در این نمایش که قرار است از اواخر آبان ماه در تالار سایه اجرا شود، حسن معجونی(دولیچ)، فرهاد اصلانی(رُوز)، سیامک صفری(فرانتس)، شبنم مقدمی(زن)، هومن برقنورد(دکتر)، ...
در اولین نشست مطبوعاتی تعاونی مسکن خانه تئاتر مطرح شد رضا آشفته: اولین نشست مطبوعاتی تعاونی مسکن خانه تئاتر روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه با حضور ایرج راد(مدیر عامل خانه تئاتر) کاظم هژیرآزاد(رئیس هیأت مدیره تعاونی مسکن) و ...
این روزها در سالن اصلی تئاترشهر، شاهد تمرین نمایش"پایین، گذر سقاخانه" هستیم. این هشتمین نمایشنامه از آثار استاد اکبر رادی است که توسط هادی مرزبان برای صحنه آماده میشود. وقتی وارد سالن شدم، گروه، گرم تمرین بود. تمام دکور صحنه چند صندلی تاشو و دو نیمکت چوبی است که محیط یک قهوهخانه قدیمی را تداعی میکندو چند استکان کوچک در دست بازیگران است. این روزها در سالن اصلی تئاترشهر، شاهد تمرین نمایش"پایین، گذر سقاخانه" هستیم. این هشتمین نمایشنامه از آثار استاد اکبر رادی است که توسط هادی مرزبان برای صحنه ...
گزارشی از مراسم بزرگداشت مرحوم محمدرضا آقاسی توسط گروه تئاتر موسسه فرهنگی هنری گیتی مراسم بزرگداشت و تجلیل از مرحوم محمدرضا آقاسی شاعر اهل بیت شامگاه دیشب سهشنبه هجدهم مهرماه ۸۵ در تالار قشقایی تئاتر با حضور تماشاگران، خانواده آن مرحوم و معاون هنری ...
ایرج راد در مراسم تجلیل از عزتا... انتظامی در خانه تئاتر: به اعتقاد ایرج راد، باید شیوه و سبک بازی عزتا... انتظامی و نحوه رسیدن او به نقش تدریس شود. اگر امروز انتظامی به مقام والایی میرسد و در جهان از او تجلیل میشود، به ...
نگاهی به محدودیتهای دانشکدههای تئاتری بخشی از مشکلات به نوع جذب مسئولان دانشکده برمیگردد که بیشترشان تحصیلات مدیریتی دارند و تئاتر نخواندهاند همچنین بخش دیگری از مشکلات به نوع تعاملات میان فضای ...
گزارشی از جشنواره چهارم تئاتر رضوی در تهران هدف ما از برگزاری این جشنواره توجه به کیفیت آثار و برگزاری جشنوارهای در شأن امام رضا(ع) است
جلسه گفتوشنود با تماشاگران و بررسی نمایش"شهادت خوانی انسانهای... " توسط انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، شامگاه سه شنبه ۱۱ مهر ۸۵ با حضور عباس ...
منیژه محامدی نمایش کوری را یک کار غیرمتعارف معرفی کرد که اصولاً از ضوابط ارسطویی تبعیت نمیکند منیژه محامدی نمایش کوری را یک کار غیرمتعارف معرفی کرد که اصولاً از ضوابط ارسطویی تبعیت نمیکند
این جلسه، اولین جلسه خبرنگاران هنری انجمن صنفی روزنامهنگاران ایران پس از تشکیل و اعلام موجودیت است این جلسه، اولین جلسه خبرنگاران هنری انجمن صنفی روزنامهنگاران ایران پس از تشکیل و اعلام موجودیت است
آتیلا پسیانی در نشست تخصصی انجمن کارگردانان خانه تئاتر: تئاتر تجربی توسط افرادی صورت میگیرد که به عنوان حرفهای تئاتر استخوان خورد کردهاند و امروز با توانایی و تسلط بر عناصر تئاتری به دنبال زبان ناب خود در تئاتر ...
فضای خلق شده در اجرای این نمایش مابین فضای غربی و ایرانی حرکت میکند فضای خلق شده در اجرای این نمایش مابین فضای غربی و ایرانی حرکت میکند
در این نمایش، پردیس افکاری استاد صحنه هست و بازی شکوفایی دارد. من هرگز بازی درخشان این هنرمند در نمایش"باغ آلبالو" به کارگردانی دکتر رکنالدین خسروی را فراموش نمیکنم در این نمایش، پردیس افکاری استاد صحنه هست و بازی شکوفایی دارد. من هرگز بازی درخشان این هنرمند در نمایش"باغ آلبالو" به کارگردانی دکتر رکنالدین خسروی را فراموش ...
محمد چرمشیر در مراسم بزرگداشت علیرضا نادری علیرضا نادری نویسنده بسیار بسیار بزرگی است. اگر ما او را الگوی نوشتار قرار نمیدهیم، چون راز و رمز او را پیدا نمیکنیم
تمام دکور نمایش تحت تاثیر نقاشی قهوهخانهای است و با یاد نقاشیهای محمد مدبر و فتحالله قوللر آغاسی و محمد قوللر آغاسی انجام شده و لباسهای بازیگران نیز با استفاده از همین سبک نقاشی شده است. همچنین برای اولین بار با استفاده از پرده درویشی که معمولاً با استفاده از آن واقعه کربلا خوانده میشود، داستان رستم و سهراب را اجرا خواهیم کرد تمام دکور نمایش تحت تاثیر نقاشی قهوهخانهای است و با یاد نقاشیهای محمد مدبر و فتحالله قوللر آغاسی و محمد قوللر آغاسی انجام شده و لباسهای بازیگران نیز با ...
جلسه نقد و بررسی بازیهای بازیگران نمایش"شهادتخوانی انسانهای سرگشتهای که..." توسط انجمن بازیگران خانه تئاتر، شامگاه جمعه ۳۱ شهریور ۸۵ در تالار قشقایی ...
پتر هانتکه در ادامه مسیر خود با موضعگیریهای مستقیم و مرسوم در ادبیات مخالفت میکند و مبانی نظری خود را در نقد زبان مطرح مینماید و در ادامه یک بار دیگر به شیوه روایت سنتی بازمیگردد پتر هانتکه در ادامه مسیر خود با موضعگیریهای مستقیم و مرسوم در ادبیات مخالفت میکند و مبانی نظری خود را در نقد زبان مطرح مینماید و در ادامه یک بار دیگر به شیوه ...
دکتر فرزان سجودی"لیلی و مجنون" را در یک نگاه یک کلاژ پست مدرن معرفی کرد و گفت:« "لیلی و مجنون" یک پارودی است و در آن خنده بر وجه ملودراماتیک و غمانگیز آن غالب است.» دکتر فرزان سجودی"لیلی و مجنون" را در یک نگاه یک کلاژ پست مدرن معرفی کرد و گفت:« "لیلی و مجنون" یک پارودی است و در آن خنده بر وجه ملودراماتیک و غمانگیز آن ...
گزارشی از اجراهای نمایش در هفته دفاع مقدس در حالی که آرام آرام به هفته دفاع مقدس نزدیک میشویم، تئاتر و تئاتریها نیز خود را برای گرامیداشت این ایام آماده میکنند.
گزارشی تحلیلی از نمایشنامهخوانی اکبر رادی هنر یک عمل فردی است و اصلاً نمیتواند دسته جمعی باشد. وقتی یک گروه جمع میشوند و با همکاری هم در پی خلق یک موقعیت نمایشی برمیآیند، قتل زبان صورت میگیرد. متعادل شدن ...
گزارشی از چهارمین نشست تخصصی انجمن کارگردانان خانه تئاتر با حضور محمد رحمانیان و ایوب آقاخانی رضا آشفته: ایوب آقاخانی در چهارمین نشست تخصصی انجمن کارگردانان خانه تئاتر گفت:«تئاتر در سراسر جهان و به ویژه کشورمان با سیاست پیوند خورده است. شاید این دید جالبی ...
اولین جشنواره سراسری آموزشگاههای آزاد هنری نیمه اول آذر ماه همزمان با برگزاری گرامیداشت هفته بسیج، جشنواره بزرگی با عنوان محمد الدوره به مدت دو روز در یزد برگزار میشود که البته سعی داریم از سال آینده آن را به ...
گزارشی از کارگاه روی فروتی نیلوفر رستمی: "روی فراتی"، مدیر فعلی تئاتر ستمدیدگان پاریس و دستیار آگوستو بوال و شاگرد آرین منوشکین در جشنواره تئاتر عروسکی امسال کارگاه تخصصی را با ...
محمد اطبایی مدیر بینالملل مرکز هنرهای نمایشی محمد اطبایی مدیر بینالملل مرکز هنرهای نمایشی از عدم حضور ۱۵ گروه خارجی را در جشنواره یازدهم بهعنوان اتفاقی در بههم ریختن رویاهای جشنواره یاد کرد. وی بااشاره ...
گزارشی از نمایشهای خیابانی جشنواره از دور که میآیید حضورشان را متوجه میشوید. حضوری که آمیخته به رنگهای متفاوت و موسیقی بلند است و همین دو عنصر است که کنجکاوی رهگذران را بر میانگیزد و ظرف مدت کوتاهی ...
شازده کوچولو همه را به تالار اصلی کشاند نمایش «شازده کوچولو» از کشور ارمنستان، بیشترین تعداد تماشاگران را در روز چهارم جشنواره به خود اختصاص داد؛ بهطوری که دو طبقه تالار اصلی هنگام اجرای این نمایش کاملا ...
گزارشی از اجرای نمایش “ملودی شهر بارانی” در رشت از هشتم تا یازدهم شهریور ماه نمایش “ملودی شهر بارانی” نوشتهی اکبر رادی به کارگردانی هادی مرزبان در سالن تاتر مجموعه فرهنگی سردار جنگل ...
در حین این پرسش و پاسخها، برخی از حضار نسبت به رأی و نظر خوزه مخالفت نشان دادند و همین باعث تطابق دو فرهنگ و تناقضات آنها در حیطه نمایش و به خصوص نمایش عروسکی میشد. یکی دیگر از حضار، احساس شخصیاش را از همخوانی نشانههای"مالیخولیای گذر زمان"، با داستان کوتاه"مرگ و نقاب سرخ" نوشته ادگار آلن پو شبیه و در یک راستای مفهومی دانست. او از خوزه پرسید که آیا برداشت یا بازنویسی، این داستان را به نام"مالیخولیا در... " به ص در حین این پرسش و پاسخها، برخی از حضار نسبت به رأی و نظر خوزه مخالفت نشان دادند و همین باعث تطابق دو فرهنگ و تناقضات آنها در حیطه نمایش و به خصوص نمایش عروسکی ...
گزارش کارگاه آموزشی گروه اسپانیا وقتی آدم، کتابی میخواند تصور خاصی از پرسناژهای آن دارد وقتی کتاب تبدیل به فیلم سینمایی شود آدم متوجه میشود با کتاب ارتباط بهتری بر قرار کرده است چون در آن جا ...
من نباید مبارک را برای شما توصیف کنم؛ ولی میتوانم راجع به مترسکها و عروسکهای زیادی که در سراسر دنیا دیدهام، حرف بزنم. عروسکها همیشه طرفدار ضعفا، مستضعفان و فقرا هستند و همواره قدرتمندان دنیا را به سخره میگیرند؛ چون در همه جای دنیا قدرتمندان یک گونهاند و کسی باید آنها را سر جایشان بنشاند. من نباید مبارک را برای شما توصیف کنم؛ ولی میتوانم راجع به مترسکها و عروسکهای زیادی که در سراسر دنیا دیدهام، حرف بزنم. عروسکها همیشه طرفدار ضعفا، مستضعفان و ...
مینو فرشچی :«دورماندگی من از تئاتر عروسکی در حالی است که رشته تحصیلی من تئاتر عروسکی بوده و امروز با دیدن این نمایش احساس کردم دوباره به تئاتر عروسکی نزدیک شدم. البته کودکان نیز با این نمایش ارتباط خوبی برقرار کردند.» مینو فرشچی :«دورماندگی من از تئاتر عروسکی در حالی است که رشته تحصیلی من تئاتر عروسکی بوده و امروز با دیدن این نمایش احساس کردم دوباره به تئاتر عروسکی نزدیک شدم. البته ...
رضا آشفته: کتاب جشنواره یازدهم تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک، منتشر شد و تا امروز سه شماره از مجله روزانه"مبارک" منتشر شده است. کتاب جشنواره به سردبیری بابک فرجی و ...
«کیفیت» شرط اول انتخاب و چاپ هر ساله در آستانه جشنوارههای بینالمللی تئاتر، کتابهای پژوهشی، مرجع و نمایشنامههای متعددی از سوی ناشران به چاپ میرسد. امسال هم در استانه برگزاری یازدهمین ...
ضرورتهای نقد نمایش عروسکی رضا آشفته نقد نمایش عروسکی تفاوت خاصی با نقد نمایش صحنهای، یا با نقد هر نوع اثر و پدیده هنری ندارد. همانطور که در عنوان «نقد نمایش عروسکی» دیده میشود، طبق اصول ...
نصرالله قادری:امروز عدهای به من گفتند که در شأن تو نیست که برای نقد کار عروسکی حضور پیدا کنی که البته برای من تاسفبار بود نصرالله قادری:امروز عدهای به من گفتند که در شأن تو نیست که برای نقد کار عروسکی حضور پیدا کنی که البته برای من تاسفبار بود
دستهایی که ، عروسک شدند نخستین جلسه از کارگاه آموزشی «هرشی عروسک است» صبح دیروز با حضور آتیلا پسیانی برگزار شد. پسیانی در آغاز این نشست با بررسی تفاوتهای یک کلاس درس، کارگاه آموزشی، گفت: ...
جور دیگر باید دید خوشبختانه بعد از گذشت سالها حالا دیگر عروسکهای ما برای هنرمندان جهان شناخته شدههستند. نمایش عروسکی ایران هرچند به لحاظ کمی حضور زیادی در عرصه جهانی نداشته است ...
گزارشی تحلیلی از بخشهای جنبی یازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک یازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک به منظور رشد هنر نوپایی همچون نمایش عروسکی، به پژوهش و تحقیق، اولویت ویژهای قائل شده است. به همین منظور در ...
دیو و کچلک" یکی از نوشتههای قدیمی من است که به نوعی، محیط پذیری کودکان در یک قصه ایرانی در آن عنوان شده است. دیو و کچلک" یکی از نوشتههای قدیمی من است که به نوعی، محیط پذیری کودکان در یک قصه ایرانی در آن عنوان شده است.
گزارشی از ایرج طهماسب و کارگاه تخصصی نمایشنامهنویسی عروسکی رضا آشفته: ایرج طهماسب کارگاه تخصصی خود را تحت عنوان"نمایشنامهنویسی عروسکی" در حاشیه جشنواره یازدهم تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک از صبح یکشنبه در دانشگاه تهران ...
مترجمان ایرانی زبان فارسی را زنده نگه داشتهاند اکبر رادی: رضا سیدحسینی با زبانی فصیح، بلیغ، فشرده و روان، ترجمههای خود را به جامعه اهدا کرده است. او در کنار افرادی مانند محمد قاضی، ابوالحسن نجفی، مصطفی رحیمی، ...
گزارشی تحلیلی از اختتامیه سومین جشنواره تئاتر ماه نصرالله قادری، دبیر سومین جشنواره تئاتر ماه کار کردن در حیطه فرهنگ را، راه رفتن در میدان مین تلقی کرد و گفت:«در همه جای دنیا، رسم بر این است که سیاستمداران، به دیدار ...
گزارشی تحلیلی از سومین جشنواره سراسری تئاتر ماه سومین جشنواره سراسری تئاتر ماه از اولین روز شهریور ماه ۸۵ در تالارهای حوزه هنری تهران برگزار شده است. در جشنواره امسال ۲۳ نمایش صحنهای و ۵ نمایش خیابانی حضور دارند که ...
نویسندهای میخواهیم، برای معرفی به جهانیان آثار اولیه نمایشنامهنویسیِ فارسی، بیشتر براساس آثار آستروفسکی روسی نوشته شدهاند. بهتر است بگوییم ما که این آثار تنها تقلیدی از آثار نمایشی روس هستند.
گزارشی از حضور همزمان بازیگران تئاتر در چند پروژه نمایشی الهام پاوهنژاد:چنان چه هنرمندان صنوف مختلف روی یک پروژه و یا یک کار متمرکز باشند، به طور قطع موفقتر خواهند بود و اثری که ارائه میدهند نیز انسانی است و زمانی که ...
طی کنفرانسی عباس جهانگیریان دبیر شورای راهبردی تئاتر، سیاستهای این شورا را تشریح کرد به گزارش سایت ایران تئاتر، عباس جهانگیریان، دبیر شورای راهبردی تئاتر، در جلسه چهارشنبه گذشته که با حضور محمد بهرامی مدیر روابط عمومی و هماهنگی و اطلاع رسانی شورای ...
گزارشی از پنجمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر امین عظیمی برای نقدهای تئاتر در سایت ایران تئاتر که در روزنامه های شرق و بانی فیلم به چاپ رسیده بود و میلاد پیامی برای عکس های او در سایت ایران تئاتر که در روزنامه شرق ...
گزارشی از نمایشنامهخوانی اسماعیل خلج در خانه هنرمندان زبان شخصی من با زبان نمایشنامهام متفاوت است. "گلدونه خانم" در سالها و در مکانهایی اتفاق میافتد که آدمهایش به این شیوه حرف میزنند. من خودم در میان همین ...